25 932 läst ·
99 svar
26k läst
99 svar
Förslag på att inbrottsförstärka befintlig murad Lecavägg?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kanske är något annat än vanligt inbrottsskydd som efterfrågas......Jonatan79 skrev:
T Trulli skrev:Okej då vet jag att en säkerhetsdörr inte är bortkastade pengar.
Tanken är att skydda sig mot rån. Vi har ett grundläggande säkerhetstänk, med bland annat kameror ute och inne, inspelning 24/7, elektroniska lås på alla dörrar och fönster, alltid automatisk låsning så allt är låst fast vi är hemma. Vi öppnar aldrig dörren för okända. Vi har motorstyrda-elgrindar och uppfartslarm. Knackar nån på entredörren så har de klättrat över.
Tanken är att man ska låsa in sig i säkerhetsrummet om det händer något. Väl där inne i säkerhetsrummet ringer man polisen, filmar allt och tittar på kamerorna vad inkräktarna har för sig.
Inne i rummet ska det finnas en mobil på laddning hela tiden.
Säkerhetsrummet ska vara dolt och om de av förmodan hittar rummet så ska det ta ett tag att ta sig in. Då ska förhoppningsvis polisen hunnit fram. Räknar med att polisen hinner fram på 10 max 20 min.
Nu är det inte så att vi har en hotbild mot oss, snarare att vi kan ha en något förhöjd risk att bli utsatta, men framförallt för att jag tycker om teknik, lite annorlunda grejer och inte minst gillar att vara förberedd![]()
Vilken sten har du bott under de senaste åren?Jonatan79 skrev:
Senast förra veckan handlade tre av Expressens fem toppnyheter om familjer som blivit utsatta för beväpnade rånare i sitt hem. På många ställen har den typen av rån ersatt de traditionella inbrotten eftersom man under pistolhot kan få någon annan att omedelbart plocka fram bilnyckeln och värdesakerna istället för att behöva gå runt och rota. Sen finns också kategorin som gör inbrott och efter ett tag upptäcker att någon är hemma, Inte sällan åker det då fram en kniv eller annat vapen.
Jag säger inte att alla behöver ett saferoom men om du missat den här trenden så undrar man lite.
Jag önskar att jag bodde under en sten utanför detta sjuka samhälle, nej, jag vet att det sker grövre och grövre brott. Men det hjälper ändå inte att stålsätta sig på det sätt som TS planerar...R bossebyggarn skrev:Vilken sten har du bott under de senaste åren?
Senast förra veckan handlade tre av Expressens fem toppnyheter om familjer som blivit utsatta för beväpnade rånare i sitt hem. På många ställen har den typen av rån ersatt de traditionella inbrotten eftersom man under pistolhot kan få någon annan att omedelbart plocka fram bilnyckeln och värdesakerna istället för att behöva gå runt och rota. Sen finns också kategorin som gör inbrott och efter ett tag upptäcker att någon är hemma, Inte sällan åker det då fram en kniv eller annat vapen.
Jag säger inte att alla behöver ett saferoom men om du missat den här trenden så undrar man lite.
Vi måste respektera din ståndpunkt.T Trulli skrev:Men snäll nån. Du har ju ingen aning vem jag är, var jag bor eller bakgrund, om vi varit med om nått eller bekanta i vår närhet. Men framförallt har uppenbarligen inte läst tråden, eftersom jag har skrivit varför jag gör detta... suck.
Gäller fler lustigkurrar här som uppenbarligen inte kan kan svara på trådens fråga, men har så mycket fritid att kommentera massa dravel.
Jag har fått de svar jag ville angående murad vägg. Nu kan vi avsluta denna tråd.
Vi får lita på att du gjort ordentlig analys av risker och hot, alla följande åtgärder måste ju styras utifrån det.
Jag tänker att lågt stående Orten-rånare aldrig kommer klättra över några staket. De jag hört talas om går helt sonika fram och ringer på dörren med kniv eller pistol i handen. Om du har bra dörrlås och entrékamera borde du klara dig. Om du däremot är maffiaboss behöver du ett saferoom, vaktstyrka etc.
Det var inte det som jag kommenterade.Jonatan79 skrev:
Jag kommenterade det faktum att du och andra tror att endast "en hög eller riktigt packad tjuv" gör inbrott när någon är hemma och att scenariot är ren paranoia. Jag önskar att det var så men tyvärr är trenden ganska tydlig och visar att många kriminella inte drar sig för att slå till mot sovande familjer, tex för att de råkar ha en halvdyr bil parkerad utanför huset.
Huruvida TS åtgärder är rimliga eller ren paranoia får väl var och en avgöra, vi vet som sagt inget om hans situation annat än att flera i hans omgivning råkat ut för just detta.
