Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej, vi säljer en produkt som heter Teknopur, det är en 2-komponents färgprodukt. Det krävs visserligen en speciell utrustning för att måla med produkten då den torkar på 30 sek. Den skall läggas i ett skikt om 3 mm på båda sidor om lecastenen, sedan kan man få jobba rejält att ta sej igenom. Om man kollar på youtube så finns det exempel att se på

• Gilla
Trulli
  • Laddar…
Titta i SSF-normen för inbrottsskydd, SSF 200 utgåva 5, så har du bra exempel på hur du kan förstärka dina väggar och uppnå något som är testat och vedertaget.
/A

D
Murade på ett ställe som skulle stå emot en bil i 40-50 km/h och finkalibrig eld, dubbel tegelvägg med kopparna utåt. Ingen-jöjen hade kommit fram till att det skulle räcka. Övriga väggar som skulle vara inbrottssäkra reglades upp o sedan på med osb-2mm plåt- gips.

Angående att ha en mobil på ständig laddning ... då skulle jag oroa mig mer för brand än för rån. Hellre då en fulladdad powerbank (jo, de laddar ur så småningom, men du kan ju ha en till uppe i huset och byta plats på dem en gång i kvartalet eller så). Som flera andra är inne på tror jag annars mer på en trådad koppling till siren uppe på taket.

Man bör tänka på brandrisken. Så dubbla gips. Stämpa upp taket

S
Jag tror TS har flyttat hem till mamma och pappa igen, han blev nog lite orolig och behövde trygghet. Vi lär nog inte höra av honom mer. :confused:

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
R
S DanielF skrev:
Jag tror TS har flyttat hem till mamma och pappa igen, han blev nog lite orolig och behövde trygghet. Vi lär nog inte höra av honom mer. :confused:
Det kan också ha varit alla hån från er som bor i era lyxvillor långt från där dessa problem numera är vardag.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Vill inte skrämma upp dig. Men om ni har all den där synliga skyddsutrustning i form av grindar etc så kanske man kan tänka sig att den som ger sig på att bryta sig in använder en störsändare. Då riskerar mobilen bli en svag länk i säkerhetstänket eftersom den inte kommer ha kontakt med mobilnätet.
Enig. Synlig utrustning signalerar mer att det här huset har nått att skydda.
Skulle nog snarare säga att det kommer locka till sig nyfikna tjuvar och lokala förmågor...

Diskretion är a och o.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Som sagt många gånger ovan. Vad är din hotbild?
Hur kan en möjlig gärningsman läsa av vad som finns bakom din väggbeklädnad?
Hur vet man att det är 15 cm leca och inte bepansrad metallkonstruktion?
Har man med sig en extra kraftig slägga utifall...?
Dagens inbrottstjuvar triggar på info som finns "out there" och är allmänt känt...
Sociala medier...
Och isf, vad har du avslöjat?
Etc... och så håller det på...!

Armlängds avstånd till trubbel är mitt råd...

Nu var det ett tag sedan jag ritade en vägg för skyddsklasser, men i de väggtyperna hade vi alltid stålplåten på skyddssidan. Tror det har att göra med att om nån försöker ta sig in ljudlöst (exempelvis där man delar vägg med annan hyresgäst) så ska man inte ha tid på sig att montera ner plåten tyst och sen snabbt forcera övrig vägg.

Men om vi säger att rånaren har med sig en vinkelslip och slägga så föreställer jag mig att det borde gå snabbare att ta sig in i ett rum med plåten på utsidan. Då kapar man bara "snabbt" upp ett lagom stort hål i plåten, sen slår man ner lecablocken.

Med plåten på insidan måste man först slå upp ett lagom stort hål (med plåt som håller emot från insidan) och knacka det tillräckligt rent för att komma åt med vinkelslipen.

Om plåten är "limmad" mot lecablocken så att den inte går att lyfta bort från utsidan så är det nog dock en annan femma. Men jag är ingen expert.

