114 032 läst ·
349 svar
114k läst
349 svar
Förslag på bra luftpåfyllare?
Vart köpte du din någonstans? Har du en länk?ullberg skrev:Lyfter lite. Nu har jag haft min PCL i någon månad, och dessutom under en däcksskiftsperiod, så den har fått jobba lite. Jag är fortsatt mycket nöjd, nästan så man går ut och kontrollerar trycket bara för att...
Jag har gjort några småtester med att bara lossa och återansluta nippeln för att se att jag får samma mätvärde, och det är aldrig så jag kan se några avvikelser (det är klart mindre än ev. avläsningsfel).
Enda som är åt det negativa hållet är, som jag nämnt, att handtaget och framförallt gängan för inkommande nippel är av plast. Inte så jag har någon indikation på att det kommer gå sönder, men jag hade nog föredragit metall.
Ni andra som har denna eller liknande (hur har det gått för dig f.ö. Mathias?), hur förvarar ni den med den långa slangen? jag vill ha min hängande så jag har satt en gummisnodd och en karbinhake som jag använder för att dra runt den rullade slangen (och hänger allt på en skruv). Men kanske har någon en smartare lösning?
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag köpte den av på Ebay av Hosemaster64 (låter lite oseriöst och nästan lite snuskigt tycker jag, men det funkade utan problem).Anna1984 skrev:
Jag tror det var denna http://www.ebay.co.uk/itm/PCL-AIRFO...Air_Tools_and_Compressors&hash=item19c3fcb33a
Men den finns i ett par versioner (olika slangar och däcksnipplar, clip on eller hold on) och bilden visar inte exakt, så kolla att det stämmer (dessutom stämmer med det du vill ha, vi kanske har olika preferenser...)
/U
Tack för länkenullberg skrev:Jag köpte den av på Ebay av Hosemaster64 (låter lite oseriöst och nästan lite snuskigt tycker jag, men det funkade utan problem).
Jag tror det var denna [länk]
Men den finns i ett par versioner (olika slangar och däcksnipplar, clip on eller hold on) och bilden visar inte exakt, så kolla att det stämmer (dessutom stämmer med det du vill ha, vi kanske har olika preferenser...)
/U
Jag vill ha en pålitlig för påfyllning av bildäck. 500 kr låter som en rimlig peng för en bra luftpåfyllare
Fast vad behöver man ha för typ av kompressor för att fylla på däck med den här. Räcker den med en sån? :
http://www.jula.se/kompressor-50l-2200w-200013
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, egentligen är det ju löjligt mycket pengar för en luftpåfyllare, men att få en kalibrerad mätare känns ju lite trevligt.
Har du inte bråttom kan du ju alltid vänta till när MathiasS gör sitt väl genomtänkta inköp. Det ska ju tydligen bli något i hästväg...
/U
Har du inte bråttom kan du ju alltid vänta till när MathiasS gör sitt väl genomtänkta inköp. Det ska ju tydligen bli något i hästväg...
/U
...tredje plats på listan över bra luftpåfyllare.
Men faktum är att det inte räcker med EN påfyllare eftersom man till bildäcken vill ha en graderat till 4 bar ungefär, och till släpet, konstiga cykeldäck etc kan behöva några kilo till.... Så en PCL skulle kanske funka till skottkärran.
Men faktum är att det inte räcker med EN påfyllare eftersom man till bildäcken vill ha en graderat till 4 bar ungefär, och till släpet, konstiga cykeldäck etc kan behöva några kilo till.... Så en PCL skulle kanske funka till skottkärran.
Skojade bara...MathiasS skrev:
fråga? min påfyllare är graderad till 10bar...är den "kass" då? för jag är inte riktig med på ditt resonemang där med att bara gradera 4bar till bilen ...några extra till cykel osv......
Äsch, det är klart det funkar, men det känns ju lite löjligt att ha en mätare graderat till 12 bar när man bara ska tanka 2,5 bar. Även om mätaren i sig är exakt och kalibrerad så är ju avläsningsfelet 10 gånger större än onoggrannheten i mätaren....
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Detta håller jag helt med om, en "kortare" skala hade varit ännu bättre, men jag fyller bara på nivån tiondels bar, och det är inga som helst problem att läsa av med den jag har.MathiasS skrev:
Mathias über-släp och jänkarjeep behöver säkerligen lufttryck på hundradelars bar när, och då kan han sitta med sin pensionärsskala (som i lättläst, inte att han kommer vara pensionär innan den köps, ...eller?).
/U
PS: jag hoppas det framgår att jag bara försöker trigga dig, aka katalogfluktaren, att göra slag i saken.