26 644 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Förslag på att inbrottsförstärka befintlig murad Lecavägg?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skulle vara lite försiktig med grindar, kameror och säkerhetsystem. Om man nu är rädd för just att bli rånad i hemmet så visar ju sådana system på att man har något som är värt att skydda.
Den tunga kriminaliteten bryr sig inte speciellt mycket om ifall det är en kamera eller ett säkerhetsystem utan dom bryr sig ifall det finns potential att göra en bra stöt. Med ditt fina system så flaggar du om att här finns det saker att hämta. (Se bara helikopterrånet av G4S. Där hade man säkerhet som man skyltade med men just därför blev lockelsen tillräckligt stor att försöka sig på att råna stället)
Om man nu jämför G4S med exempelvis förvaringsplatsen av landets guldreserv så vill jag påstå att säkerheten var bra mycket högre vid G4S men där blev lockelsen för stor för buset i och med att det var så tydligt att här finns det något att skydda. Ladan som guldreserven förvaras i signalerar inte att det är fullt med guld och förblir därmed trygg.
Den tunga kriminaliteten bryr sig inte speciellt mycket om ifall det är en kamera eller ett säkerhetsystem utan dom bryr sig ifall det finns potential att göra en bra stöt. Med ditt fina system så flaggar du om att här finns det saker att hämta. (Se bara helikopterrånet av G4S. Där hade man säkerhet som man skyltade med men just därför blev lockelsen tillräckligt stor att försöka sig på att råna stället)
Om man nu jämför G4S med exempelvis förvaringsplatsen av landets guldreserv så vill jag påstå att säkerheten var bra mycket högre vid G4S men där blev lockelsen för stor för buset i och med att det var så tydligt att här finns det något att skydda. Ladan som guldreserven förvaras i signalerar inte att det är fullt med guld och förblir därmed trygg.
Så var det dags igen att sprida vidare denna myt. Ovanstående är baserat på vad du själv tror eller vad du själv tycker vore logiskt eller hur det var för länge sedan, det finns inget stöd för detta i statistiken.Cheesen skrev:
Det fanns viss sanning i ditt påstående på 90-talet när det började dyka upp hemlarm. Att ha larm var något som stack ut och signalerade att det fanns något att stjäla eftersom det bara var en viss målgrupp som hade behov av larm.
På allt fler ställen i Sverige är det idag tvärtom, att vara enda bostaden på gatan som saknar larm anses vara det som sticker ut. Att det inte är så där just du bor betyder inte att det ser ut så för övriga.
Tiderna har förändrats, kom in i matchen. Det är inte längre en kista med guld och smycken och en dyr tv man vill åt, det är snarare pass och bil för att sälja eller använda för andra planerade brott.De flesta har inget av värde att stjäla i hemmet, det är framförallt sig själv och sin familj man vill skydda. Jag tror få egentligen bryr sig om att bli av med sin bil, jämfört med att få en pistol dragen mot sig inför sin familj mitt i natten när man låg och sov. För vissa av er är detta uppenbarligen science fiction. Grattis till er, men för många andra händer detta i närområdet allt oftare.
Att G4S blev rånade beror på att det var en (känd) värdedepå. Att de hade många säkerhetssystem beror på att det var en värdedepå. Riktigt konstigt argument att jämföra brutala rån i hemmet med rån av en värdedepå, och dra felaktiga slutsatser utifrån detta. Rekommenderar du alltså att värdedepåer ska dra ner på säkerheten för att minska risken för rån? Lycka till att sälja in det konceptet.
Jag får ge bossebyggarn medhåll här. Det fungerar väl inte riktigt så att buset glider runt i förorterna och kollar vilka som har elgrindar och kameror och väljer objekt utifrån det. Denna gallring gör buset hemma framför datorn. Man kollar vilka som åker Amg-merca, Audi RS6 eller Range Rover osv. Vilken inkomst man har, vilka företag man chefar över osv. Inte sällan fångar man deras intresse om man förekommer mycket i media, kanske främst social media.
Inte alltför sällan så råkar man illa ut om man klickar alla boxar så att säga. Man ska göra ombyggnad hemma och använder sig av lite halvsuspekt arbetskraft, man kanske driver eget framgångsrikt bolag eller chefar på ett större bolag, man har dyra attiraljer hemma, fina tavlor på väggarna, dyra mattor på golvet, dyr bil på uppfarten osv. Kanske ett Franz jäger i förrådet. Arbetarna kanske har kompisar som gillar att stoppa fingrarna i syltburken, snacket går, ja ni vet hur det kan låta, ”vi var hemma hos denna snubben....osv.”.
