P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.
Problemet med KA funktionen är ju att KAn enbart tittar på papper där någon intygar att ett moment är utfört efter uppsatta regler.
I mitt fall som självbyggare utförde jag allt arbete och skrev rapporter för KAn att godkänna och skicka en dyr faktura utan någon som helst nytta.
KAn var dyrare än bygglovet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.