Hej! Jag har en gammal stödmur som håller på att rasa ihop. Den är 20 meter lång och ca 35 cm hög.
Kan jag mura om den med befintligt material eller behöver den bytas ut och i så fall vad bör jag välja för sten? Eller ska jag låta gjuta en mur?
Vad kan jag tänka mig för kostnad om jag lejer bort jobbet?

Tack på förhand!

• Gammal låg stödmur av sten längs med en trädgård nära en villa, synliga tecken på förfall och ojämn höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stödmur av betongblock som vilar i en sluttande trädgård, med risk att rasa, intill ett blommande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan absolut mura om med samma material men du behöver riva den helt i vilket fall.

Anledningen (som jag kan se) till att den ser ut som den gör är för att massorna (övre gräsmattan) pressat ut hela muren. Så ska du få till det bra så har du 2 alternativ. 1. Schakta bort massor/jord ca en spadbredd bakom muren och bygg upp den nya. 2. Flytta fram muren en liten bit, då slipper du schakta av bakom. Däremot behöver du göra om grundjobbet, dvs gräva ur, packa upp material och börja på ny kula.

Med tanke på vilken sorts sten det är och att den har pressats med tiden så hade jag övervägt att använda geoduk alt rentav byta ut stenen mot tex sten med klack istället (y)

• Gilla
hastish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.