Hej!
Vet att här finns otrolig kunskap och kreativitet så jag har en fråga om träd.

Jag håller på och utvecklar min stugtomt om 300 kvm med ungefär 100 kvm byggd yta. Så 200 kvm att hitta på saker på.

Nu har jag en yta som är cirkelformad och som jag vill skapa en ”hemlig plats” på för mina barnbarn. Den är ca 3,5 m i diameter och avgränsas i syd-sydväst av en knappt 2 meter hög måbärshäck, i öster av en ganska nysatt häck med bukettapel, i norr av stora,gamla syrener som jag stammat upp och i väster av måbärshäcken. Platsen ligger alltså i skugga nästan hela dagen under högsommaren. Jag har haft en skuggplantering där men ingen rör sig där idag så det är ett ganska trist och bortglömt hörn. Dessutom ligger den precis efter ingången så jag vill gärna att det ”händer” något där.

Min tanke är att gräva ur cirkeln och grusa för att förstärka känslan av inneslutet rum. Häcken med bukettapel är redan planterad längs med cirkelns yttre kant. Men i mitten vill jag ha ett träd med hög stam så att kronan kommer upp i ljuset. Och runt trädet en klassisk rund bänk. Vad har ni för förslag på träd? Runtomkring finns en magnifik månggrenad hägg och på andra sidan gången från syrenerna sett en magisk blodhägg, båda häggarna är säkert 8-10 meter höga. Så ingen hägg. Planteringsytan är ju liten så det behöver vara ett träd som inte får en alltför massiv stam samtidigt som det ska kunna nå en hygglig höjd och i övrigt ha karaktären av ”mystiskt”.

Claes Sörmland
En Carmencitarönn (Sorbus commixta ‘Carmencita’ E) tror jag går att klämma in där.

Jag har två och efter en 15 år är de kanske 3-4 m höga och skulle passa för en rund yta med diameter 3,5 m.

De flesta andra träd blir ju på tok för stora för denna lilla plats.

Amerikansk strimlönn är otroligt fint i skugga.

Är du ute efter något som blommar så finns det många fina prydnadsaplar. Rönnbärsapel Freja är vacker med röda blad på våren, röd blomning och fina små röda frukter på hösten.

Vad tror ni om ett blodplommon? Är väl ett av de mest ”mystiska” träd man kan tänka sig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.