Själv tror jag mer på olåsta dörrar och att inte äga mer än man klarar att förlora. Larm, sirener, ”panic rooms”, etc, då är väl nästa steg att beväpna sig. DET skrämmer i a f mig mer än rånare och tjuvar. Sen bör man vara medveten om att media lyfter fram det värsta, sällan motsatsen.
Jag blev vittne till ett inbrott i Miami, de tog sig in i grannlokalen som inte hade säkerhetsdörr och slog upp ett hål i väggen med slägga. Det väsnades dock en del och det tog nog 20 till 30 minuter att få upp ett hål stort nog att gå igenom. När jag upptäckte dem och larmade polisen var hålet stort nog att krypa genom men inte stort nog att få stöldgodset genom, så de lyckades inte ta något.T Trulli skrev:
Om du sätter ett nätverk av armeringsjärn på insidan och putsar över så försvårar du, för de måste använda en vinkelslip eller skärbrännare också som de kanske inte har med sig, men det bästa är givetvis ett hårdare skal på utsidan. Det hårdaste skall vara mot anfallet, som princip.
PS. Om du tror att hotet är inbrott när du är hemma så är den amerikanska polisens erfarenheter av home defense kanske relevant; jag gjorde en video på svenska om det när jag bodde i USA:
Om målet är personen som bor där så känns olåsta dörrar som en aning kontraproduktivtFadai skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Knacka ner putsen. Lägg på glasfibermatta och polyester i lager istället (GRP). Vill du fötstärka ytterligare, limma upp ett vanligt laminatgolv innanför GRPn.
Ja det vore väl lite konstigt annars. Men det betyder knappast att det som lyfts fram är mindre sant eller otäckt, eller hur? Eller menar du att den ökade rapportering av brutala rån i hemmet endast är en konsekvens av ökad rapportering? Kan du presentera lite belägg för det?Fadai skrev:
Sjukt mycket OT i denna tråd där TS önskade byggtekniska råd. Alla som vill diskutera ts psykiska hälsa, orimligheter i ägande och kriminalitetens utveckling i samhället kan väl starta egna trådar, ja inte den om någon medlems psykiska hälsa då såklart, det anser jag snarare vara personligt påhopp.
Skulle säga att safe room specifikt inte är något som hjälper mot den typ av väpnade rån som har börjat dyka upp. Det är inte en elitstyrka som kommer och hälsar på utan småbus beväpnade med pistol, på sin höjd har dom en kofot med sig, dom förlitar sig på att du kommer och öppnar och jobbar i det läget med hot för att få det dom vill ha. Ska du skydda dig mot dessa scenarier skulle jag snarare fokusera på att göra huset till ett ”sade room light” tex laminerade glas i fönster osv.
Höga låsta staket kan ju som även nämnt vara indikator på att det finns något att ta, då är det ju en kontraproduktiv lösning.
Rent generellt verkar det ju också vara vid bilstölder som detta förfarande främst blivit vanligt då dagens stöldskydd blivit så pass avancerade att det är lättare att helt enkelt hota till sig nyckeln... så en billig försäkring kan ju vara att äga något annat än en dyr tysk bil...
Höga låsta staket kan ju som även nämnt vara indikator på att det finns något att ta, då är det ju en kontraproduktiv lösning.
Rent generellt verkar det ju också vara vid bilstölder som detta förfarande främst blivit vanligt då dagens stöldskydd blivit så pass avancerade att det är lättare att helt enkelt hota till sig nyckeln... så en billig försäkring kan ju vara att äga något annat än en dyr tysk bil...
Plåten bör vara på utsidan. Absolut. Angående att du inte känner behov av saferoom kan man bara gratulera. Det är inget man önskar någon skulle ha behov av. De som använt det skarpt är dock oftast uppskattande inställda till sådana rum.mrVoodoo skrev:
Jag hade satt plåten på utsidan, eller det som är/blir "angreppssidan". Då agerar den mer som ett segt membran och oerhört/omöjligt svår att slå sig igenom. Sätter du den på insidan så kommer det bli betydligt enklare att bara slå in plåten när man väl smulat sönder lite av lecablocken.
Sen begriper jag mig inte på tanken ens med att bygga ett saferoom, men det är ju upp till var och en tack och lovPersonligen hade jag nog hellre satsat på ett playroom
![]()
Har alltid tyckt safe roms är intressanta, spelar ingen roll varför man väljer att vilja ha det (även om så bara för nöjes skull). Har man pengar och tid/plats att göra ett.. och det får en att sova bättre på natten (vara mindre orolig när man lämnar familjen själv) så säger jag bar ”kör på” 
Vi handskas alla olika med livet (hur vi ser på samhälle, faror å, människor osv).
Har funderat på det några ggr själv tidigare i livet
Numer är det ingen prioritet längre, livet har lugnat sig och de problem man haft tidigare med folk/fön har ”bleknat”.
