tommib
JA! Snälla säg att detta kan gå igenom.

https://www.dn.se/ekonomi/fem-forslag-som-ska-ge-battre-byggande/

I korthet, om det blir paywall på det hela:

1. Reformering av BBR - ta bort alla icke bindande råd och precisera det som är krav
2. Nya föreskrifter för bostäders lämplighet - en skiljelinje vid 35 kvm med olika krav
3. Skapande av byggnadsnämnd - man ska kunna få förhandsbesked om något följer lagen
4. Slopa ombyggnad i PBL - jag förstår det som att ombyggnad helt försvinner från PBL
5. Kontroll av byggandet - KA försvinner, ansvaret hamnar hos byggherren.

Med reservation för att jag inte läst förslaget i sin helhet utan bara DNs referat så låter det ändå som en mycket välkommen förenkling av byggreglerna. Framför allt om ombyggnad lyfts ut från PBL och att KA försvinner.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där förslaget riktar sig till de stora byggarna, tex lägenheter i serieproduktion. Inget av förslagen är väl egentligen riktade till småhusbyggare.
 
  • Ledsen
U i CAR
  • Laddar…
Välkomnar förenklingar av regelverken!
 
Byggnadsnämnd finns väl idag?
 
Artikeln är låst, vem har lagt förslaget?
 
Tror det är en nationell nämnd av domstolstyp som avses, inte som de kommunala politiska nämnderna av idag.

Edit: här finns kommitténs förslag.
 
Kommittén för modernare byggregler:

http://modernarebyggregler.se/vara-forslag/



R Robert-san01 skrev:
Byggnadsnämnd finns väl idag?
Man vill införa en ny Byggkravsnämnd vars uppgift blir att sålla bort ansökningar tidigt som inte uppfyller grundläggande krav och ge en enhetlig nationell bedömning av sånt som är krav.
Då kan Byggnadsnämnderna fokusera på det estetiska...
 
useless useless skrev:
Kommittén för modernare byggregler:

[länk]





Man vill införa en ny Byggkravsnämnd vars uppgift blir att sålla bort ansökningar tidigt som inte uppfyller grundläggande krav och ge en enhetlig nationell bedömning av sånt som är krav.
Då kan Byggnadsnämnderna fokusera på det estetiska...
Det gör ju handläggarna idag, plus det som är på delegation.
 
Jo, men problemet i dag är att man gör så många olika bedömningar i olika delar av landet. Tanken med att dels göra reglerna tydligare och dels införa en central kravkontroll är att få bort alla godtyckliga regeltolkningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men problemet i dag är att man gör så många olika bedömningar i olika delar av landet. Tanken med att dels göra reglerna tydligare och dels införa en central kravkontroll är att få bort alla godtyckliga regeltolkningar.
Lokala avvikelser i form av lokala normer och detaljplaner kommer ingen central kontroll att kunna göra något åt.

Kan tillägga att du bör kolla upp vad en byggnadsnämnd egentligen beslutar om.
 
P
tommib tommib skrev:
JA! Snälla säg att detta kan gå igenom.

[länk]

I korthet, om det blir paywall på det hela:

1. Reformering av BBR - ta bort alla icke bindande råd och precisera det som är krav
2. Nya föreskrifter för bostäders lämplighet - en skiljelinje vid 35 kvm med olika krav
3. Skapande av byggnadsnämnd - man ska kunna få förhandsbesked om något följer lagen
4. Slopa ombyggnad i PBL - jag förstår det som att ombyggnad helt försvinner från PBL
5. Kontroll av byggandet - KA försvinner, ansvaret hamnar hos byggherren.

Med reservation för att jag inte läst förslaget i sin helhet utan bara DNs referat så låter det ändå som en mycket välkommen förenkling av byggreglerna. Framför allt om ombyggnad lyfts ut från PBL och att KA försvinner.
Håller med om att KA är en helt onödig funktion och kostnad, KA sammanställer ju bara information byggherren fått från utförarna eller skapat själv.
 
P
useless useless skrev:
Kommittén för modernare byggregler:

[länk]





Man vill införa en ny Byggkravsnämnd vars uppgift blir att sålla bort ansökningar tidigt som inte uppfyller grundläggande krav och ge en enhetlig nationell bedömning av sånt som är krav.
Då kan Byggnadsnämnderna fokusera på det estetiska...
Det estetiska är ju det byggnadsnämnden INTE ska lägga sig i.
Estetik är en dagsslända, den ändras för jämnan baserat på vad som är inne just nu.
Tänk om de kunde bygga 'riktiga' hus som förr i tiden 🙏
 
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Håller med om att KA är en helt onödig funktion och kostnad, KA sammanställer ju bara information byggherren fått från utförarna eller skapat själv.
KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
KA är ett sätt för kommunerna att rationaliseras, d v s man flyttar en del av kommunbyråkratin kring bygget till en privat utförare som betalas av byggherren. D v s från kommunens perspektiv är KA inte onödig. Men man får ju inte tro att KA jobbar för en själv när man är byggherre. Det är inte lagstiftarens idé, lika lite som att ventilationsföretaget arbetar för en vid en OVK eller sotaren vid en brandskyddskontroll.
Känns ärligt talat som att KA bara utökar byråkratin och administrationen. Det hade varit effektivare om KA var några extra hanläggare på byggenheten och att man som byggherre får en självkontrollista, när den är ifylld kommer dom ut på platsbesök. Den 3e personen som idag är KA känns överflödig
 
Claes Sörmland
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Känns ärligt talat som att KA bara utökar byråkratin och administrationen. Det hade varit effektivare om KA var några extra hanläggare på byggenheten och att man som byggherre får en självkontrollista, när den är ifylld kommer dom ut på platsbesök. Den 3e personen som idag är KA känns överflödig
Det var typ så det fungerade före KA infördes med PBL 1987 (först med betydelsen kvalitetsansvarig men det ändrades sedan till kontrollansvarig med nya arbetsuppgifter), byggnadsnämndens hade en kader byggnadsinspektörer som gjorde regelbundna platsbesök på bygget och höll uppsikt som en del av tillsynen. Men man tyckte inte detta var effektivt från lagstiftarens håll där på 80-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.