Jag behöver lite nya maskiner för en större renovering (flera månaders jobb). Vad det är för märke på de flesta verktyg bryr jag mig inte om. Men tre verktyg som är viktiga att de är riktigt bra tycker jag är sänksåg, sticksåg och skruvdragare. Därför kan jag tänka mig att lägga ner lite mer pengar på dem. Vad det gäller sänksåg så ska jag köpa en Festool 55. Men vad skulle ni rekommendera för sticksåg?

Köpte en enklare från Bauhuas tidigare, en Bosch PST 700E. Den duger inte alls. Jag tycker att den sticker iväg för lätt och är svår att hålla rak vid sågning. Känns som en riktig budgetsåg.
Nu har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga på maskiner, men prioriterar en bra sticksåg tillsammans med sänksågen. Därför har jag kollat lite på att köpa begagande proffsmaskiner som Festoolen. Dock har jag inte så bra kännedom om sticksågar.

Vad skulle ni rekommendera för sticksåg till mig?

Jag tror tror inte du blir besviken om du satsar på en blå Bosch.
Förslagsvis 'limpmodell' för att lättare såga under ifrån.
Borde gå att hitta beg. på Blocket om du vill hålla nere utgifterna.

Vad det gäller sänksåg så bör du kunna minska kostnaden om du väljer en Bosch istället för Festoolen, kolla in priserna i Tyskland. Boschen kommer inte lika nära väggen som Festoolen, i övrigt är det lika sågari det stora hela.

Observera att P1cc inte har någon styrrulle alls. Tanken är att det inte behövs då bladet spänns in sidostyvt i verktygshållaren, och att själva mekanismen är i sig mycket stum. Om man har ett flexibelt blad kommer man att få sämre styrning på bladet, jämfört med en konstruktion med styrrulle. Om man däremot använder Mafells specialblad till P1cc, blir hela systemet otroligt styvt och bra. Dessa blad är mycket dyra, typ 120 spänn stycket. De breda bladen kräver en hel del effekt, vilket är bakgrunden till att maskinen har den starkaste motorn på marknaden. Det gör även att sågen blir rätt tung. Festools 420 är vansinnigt lätt.
Ja, jag äger en P1cc och en Bosch GST85 PE, men ingen Festool 420. Om jag bara fick ha en sticksåg och budgeten var viktig, skulle det bli en blå Bosch-limpa med pendling och snabbfäste till bladet. Belysning, gelkuddar och lasrar är helt onödigt.

mattiasp skrev:
Om man däremot använder Mafells specialblad till P1cc, blir hela systemet otroligt styvt och bra.
Det är alldeles riktigt som du påpekar. Köp av en maskin i den här klassen förutsätter att man använder ändamålsenliga sågblad. Testlaget i videon tar upp styrningen och detaljer kring denna, även om det sker på nederländska. ;)

Finns ju också makita 4351 fct att kika på..
Jag tycker belysning är väldigt praktiskt, jag har en makita 4341fct vilket är förra modellen jmf med 4351. Helnöjd.

ullberg
Litet trådlån:

Hur står sig makitan mot gst 140 när det gäller exv. bladatyrning? Makitan finns ju till ett attraktivt pris, och dessutom i systainer (vilket jag har fler av än l-boxx), men är den jämförbar med boschen?

/U

Köpte Makita 4351 när jag skulle såga mycket.
120 panelbrädor som skulle upp i trappen och alla var individuellt anpassade efter vagnstycket.

http://www.toolab.se/produkt/4351FCTK-Makita-Sticksag-Systainer

1750 kostade den på toolab då och lite lite dyrare nu. Men vansinnigt bra service och leveranstid.
Smidig och bra att jobba med och jag körde med ett tunt och kort DeWalt sågblad och jag upplevde sågen som väldigt exakt och lättjobbad. Upplevde att rullen styrde bladet bra men är ju inget proffs, bara vad man själv upplver i "rakhet" på snittet.
Kan tillägga att jag aldrig sågat med sticksåg innan...

För min del var det värt mycket med systainerlådan.

Lånar tråden lite oxå....

Mikael_L skrev:
Eller leta beggad blå bosch..
Jag köpte en beggad Bosch GST 100CE för några år sedan, den har dugt åt mig och det jag använt den till....men det lilla man kan läsa om 100:an så verkar den nästan som en "bastard" i Boschfamiljen....eller har jag fel?
Vad i den modellen är inte bra? jag är bara nyfiken.....:cool:

Kan tyvärr instämma i bottenbetyget för Bosch PST 700E - riktigt besviken.

Däremot bet jag ihop och köpte en Festool TS55EBQ för ca 6 år sedan och det har jag aldrig ångrat. Säkert finns det produkter som kommer nära men Festool är Festool och kvaliteten består lång efter att prislappen glömts.

Lutar åt en Festool TS 55 och en Bosch GST 140. Men nya har jag inte råd med tyvärr. Förslag på vart jag kan köpa dessa begagnade?

Någon som säljer? :-)

Jag kör på en blå Bosch GTS 90 och är mycket nöjd.
Mycket såg för pengarna.
Jag letade på blocket rätt länge innan jag tillslut tröttnade och köpte från butik på nätet. Min upplevelse är att de inte brukar vara så mycket billigare beg. än nya i butik.

Blocket eller utlandsimport rekommenderas Anna1984. :)
Frakten från Tyskland brukar hamna på €15-20 och är normalt framme inom 5arbetsdagar, ofta snabbare.

Kan rekommendera www.rubart.de eller www.lefeld.de eller sök på www.idealo.de (motsvarighet till Prisjakt.nu)

Jag kom över en begagnad hilti wsj750 på tradera för vettig slant.
Väldigt trevlig såg, utan konstiga funktioner som man inte använder.
Köpte till en sats för att montera dammsugare, smidigt att kunna hålla undan dammet är man sågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.