KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.