Har en äldre läckande Gustavsberg 315 (bild 1) och misstänker att det är membranet som är trasigt. Vattnet sipprar från toppen av flottören när man har spolat (bild 2).

Min fråga är hur man lossar överdelen av flottören så att man kommer åt för att byta membranet. Är det först den lilla vita biten eller är det något annat först?

Äldre Gustavsberg 315 toalettcisterntank med en läckande flottör och en metallarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läckande Gustavsberg 315 toalettcistern, vatten sipprar ut från flottörens topp vid spolning.
Skapa konto

T tergo skrev:
kolla [länk]
Kikade där men förstod inte riktigt hur de demonterade så man kommer åt membranet. Personen som använde polygrip verkar inte ha samma typ av flottör.
Vill inte förstöra något då det är så gammalt.

Byt allt som har med påfyllningen att göra, inget att bråka med, ser riktigt gammalt ut. En sådan här passar.
Och brukar finnas på B-haus

• Ventil för toalettspolcistern med blå detaljer och vit kropp, lämplig för att ersätta gammal fyllningsmekanism. Finns på B-haus.
    Skapa konto
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H
Byt hela wc i stället.
Oftast har bultarna som håller fast vattencisternen (ryggstödet på wc) rostat sönder och snart går dom av med läcka som följd på wc'n

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
J
Jag tycker gamla wc verkar tillverkade med bättre kvalitet så tycker ni utseendet är ok skulle jag reparera, byta spolmekanism Dessutom kan snålspolning bråka om man har äldre rör.

Tack för svaren. När det gäller eventuellt ny toalett, är det bättre med skruvad eller limmad?
Den gamla är skruvad.

E ErikWP skrev:
Tack för svaren. När det gäller eventuellt ny toalett, är det bättre med skruvad eller limmad?
Den gamla är skruvad.
skruvad med en tunn silikonfog runt om

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.