Inte alltför sällan så råkar man illa ut om man klickar alla boxar så att säga. Man ska göra ombyggnad hemma och använder sig av lite halvsuspekt arbetskraft, man kanske driver eget framgångsrikt bolag eller chefar på ett större bolag, man har dyra attiraljer hemma, fina tavlor på väggarna, dyra mattor på golvet, dyr bil på uppfarten osv. Kanske ett Franz jäger i förrådet. Arbetarna kanske har kompisar som gillar att stoppa fingrarna i syltburken, snacket går, ja ni vet hur det kan låta, ”vi var hemma hos denna snubben....osv.”.
På våran gata fick de som inte hade larm inbrott. I stugan i Småland 20 mil bort så har jag något så simpelt som Alfred med notifiering, typ sms. efter asfaltsvägen är det 2 1/2 km grusväg till en vägbom, därefter är det 500m till stugan. Nu mera åker jag subaru så jag håller inte vägen plogad, då lär de flesta skåpbilar inte komma långt. Får jag ett larm i mobilen, så kommer folk att åka ut och ställa bilen på tvären och gå därifrån för att blockera tjyvarnas reträttväg, jag kastar mig i bilen med mina två hundar (de kan spåra och varav den ena är väldigt potent, den andra håller på att lära sig) och utifrån detta får vi se vart det tar vägen.. Detta ställer som ni förstår stora krav på hundföraren, dvs mig, men ärligt talat så skiter jag i om skurkarna/tjuvarna blir lite naggade i kanten. Så enkelt är det.
Varför kan inte alla som har svårt att förstå konceptet fråga-svara bara svara på trådskaparens frågor och sen lägga sina personliga reflektioner respektive åsikter om vad som är nödvändigt och inte någon annanstans? Otroligt hur svårt det kan vara att vara saklig.
För att svara: lättast måste vara som ett par andra sagt: gjut 10-15cm betong med grov armering på utsidan och ha en extra dörrlösning insida, tar inte mycket plats.
En liten generator med drivmedel inomhus som kan sparkas igång om extern strömtillförsel upphör kan ju med fördel installeras.
För att svara: lättast måste vara som ett par andra sagt: gjut 10-15cm betong med grov armering på utsidan och ha en extra dörrlösning insida, tar inte mycket plats.
En liten generator med drivmedel inomhus som kan sparkas igång om extern strömtillförsel upphör kan ju med fördel installeras.
Har du funderat över att flytta till en säkrare ort?T Trulli skrev:Absolut du har helt rätt @S_O_B. Det finns massa brister om man analyserar alla tänkbar scenarier (som jag gärna gör) men jag anser att jag har en större chans att klara mig än den som aldrig har tänkt tanken.
Jag vill undvika att springa runt och leta efter telefonen i den situationen. Bara så snabbt som möjligt in i rummet.
Det är även vanligt att hemlarm utomlands har rökmaskiner för att försvåra för en inkräktare. Det finns massa kul saker att fundera på![]()
Det kanske inte är så lätt att flytta när man har hela sitt liv på ett visst ställe? Och ska man verkligen behöva acceptera läget och ge upp och flytta? Sedan kan man undra vilken ort du avser som är fredad från att gå samma framtid till mötes. Hemrånen sker för övrigt oftast inte i orter som skulle klassas som kriminella getton, utan i helt vanliga medelklassområden. Dessa ska man alltså också undvika att bo i?@ @ndreas skrev:
Redigerat:
Ny vecka, nya brutala rån i hemmet. Jag tappade räkningen på hur många som skedde förra veckan, av de som nu ens vågade anmäla dvs.T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/vd-ranad-i-hemmet-tvingades-oppna-kassaskap/
Eller som Thomas_Blekinge skulle säga: höhöhö, paranoia, höhöhö.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja eller så gör man som jag, funderar på hur stort problemet verkligen är? Expressen är inte direkt kända för att aldrig förstora saker.R bossebyggarn skrev:
200% ökning av misshandels fall i byhåla låter jätte illa men om man istället säger 6,pers låter de inte så illa. 6personer i Stockholm är ingenting.
Din artikel hänvisar till 1 stackars familj där mannen var känd företagare. Så länge du inte tjänar massa pengar och gärna viftar med dessa behöver du inte oroa dig. Inte så mycket mer.
Men Panic room? Hade det hjälpt? Bättre se över skalskyddet.
Läs inte Expressen de är ingen hälsosam tidning
Självklart ser var man detta ur sitt perspektiv. Du har ingen Ferrari eller bor i en villa värd 8-siffrigt belopp misstänker jag.B Byggdjuret skrev:Tja eller så gör man som jag, funderar på hur stort problemet verkligen är? Expressen är inte direkt kända för att aldrig förstora saker.
