9 636 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Förslag på bra sticksåg?
Nu skrev jag visserligen om en sticksåg
. Men jag har fått erbjudande om att köpa en festool sänksåg till bra pris. Nu undrar jag vad det är för skillnad på en festool ts 55 ebq plus och en festool ts 55 rebq plus? Den ena modellen har ett r framför. Vad betyder r:et?
Hm, såg nu att det endast står festool ts 55 ebq på sågen. Står inte plus. Men den marknadsförs som en ebq plus. Vad är skillnaderna mellan dessa?
Hm, såg nu att det endast står festool ts 55 ebq på sågen. Står inte plus. Men den marknadsförs som en ebq plus. Vad är skillnaderna mellan dessa?
Redigerat:
Ok jag förstår. Vad ingår i pluspaketet? Jag får köpa en ny Festool TS 55 EBQ inklusive styrskena för 3900 kr. Är det ett bra pris?
Någon som har lust att dra de väsentliga skillnaderna mellan EBQ och REBQ?
Någon som har lust att dra de väsentliga skillnaderna mellan EBQ och REBQ?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Festools hemsida är väldigt bra på att beskriva sina produkter, så du hittar nog det mesta där.
Som jag minns är skillnaderna: Såga närmre vägg, vinklar -1 till 47 (vs 0-45) lite lättare att se var man sågar, bättre djupskala. Kan finnas några fler. I princip små förbättringar men inga stora skillnader. Jag ser personligen ingen anledning att byta (jag har TS55 EBQ), men skulle jag köpa en idag skulle jag försöka se till att få en R (eller så ska det vara märkbart billigare, vilket ditt pris kanske är, jag kan inte prisbilden riktigt).
/U
Som jag minns är skillnaderna: Såga närmre vägg, vinklar -1 till 47 (vs 0-45) lite lättare att se var man sågar, bättre djupskala. Kan finnas några fler. I princip små förbättringar men inga stora skillnader. Jag ser personligen ingen anledning att byta (jag har TS55 EBQ), men skulle jag köpa en idag skulle jag försöka se till att få en R (eller så ska det vara märkbart billigare, vilket ditt pris kanske är, jag kan inte prisbilden riktigt).
/U
Du kan nog få loss en Bosch GKT 55 GCE som har många av Festool REBQs egenskaper för 3900 så ett jättebra pris skulle jag nog inte kalla det. Är själv dålig på Festool men det såg ut på Tyska Ebay som att man nog kan få en REBQ för runt 3900 också...
Jag själv skänkte bort min Festool TS55(till släkting) till förmån för en Bosch GKT55 och ser den som likvärdig. Jag gillade plugit kabeln på Festoolen mer då jag kunde ha en färdig kabel och dammsugarslang konstant redo i snickarboden plus en kabel i systainern.
Däremot gillar jag broschens skenor mer, mer avvägd längd och en bra lösning för skarvning.
Däremot gillar jag broschens skenor mer, mer avvägd längd och en bra lösning för skarvning.
Sänksåg och skruvdragare skulle jag satsa på http://www.axminster.co.uk/makita-s...onid=002a700052650f440ede2e2cf4fd051ed94edb67 resp. http://www.axminster.co.uk/bosch-bo...onid=002a700052650f440ede2e2cf4fd051ed94edb67 ,samt sticksåg Bosch GTS140CE.
Efter lite dealande fick jag Festoolen för 3400 kr. Tyckte det lät bra, även om det inte var den senaste modellen.
Åter till sticksågen. Är tacksam för de förslag jag fått. Efter lite övervägande lutar det åt en Bosch GST 140 ce. Ska se om jag kanske kan få tag på en begagnad i bra skick.
Åter till sticksågen. Är tacksam för de förslag jag fått. Efter lite övervägande lutar det åt en Bosch GST 140 ce. Ska se om jag kanske kan få tag på en begagnad i bra skick.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Har en GST85PE från Tradera, dom går för 6-7 hundra. Använder Bosch originalblad som är billiga (speciellt på Tradera) och styr OK. Inte perfekt men sågar snabbt och jag tycker inte bladet sticker iväg. Fast jag gör inga snitt med krav på finish med en sticksåg. Däremot är den umtärkt för typ kapa laminat- och parkettgolv.
/Anders
/Anders
140an kanske kan vara svår att hitta begagnad då den är ganska ny, men kolla efter 135an som är föregångaren.Anna1984 skrev:
Jag köpte mig en begagnad Bosch GST135CE på blocket och måste säga att jag är grymt nöjd. Mycket stabil och lätt att såga med. Så jag skulle nog säga att det är ett bra köp vilket säkert 140 är också.
Jag har en GST135bce, alltså handväskemodellen. Limpmodellen passar inte mina små händer då den är rätt fet och tung. Som sticksåg är den underbar, stabil, snabb och bladstyrningen är bra. Snabbfäste för blad och gerning är skönt och dammutsug ett fungerar bra.
Men skulle jag ha en för att bygga mycket med skulle det bli Makitas limpmodell, otroligt smal och skön att hålla i och man behöver inte gått på gym för att använda den hela dagar.
Men skulle jag ha en för att bygga mycket med skulle det bli Makitas limpmodell, otroligt smal och skön att hålla i och man behöver inte gått på gym för att använda den hela dagar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden