Hej. Jag har ett garage med vind.
Som vindslucka har vi en stor ytterdörr, således en ganska stor öppning upp på vinden.
För att komma upp på vinden har vi en liten aluminumstege.

Min tanke är att bygga ngt typ av lyftanordning för att kunna dra upp kartonger och dylikt lite smidigare.

Taket är sluttande så jag tänkte om man skulle kunna nyttja en garageportsskena för att kunna dra upp föremål lite smidigare men man skulle ju behöva låsa fast den rörliga delen medan man drar upp snöret för att inte dra hela fästanordningen mot sig.

Jag bifogar en bild.

Tacksam för input och idéer.

Ritning av ett garage med snedtak, en uppfälld dörr till vinden, aluminiumstege och föreslaget snöre för lyftanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D daddywonderland skrev:
Hej. Jag har ett garage med vind.
Som vindslucka har vi en stor ytterdörr, således en ganska stor öppning upp på vinden.
För att komma upp på vinden har vi en liten aluminumstege.

Min tanke är att bygga ngt typ av lyftanordning för att kunna dra upp kartonger och dylikt lite smidigare.

Taket är sluttande så jag tänkte om man skulle kunna nyttja en garageportsskena för att kunna dra upp föremål lite smidigare men man skulle ju behöva låsa fast den rörliga delen medan man drar upp snöret för att inte dra hela fästanordningen mot sig.

Jag bifogar en bild.

Tacksam för input och idéer.

[bild]
Hmm. Funkar inte en vanlig talja/block fäst i en takstol för detta ?
Elelr vill du kunna föra den åt sidan när du väl är uppe, och därmed ha en slags glidfunktion på en skena ? Tunga kartonger? :)

Ja det var en tanke att man skulle kunna stå där uppe och föra över den över golvnivå och sänka ned den där.
Block o talja enbart kanske blir tajt o få kartonger och dylikt tillräckligt högt utan att de slår i taket och blir meckigt att få upp på vindsgolvet.

Men det är ett bra alternativ att testa.

Probelmet blir nog mest att få tillräcklig lyfthöjd så att man får upp sakerna över golvet på vinden. Brukar ju inte vara jättehögt under det sluttande taket och de där decimetrarna som utrustningen tar är värdefulla.

D daddywonderland skrev:
Ja det var en tanke att man skulle kunna stå där uppe och föra över den över golvnivå och sänka ned den där.
Block o talja enbart kanske blir tajt o få kartonger och dylikt tillräckligt högt utan att de slår i taket och blir meckigt att få upp på vindsgolvet.

Men det är ett bra alternativ att testa.
Kanske en I-balk som sticker ut i topp med ca 1,5 meter och en balkvagn + ett 230 spel , då går det att dra in godsett på vinden.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...ar/elektriska-vinschar-230-v/elvinsch-229200/

Scrolla ner den här
https://www.lyftbutiken.se/utforsal...=22258350366&gbraid=0AAAAAC20tzeTCrdwBlnAB3Tq

Här finns fler vagnar

https://www.expondo.se/steinberg-sy..._campaign=(se) PMax-CM1%_55-59.99% [PM] [CSS%

Tack alla för svar här. Jag tror jag kanske börjar med en enkel krok och ett rep och testar om det duger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.