114 035 läst ·
349 svar
114k läst
349 svar
Förslag på bra luftpåfyllare?
Jag måste ju säga att jag är lite nyfiken på vilka som kommer före på listan? Jag kan erkänna att jag inte är så insatt i luftfyllarutbudet, men även jag är digen på en pålitlig, prisvärd luftfyllare. Jag vill ju gärna undvika att gå på samma nit som så många andra i den här tråden verkar ha gjort. ;-)MathiasS skrev:
Nu måste vi nörda ner oss lite i vad det egentligen är vi behöver. Ja, behöver kanske är fel ord, men vill åstadkomma då.
Själv är jag (tror jag) mest ute efter repeterbara mätningar, dvs hög precision. Detta för att få samma tryck i däcken från gång till gång. Noggrannheten i absoluta tal spelar lite mindre roll så länge man håller sig till en och samma påfyllare.
Därmed är jag böjd att hålla med Mathias, en kortare skala är bättre. Onödigt bra antagligen, men bättre.
Själv är jag (tror jag) mest ute efter repeterbara mätningar, dvs hög precision. Detta för att få samma tryck i däcken från gång till gång. Noggrannheten i absoluta tal spelar lite mindre roll så länge man håller sig till en och samma påfyllare.
Därmed är jag böjd att hålla med Mathias, en kortare skala är bättre. Onödigt bra antagligen, men bättre.
ullberg skrev:Detta håller jag helt med om, en "kortare" skala hade varit ännu bättre, men jag fyller bara på nivån tiondels bar, och det är inga som helst problem att läsa av med den jag har.
Mathias über-släp och jänkarjeep behöver säkerligen lufttryck på hundradelars bar när, och då kan han sitta med sin pensionärsskala (som i lättläst, inte att han kommer vara pensionär innan den köps, ...eller?).
/U
PS: jag hoppas det framgår att jag bara försöker trigga dig, aka katalogfluktaren, att göra slag i saken.![]()
Hans Jeep kanske välter på närmaste raksträcka om lyfttrycket skiljer mer än 0,003 bar mellan sidorna.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Japp, precis så, jag var bara lite för omtänksam om Jeepägarna för att vara så explicit (märkesfantaster är ibland ett känsligt släkte)...skalman1 skrev:
... Men jag håller med om mycke_nu resonemang med repeterbarhet (och tycker samtidigt att skalan på min PCL duger mer än väl ur det perspektivet)
Anar att det är fortsatt felkopplat i ett visst fiberskåp i södra Stockholm...
Nu börjar vi snacka! Verkar kosta kring 10 lök utan kompressor.
http://www.svenskbensinhandel.se/wp-content/uploads/okt-2010-Tryckluftsindustri.pdf
http://www.svenskbensinhandel.se/wp-content/uploads/okt-2010-Tryckluftsindustri.pdf
Nu har jag bestämt mig för att köpa en PCL airforce. Kommer att bli en beställning från den där hosemaster64 på ebay. Ni som köpte den, är ni nöjda med det?
Den dock verkar sakna koppling. Hur löste ni det? Kan man köpa vilken dimension som helst, eller är den avsedd för en specific dimension?
Den dock verkar sakna koppling. Hur löste ni det? Kan man köpa vilken dimension som helst, eller är den avsedd för en specific dimension?
Bara å skruva i en vanlig nippel. Ta lite gängtejp också så blir det garanterat tättAnna1984 skrev:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Luftslang-och-koppling/Insticksnippel-2-st-17246/
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Då är det min tur att svära över den "billiga" skiten man köpt på Jula som envisas med att visa olika varje gång men trycker i skiten i ventilen. Har nu bestämt mig att nu får det bli riktigt grejer och det lutar åt PCL Airforce som många här rekommenderat. Är ni fortfarande nöjda med dem?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Japp, även jag är riktigt nöjd. Plockade upp ett par svivelkopplingar (? stavn.) på tradera och satte en på min Airforce, något riktigt bra blev plötsligt ännu bättre!
Men tydligen ska MathiasS kommande inköp vara något av en dräpare, så har du ett decennium eller två kanske du kan få fatt på något ännu grymmare....
/U
Men tydligen ska MathiasS kommande inköp vara något av en dräpare, så har du ett decennium eller två kanske du kan få fatt på något ännu grymmare....
/U