EDIT: Gyproc skriver i sin projekteringshandbok att "Väggsidan med förstärkt skydd ska vara innerst mot lokalen (långt från angriparen)." Men det rör nog mer som sagt väggar "ute i samhället" och inte för saferooms i någons bostad.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M
Jag tror som nån skrev innan att säkra huset med inbrottsfördröjande åtgärder. Alltså tänk att förövaren ska ta sig förbi olika former av förebyggande åtgärder innan han är inne. Första hindret är staket, grindar, den yttre perimetern, relativt lättforcerad med personbil, klättra över osv. Men se då området mellan huset och staketet som "vallgraven". Där har man kameror (hjälper iofs. föga då dom flesta banditer har mask, även när Corona är ute ur bilden), men kamerorna ska täcka alla områden så man inte kan krossa vallgraven utan att få en notis i telefonen, så dom är väl mer rörelsedäckare. Själv har jag ingen hotbild men haft bus i trädgården några gånger och jag har kameror som startar inspelning samtidigt som jag har Led-strålkastare på huset som tänder upp när någon går in i trädgården. Kör dessa med timer så dom inte ska tända upp hela grannområdet före kl.21.

När buset befinner sig i vallgraven så vet man om det då notisen i telefonen inte kommer av en slump. Då vet man även hur lång tid man har på sig innan buset är inne i huset. Huset ska naturligtvis vara säkrat med säkerhetsdörr, fönster med okrossbart glas osv. Men i detta skedet trycker man på paniklarmet. Jag har blått blixtljus med siren som sitter högst upp på fasaden så man måste ha stege för att plocka ned den. Sabotageskyddad såklart, så den drar igång larmet om den plockas ned. Fjärrkontroll till larmet sitter på nyckelknippan som jag har i fickan, om jag inte ligger och sover. Samtidigt ringer man polisen. I dom allra flesta fallen så är gör blått blixtljus ihop med siren att buset lämnar fastigheten.

Samtidigt som man ringer polisen så tar man sig till saferoomet. Skulle buset ha störsändare och sånt vilket ortenbuset garanterat inte har, så kommer nog det blåa blixtljuset och sirenen göra att grannen ringer 112.

Ska man dra detta ett steg längre så skaffar man licens, en Glock eller liknande som man förvarar i säkerhetsrummet i ett låst skåp enligt formalia. Rökgeneratorer är dessutom en ypperlig ide, aktiveras med fördel inifrån säkerhetsrummet. Tyvärr så kan det göra att inte buset hittar ut. Men visst, man kan sätta sig i säkerhet och vänta tills buset kommit in innan man aktiverar dom så buset måste backa ut igen.

Vidare så kan man skoja om detta och tycka det är fjantigt osv. Men alla bor inte i ett torp ute på vischan med tjock-tv från 95 som dyraste ägodelen. Idag när man kan kolla upp i princip allt om en människas ekonomi, bilägande osv. genom några klick på nätet så är man ganska sårbar om man sticker ut från mängden. Det är inte helt ovanligt att förmögna människor idag köper en bostadsrätt som dom är skrivna på men dom bor någon annanstans istället. Jag vet att vd'n för ett av sveriges största exportföretag är skriven på sin bostadsrätt på 60m2 i centrala Gbg, men han bor inte där. En av sveriges rikaste skrev sig på sitt kontor pga. hotbilden men detta fick vänstermedia reda på så han blev anmäld för folkbokföringsbrott. Numera har han hemlig adress istället.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
15 cm leca är inget man enkelt hackar sig igenom för hand. Är den dessutom armerad så är det riktigt segt att forcera.
Lägger du ett block plant på marken och provar att hugga igenom de så kommer du märka att det äter av släggans energi
Å andra sidan är det enkelt att såga sig igenom tom. men en handsåg, förutsatt att man inte träffar ett armeringsjärn...

S
R bossebyggarn skrev:
Det kan också ha varit alla hån från er som bor i era lyxvillor långt från där dessa problem numera är vardag.
Inte mitt problem att mer än 50% av Sveriges befolkning röstar på samma partier som skapat "dessa problem" om och om igen. Man får vad man ber om... och är man blind så får man stå sitt kast. De som ser vart det är på väg tar sig till hög mark medan andra ligger kvar vid strandkanten.

• Gilla
Husdjur och 5 till
  • Laddar…

Jag vet inte, men. När jag skulle bygga ut med källare, lecablock som grundmur. Rekommendationen var dubbelarmerat var tredje varv. Jag körde dubbelarmerat varje varv, starkare, segagare som jag inbillade mig då. Med en fällkniv så kan man pilla bort listerna och fönsterrutorna om de inte är säkrade mot det, Speciella fönster.Vi har inte det men däremot 2st Schäfrar som är lite "drillade". Så vi känner oss trygga så länge inte någon tok kommer och tar livet av hundarna, men de är ju två till antalet, så det vill tusan att de skall lyckas med, det är det det hänger på.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.