200% ökning av misshandels fall i byhåla låter jätte illa men om man istället säger 6,pers låter de inte så illa. 6personer i Stockholm är ingenting.
Din artikel hänvisar till 1 stackars familj där mannen var känd företagare. Så länge du inte tjänar massa pengar och gärna viftar med dessa behöver du inte oroa dig. Inte så mycket mer.
Tyvärr så ökar segregeringen i samhället, många av dom som inte har vill ha det som dom som har har.
Vi har importerat ganska stora mängder brottslighet dom senaste 20 åren. Sverige ligger i topp i crime index, Ukraina är ett säkrare land än sverige, Ukraina!
Den som inte fattar vad som händer behöver nog lossa skygglapparna!
https://www.reddit.com/r/Sveriges_p...e_ligger_på_plats_1_i_europeiska_crime_index/
Ja va fan, jag kanske borde börja låsa dörren hemma, i alla fall om jag är borta mer än några timmar ...R bossebyggarn skrev:Vilken sten har du bott under de senaste åren?
Senast förra veckan handlade tre av Expressens fem toppnyheter om familjer som blivit utsatta för beväpnade rånare i sitt hem. På många ställen har den typen av rån ersatt de traditionella inbrotten eftersom man under pistolhot kan få någon annan att omedelbart plocka fram bilnyckeln och värdesakerna istället för att behöva gå runt och rota. Sen finns också kategorin som gör inbrott och efter ett tag upptäcker att någon är hemma, Inte sällan åker det då fram en kniv eller annat vapen.
Jag säger inte att alla behöver ett saferoom men om du missat den här trenden så undrar man lite.
Vad gäller själva trådens fråga så verkar den ganska väl besvarad nu. Men finns det mer att tipsa om, så gör det, mitt inlägg kan man gärna bortse ifrån då.
Klassiskt försök att förminska det hela bara för att jag råkade ha med en länk till Expressen, som att det skulle vara mindre sant bara därför. Så anledningen till att media numera dagligen skriver om brutala hemrån är alltså för att de helt plötslgit bestämt sig för att förstora upp detta, inte att det skett en ökning? Det ska bli intressant att ta del av din källa till detta påstående. Har du även någon källa på att rånen upphör om man slutar läsa Expressen? Redovisa i stället vilken del som var uppförstorad i artikeln jag hänvisade till. För du kastar väl inte ut dig grundlösa anklagelser utan sakliga argument?B Byggdjuret skrev:Tja eller så gör man som jag, funderar på hur stort problemet verkligen är? Expressen är inte direkt kända för att aldrig förstora saker.
Du får gärna ogilla Expressen eller annan media men informationen i artikeln var i det här fallet alltså tagen direkt från polisens händelserapportering som ett dagsfärskt exempel för att visa att det ni förnekar faktiskt händer dagligen i mångas direkta närhet även om det känns avlägset för er.
Att dessutom börja slänga dig med påhittade siffror för att bevisa att din egen teori stämmer, det är inte heller ett helt seriöst sätt att resonera.
Om TS bygge är rimligt eller står i proportion till hotbild har jag inte ens kommenterat. Vi vet som sagt ingenting om hans situation och det behöver vi inte spekulera kring, han ville bara ha byggråd. Jag har aldrig påstått att alla ska gå omkring och oroa sig för sånt här men när några av er kommer med hånfulla inlägg som om allt det här vore vanföreställningar så känner jag att det är på sin plats med lite fakta.
Och nej, det är inte bara rika företagare som visat upp sina sedelbuntar som blir drabbade, det är ofta helt vanliga familjer som väljs ut slumpmässigt för att man snabbt behöver en bil eller snabba pengar.
Det här var för övrigt inte det enda hemrånet i Stockholm idag. I det andra fallet var det 3-4 knivrånare som trängde sig in i en lägenhet. Förmodligen för att lägenhetsinnehavaren i Bredäng flashat hur rik han är...?
Kul att du kan raljera om det. De drabbade barnfamiljerna som låg och sov och fick besök av rånare som pekade vapen mot dem för lite snabba cash kan säkert se det roliga i det hela. Om det står i Expressen så har det inte ens hänt, det har jag precis fått lära mig.Mikael_L skrev:
Nej då, jag raljerade inte. I så fall skulle jag kunna säga att TS också raljerar- med mig..., ... det är bara att vi lever i olika verkligheter, jag beskrev min.R bossebyggarn skrev:
Men jag gå med på att mitt inlägg inte drev frågan eller tråden vidare, så långt håller jag med.
Men det gör inte dessa följddiskussioner heller, så du driver också tråden offtopic.
Vi kan fortsätta att diskutera detta i några inlägg till, om du vill.