114 038 läst ·
349 svar
114k läst
349 svar
Förslag på bra luftpåfyllare?
Vi vet i alla fall alla vem det är som är avis just nu 
Kommer inte ihåg vilka siffror jag hade på kalibreringen, bara att det var helt ok och att jag funderade över hur de kunde läsa av instrumentet på hundradelen när.
Kommer inte ihåg vilka siffror jag hade på kalibreringen, bara att det var helt ok och att jag funderade över hur de kunde läsa av instrumentet på hundradelen när.
Hehe ...thomasx skrev:
Otroligt litet problem, faktiskt.
Dessa transducers hade vi som stapelvara för alla möjliga relativt okritiska mätningar:
http://www.keller-druck.com/home_e/paprod_e/23_25_e.asp
Noggrannhet runt 0,1 - 0,3% visade det sig vid de återkommande kalibreringarna.
Dessa var billiga grejer, en tusing styck, eller något sådant.
Sen satt vi på ett antal mer noggranna trycktransducers för mer kritiskt bruk och som referenser, och då dessa gick loss på pengar i 10.000:- området och att det blev lite jobbigt ifall man började tvivla på referensen så användes dom så sparsamt som möjligt i den löpande testverksamheten.
Råkada man övertrycksätta en referensgivare så fanns ju alltid risken att man blåste den. Och ett drygt jobb med att kolla bakåt alla utförda mätningar sedan sista kalibrering vidtog.
Mellan varven äskade vi att få köpa en fin tryckvåg, som har precision nedåt ppm-området. I alla fall är 0,00 01% ingen match för tryckvågar i bättre klass. Men de kostar bortåt kvartsmiljonen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
@Mikael_L: nu är jag långt ifrån en mätingenjör (tja åtminstone denna typ av mätning) så jag kanske inte fattar, men det där handlar väl om att definiera referensen? Det jag tror thomasx avsåg (åtminstone var det något jag funderade på) var hur de kan läsa av den analoga skalan på luftpåfyllaren så exakt att de vet på hundradelen när hur fel den visar...
Typ ett förstoringsglas, något sätt att eliminera ev brytningsfel och någon lös delskala som man lägger över den befintliga skalan...
/U
Typ ett förstoringsglas, något sätt att eliminera ev brytningsfel och någon lös delskala som man lägger över den befintliga skalan...
/U
Hmm, självklart ...ullberg skrev:Det jag tror thomasx avsåg (åtminstone var det något jag funderade på) var hur de kan läsa av den analoga skalan på luftpåfyllaren så exakt att de vet på hundradelen när hur fel den visar...
Den ser grymt fin ut :eek:ullberg skrev:
Fast jag inte ens tänkt tanken på att köpa en bra luftpåfyllare så känner jag mig ändå lite avis.
hmmm, Mathias får nog jobbigt att toppa ...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tror du jag hade tänkt köpa en innan jag råkade klicka in på denna tråd då? Hade jag verkligen behovet? Nja...Mikael_L skrev:
Jag är dessutom sjukt svag för runda tavlor infattade i rektangulära / superelliptiska hus, så jag hade inte mycket att sätta emot när jag såg PCL:en, min sista självbehärskning försvann när jag träffade Robert-San och han sa att han trodde på PCL som märke (hoppas jag inte lägger orden i munnen på dig nu), tja då var det bara att vika sig...
Så här ser för övrigt mitt huvudsakliga armbandsur ut (dock annan färgsättning & markering på på urtavlan):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och ett av få ur jag känner att jag saknar är en Heuer (inte TAG...) Monaco - jag är kanske ganska förutsägbar...
Mathias kan faktiskt toppa, handtaget (inkl. gängan för slangnippeln) på airforcen är av plast, metall hade nog varit att föredra. Det känns fortfarande gediget och som jag sa ovan, avis kommer jag inte bli - jag har redan passerat all rimlighet (givet mitt behov)
/U
För min del var det inte så mycket exaktheten på instrumentet som var det viktigaste, utan snarare att slangen går att böja, att nippeln sitter kvar på ventilen utan att man måste hålla den där och pressa på så det skär i huden för att det inte ska läcka och att slangen är lång nog för att man ska kunna ha mätaren i ett vettigt läge medan man fyller, bara för att nämna några sakermycke_nu skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Lyfter lite. Nu har jag haft min PCL i någon månad, och dessutom under en däcksskiftsperiod, så den har fått jobba lite. Jag är fortsatt mycket nöjd, nästan så man går ut och kontrollerar trycket bara för att...
Jag har gjort några småtester med att bara lossa och återansluta nippeln för att se att jag får samma mätvärde, och det är aldrig så jag kan se några avvikelser (det är klart mindre än ev. avläsningsfel).
Enda som är åt det negativa hållet är, som jag nämnt, att handtaget och framförallt gängan för inkommande nippel är av plast. Inte så jag har någon indikation på att det kommer gå sönder, men jag hade nog föredragit metall.
Ni andra som har denna eller liknande (hur har det gått för dig f.ö. Mathias?
), hur förvarar ni den med den långa slangen? jag vill ha min hängande så jag har satt en gummisnodd och en karbinhake som jag använder för att dra runt den rullade slangen (och hänger allt på en skruv). Men kanske har någon en smartare lösning?
/U
Jag har gjort några småtester med att bara lossa och återansluta nippeln för att se att jag får samma mätvärde, och det är aldrig så jag kan se några avvikelser (det är klart mindre än ev. avläsningsfel).
Enda som är åt det negativa hållet är, som jag nämnt, att handtaget och framförallt gängan för inkommande nippel är av plast. Inte så jag har någon indikation på att det kommer gå sönder, men jag hade nog föredragit metall.
Ni andra som har denna eller liknande (hur har det gått för dig f.ö. Mathias?
/U