Hej gott folk
har byggt ut vårt hus..Har en höjdskillnad mot vägen utanför tomten. Ska bygga något slags stödmur mot vägen. Har massa ideer hur göra men kan ytterst lite om denna typ om markjobb.. Skulle vara ytterst tacksam för tankar hur jag får till en snygg lösning mot vägen. Gärna lite "gammeldags".. Nån som gjort nåt liknande och kan dela med sig med bilder?
Kommer att bygga ett staket. Har fått ok att bygga ett staket med 22x95 med 25 mm mellan utan att det kräver bygglov. ca 180 cm högt. Kommer ev så småningom att plantera grönt som täcker emellan. Mycket trafik utanför.
Bifogar bilder (om jag får till det)..
Som sagt, tacksam för förslag..
har byggt ut vårt hus..Har en höjdskillnad mot vägen utanför tomten. Ska bygga något slags stödmur mot vägen. Har massa ideer hur göra men kan ytterst lite om denna typ om markjobb.. Skulle vara ytterst tacksam för tankar hur jag får till en snygg lösning mot vägen. Gärna lite "gammeldags".. Nån som gjort nåt liknande och kan dela med sig med bilder?
Kommer att bygga ett staket. Har fått ok att bygga ett staket med 22x95 med 25 mm mellan utan att det kräver bygglov. ca 180 cm högt. Kommer ev så småningom att plantera grönt som täcker emellan. Mycket trafik utanför.
Bifogar bilder (om jag får till det)..
Som sagt, tacksam för förslag..
110 cm är utan bygglov, över denna höjd fordras bygglov. Men jag tycker inte det skulle passa med för högt. 110 cm är OK och sedan växter/häck för resten. Skall du bygga mur i leca eller betonghålsten (suggor) måste du gjuta en sula, som du sedan murar upp muren på. Annars går det att sätta plintar (70 cm ) och göra ett plank där, men då går det knappast att ha jord som vilar mot planket
Hej
Bumbar upp tråden. Står inför ungefär samma projekt själv.
Vilken lösning valde du? Har du några bilder att dela?
Funderar själv på l-stöd eller bygga med Leca. Ca 36 m lång slänt upp mot väg. På högsta stället är höjdskillnaden ungefär 1 meter.
Bumbar upp tråden. Står inför ungefär samma projekt själv.
Vilken lösning valde du? Har du några bilder att dela?
Funderar själv på l-stöd eller bygga med Leca. Ca 36 m lång slänt upp mot väg. På högsta stället är höjdskillnaden ungefär 1 meter.
Klicka här för att svara