Har både kameror o larm, men anser att det ger många falsk trygghet.. dvs larmet används inte så ofta och kamerorna har jag köpt för att få bilnr på de som åker ”fel” här och ev ansikte..
Så att någon kan se dem/spåra dem om något händer på gården.
Här i hushållet är det jag som kliver ut mitt i natten om det kommer en okänd bil (det ska fasiken inte smyga omkring nån om jag ser det!) .. och jag är fullt medveten om att det bara är en jordbävning som får de andra på gården att vakna mitt i natten.. så .. om det finns ett kameraklipp kan de ju iaf hjälpa polisen om jag är försvunnen..(När de nu kommer på det någon gång på morgonkvisten när de vaknat, iaf hoppas jag maken saknar mig då iaf!).
Har inga konkreta tips mer än.. ta självförsvarskurs.. hyr in nån och träna som en familj några ggr.. oftast både kul/lärorikt och det ökar på självförtroende och självkänsla.
Tänk på svagheterna på rummet, dörröppningar, ventilation, el, sändning..
Man måste ha fungerande ventilation, men det ska inte vara lätt för gas/brandrök osv att ta sig in..
Dörröppningar o gångjärn (ev lås) är alla lite ”svagheter”.. oftast klarar man sig väldigt långt i normalfallet med säkerhetsdörrar.. men fortfarande bra att kolla på dem själv och se om man tycker där är en svaghet.. kan man knacka ur sprintarna/såga av hållarna.. hur är karmens infästning osv.
El o internet kanske man vill ha, men det är ju lätt för vem som helst att klippa på utsidan, så där vill man tänka ”backup”. Dvs räkna inte med att du kan ta nått utifrån när du väl låst in dig..
Har du mobil, tänk på att testa sändningen innan.. (redan innan ev störningsapparater kommer in i bilden).. med tjocka steniga väggar tar det lätt tvärstopp.. vi bor i gammalt stenhus och det tog flera år innan vi hittat produkter som klarar att få Wi-Fi att funka pga alla tjocka bastanta väggar.. och det är även påverkan på vissa ställen för vanliga mobiler. Behöver inte vara ett problem hos dig, men värt att kolla innan du förlitar dig på fånen..
Oavsett lycka till

Vi handskas alla olika med livet (hur vi ser på samhälle, faror å, människor osv).
Har funderat på det några ggr själv tidigare i livet
Numer är det ingen prioritet längre, livet har lugnat sig och de problem man haft tidigare med folk/fön har ”bleknat”.
Har både kameror o larm, men anser att det ger många falsk trygghet.. dvs larmet används inte så ofta och kamerorna har jag köpt för att få bilnr på de som åker ”fel” här och ev ansikte..
Så att någon kan se dem/spåra dem om något händer på gården.
Här i hushållet är det jag som kliver ut mitt i natten om det kommer en okänd bil (det ska fasiken inte smyga omkring nån om jag ser det!) .. och jag är fullt medveten om att det bara är en jordbävning som får de andra på gården att vakna mitt i natten.. så .. om det finns ett kameraklipp kan de ju iaf hjälpa polisen om jag är försvunnen..(När de nu kommer på det någon gång på morgonkvisten när de vaknat, iaf hoppas jag maken saknar mig då iaf!).
Har inga konkreta tips mer än.. ta självförsvarskurs.. hyr in nån och träna som en familj några ggr.. oftast både kul/lärorikt och det ökar på självförtroende och självkänsla.
Tänk på svagheterna på rummet, dörröppningar, ventilation, el, sändning..
Man måste ha fungerande ventilation, men det ska inte vara lätt för gas/brandrök osv att ta sig in..
Dörröppningar o gångjärn (ev lås) är alla lite ”svagheter”.. oftast klarar man sig väldigt långt i normalfallet med säkerhetsdörrar.. men fortfarande bra att kolla på dem själv och se om man tycker där är en svaghet.. kan man knacka ur sprintarna/såga av hållarna.. hur är karmens infästning osv.
El o internet kanske man vill ha, men det är ju lätt för vem som helst att klippa på utsidan, så där vill man tänka ”backup”. Dvs räkna inte med att du kan ta nått utifrån när du väl låst in dig..
Har du mobil, tänk på att testa sändningen innan.. (redan innan ev störningsapparater kommer in i bilden).. med tjocka steniga väggar tar det lätt tvärstopp.. vi bor i gammalt stenhus och det tog flera år innan vi hittat produkter som klarar att få Wi-Fi att funka pga alla tjocka bastanta väggar.. och det är även påverkan på vissa ställen för vanliga mobiler. Behöver inte vara ett problem hos dig, men värt att kolla innan du förlitar dig på fånen..
Oavsett lycka till