Hej!

Har ett radhus på 3 våningar varav bottenplan är källare helt under jord.

Skulle vilja få upp luftkvaliteten där nere då jag ska bygga gym och lite relax.

Hur skulle ni göra? Är lite inne på sätta en FTX i bara källaren, men riskerar väl att störa ut resten av huset då (självdrag).

Vad skulle ni gjort?
Bifogar bild på planlösningen i källaren, ignorera fönstren för dom finns inte.

Inringat i rött är befintliga luftventiler upp till marken på utsidan.

• Planlösning av källare med hallar och rum, befintliga luftventiler markerade i rött. Fönster ignoreras, fokus på luftcirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Man kan absolut ha FTX i delar av huset.

Har själv två sådanahär aggregat och kan rekommendera de!
[länk]
Snyggt, tack. Dessa kräver två kanaler ut va? Lite orolig att dom inte ska ge något i dom stora rummen om jag sätter i tvättstugan och lilla rummet.

Ossian K Olsson
S Nils Ahlman skrev:
Snyggt, tack. Dessa kräver två kanaler ut va? Lite orolig att dom inte ska ge något i dom stora rummen om jag sätter i tvättstugan och lilla rummet.
Skiss över källarplan som visar en luftkanal med gröna markeringar och två gröna kryss för tilluftsventiler samt röd markering vid tvättstugan för utsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet jag inte hur du kan dra kanaler. Men en skiss kunde varit att dra kanalen efter det gröna och sen ha två tilluftsventiler (gröna kryss). Så kommer luften dra genom rummen (och du kan justera flöde genom att vrida på ventilerna) och sen sugs det ut genom aggregatet i tvättstugan!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Nu vet jag inte hur du kan dra kanaler. Men en skiss kunde varit att dra kanalen efter det gröna och sen ha två tilluftsventiler (gröna kryss). Så kommer luften dra genom rummen (och du kan justera flöde genom att vrida på ventilerna) och sen sugs det ut genom aggregatet i tvättstugan!
Smart!

Lite det jag är inne på också. Och köra ett aggregat i varsitt uttag typ? Ett som tar tilluft ett som kör frånluft? Det är också öppet under trappen till det stora rummet, så skulle ju kunna köra tilluftsventil där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.