2 774 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Förslag till nya byggregler
Sida 1 av 2
JA! Snälla säg att detta kan gå igenom.
https://www.dn.se/ekonomi/fem-forslag-som-ska-ge-battre-byggande/
I korthet, om det blir paywall på det hela:
1. Reformering av BBR - ta bort alla icke bindande råd och precisera det som är krav
2. Nya föreskrifter för bostäders lämplighet - en skiljelinje vid 35 kvm med olika krav
3. Skapande av byggnadsnämnd - man ska kunna få förhandsbesked om något följer lagen
4. Slopa ombyggnad i PBL - jag förstår det som att ombyggnad helt försvinner från PBL
5. Kontroll av byggandet - KA försvinner, ansvaret hamnar hos byggherren.
Med reservation för att jag inte läst förslaget i sin helhet utan bara DNs referat så låter det ändå som en mycket välkommen förenkling av byggreglerna. Framför allt om ombyggnad lyfts ut från PBL och att KA försvinner.
https://www.dn.se/ekonomi/fem-forslag-som-ska-ge-battre-byggande/
I korthet, om det blir paywall på det hela:
1. Reformering av BBR - ta bort alla icke bindande råd och precisera det som är krav
2. Nya föreskrifter för bostäders lämplighet - en skiljelinje vid 35 kvm med olika krav
3. Skapande av byggnadsnämnd - man ska kunna få förhandsbesked om något följer lagen
4. Slopa ombyggnad i PBL - jag förstår det som att ombyggnad helt försvinner från PBL
5. Kontroll av byggandet - KA försvinner, ansvaret hamnar hos byggherren.
Med reservation för att jag inte läst förslaget i sin helhet utan bara DNs referat så låter det ändå som en mycket välkommen förenkling av byggreglerna. Framför allt om ombyggnad lyfts ut från PBL och att KA försvinner.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Välkomnar förenklingar av regelverken!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Byggnadsnämnd finns väl idag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Tror det är en nationell nämnd av domstolstyp som avses, inte som de kommunala politiska nämnderna av idag.
Edit: här finns kommitténs förslag.
Edit: här finns kommitténs förslag.
Kommittén för modernare byggregler:
http://modernarebyggregler.se/vara-forslag/
Då kan Byggnadsnämnderna fokusera på det estetiska...
http://modernarebyggregler.se/vara-forslag/
Man vill införa en ny Byggkravsnämnd vars uppgift blir att sålla bort ansökningar tidigt som inte uppfyller grundläggande krav och ge en enhetlig nationell bedömning av sånt som är krav.R Robert-san01 skrev:
Då kan Byggnadsnämnderna fokusera på det estetiska...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det gör ju handläggarna idag, plus det som är på delegation.useless skrev:
Jo, men problemet i dag är att man gör så många olika bedömningar i olika delar av landet. Tanken med att dels göra reglerna tydligare och dels införa en central kravkontroll är att få bort alla godtyckliga regeltolkningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Lokala avvikelser i form av lokala normer och detaljplaner kommer ingen central kontroll att kunna göra något åt.useless skrev:
Kan tillägga att du bör kolla upp vad en byggnadsnämnd egentligen beslutar om.
Håller med om att KA är en helt onödig funktion och kostnad, KA sammanställer ju bara information byggherren fått från utförarna eller skapat själv.tommib skrev:
JA! Snälla säg att detta kan gå igenom.
[länk]
I korthet, om det blir paywall på det hela:
1. Reformering av BBR - ta bort alla icke bindande råd och precisera det som är krav
2. Nya föreskrifter för bostäders lämplighet - en skiljelinje vid 35 kvm med olika krav
3. Skapande av byggnadsnämnd - man ska kunna få förhandsbesked om något följer lagen
4. Slopa ombyggnad i PBL - jag förstår det som att ombyggnad helt försvinner från PBL
5. Kontroll av byggandet - KA försvinner, ansvaret hamnar hos byggherren.
Med reservation för att jag inte läst förslaget i sin helhet utan bara DNs referat så låter det ändå som en mycket välkommen förenkling av byggreglerna. Framför allt om ombyggnad lyfts ut från PBL och att KA försvinner.
Det estetiska är ju det byggnadsnämnden INTE ska lägga sig i.useless skrev:
Estetik är en dagsslända, den ändras för jämnan baserat på vad som är inne just nu.
Tänk om de kunde bygga 'riktiga' hus som förr i tiden 🙏
KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.P Peter787 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Känns ärligt talat som att KA bara utökar byråkratin och administrationen. Det hade varit effektivare om KA var några extra hanläggare på byggenheten och att man som byggherre får en självkontrollista, när den är ifylld kommer dom ut på platsbesök. Den 3e personen som idag är KA känns överflödigClaes Sörmland skrev:
KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.
Det var typ så det fungerade före KA infördes med PBL 1987 (först med betydelsen kvalitetsansvarig men det ändrades sedan till kontrollansvarig med nya arbetsuppgifter), byggnadsnämndens hade en kader byggnadsinspektörer som gjorde regelbundna platsbesök på bygget och höll uppsikt som en del av tillsynen. Men man tyckte inte detta var effektivt från lagstiftarens håll där på 80-talet.Johannes Carlsson skrev:
