Hej!

Vi ska i samband med takrenovering byta taket mellan huset och garaget och söker tips på en bra och estetiskt snygg lösning.

Ytan är ungefär 6 meter lång och 2,5 meter bred. Taket ligger på träbalkar som går mellan husets och garagets fasad, med cirka 95 cm mellan balkarna. Träbalkarna kommer att bytas ut, men tanken är att behålla ungefär samma konstruktion.

Vi vill ha ett helt genomskinligt, slätt och så glasliknande tak som möjligt. Vi är alltså inte ute efter vanlig kanalplast med synliga kanaler, utan vill gärna ha ett mer exklusivt och rent utseende – ungefär som ett glastak, men gärna i polykarbonat eller annat tåligt material.

Vi har tittat på glasklara PC-tak med aluminiumprofiler, men tar gärna emot andra förslag.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning eller kan rekommendera ett specifikt taksystem/fabrikat?

Det vi framför allt prioriterar är:

• Slät och glasklar yta
  • Snyggt och diskret profilsystem, gärna svart
  • Bra UV-beständighet så att taket håller sig klart
  • Hållbar konstruktion för snö och svenskt klimat
  • Så lite synliga skarvar/profiler som möjligt
  • Rimligt pris jämfört med riktigt glastak
Tar gärna emot produktnamn, leverantörer och bilder på liknande lösningar. Även erfarenheter av glas kontra massiv polykarbonat är intressanta.

Tack på förhand!

• 20260808_141712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260808_141651.jpg
    Skapa konto
  • 20260808_141641.jpg
    Skapa konto
Varför inte ett glastak på tex. Svarta alu-profiler.

Om jag förstår dig är du ute efter något sådant här, eller liknande?

https://halle.se/produkter/pc-tak/

Verkar finnas en del att välja på från olika leverantörer.

Frerider Frerider skrev:
Varför inte ett glastak på tex. Svarta alu-profiler.
Tack för förslaget! Vi har faktiskt funderat på glastak med svarta aluminiumprofiler, och estetiskt tror jag att det skulle bli väldigt snyggt. Nackdelen är framför allt att det blir en helt annan kostnad och dessutom betydligt tyngre, vilket kan ställa högre krav på konstruktionen. Därför tittar vi i första hand på en glasliknande lösning i klar polykarbonat.

Bart Bart skrev:
Om jag förstår dig är du ute efter något sådant här, eller liknande?

[länk]

Verkar finnas en del att välja på från olika leverantörer.
Tack för tipset! Jag ska kontakta dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.