Rapporten är med all säkerhet beställd av en miljöpartist och utförd och sammanställd av en miljöpartist.

Miljöborgarrådet (miljöpartist givetvis) här i stockholm var jävligt snabbt ute i pressen och snackade om förbud.

• Gilla
Jehu och 6 till
  • Laddar…
useless skrev:
Direktverkande bergvärme, dvs bo i en grotta.
Jag är ju ett litet skuttande troll så jag ska genast följa ditt råd och flytta ut i en grotta bra ide ;) men jag tor att det är inte passar alla (och särskilt inte alla människor ;)) att bo i en oeldad grotta.

Redigerat:
I Sverige är vi ändå ganska förskonade från eldning. När en hel stad som ligger i en "gryta" intill bergen eldar surved är det inte roligt! Bäst är väl ändå att ha ett välisolerat hus så det inte behövs så mycket värme.

Men visst är det mysigt med snustorr björkved en fredagskväll med lite snö ute.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, annars såg jag att det finns en brasa att visa på Netflix nu.
Testade den, men gav helt kass värme. Vet inte om jag gjorde något fel?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
MultiManOriginal skrev:
... Kärnkraft är bäst efter vattenkraft, speciellt om vi beaktar den nya tekniken som finns och är betydligt bättre än den vi använder i Sverige idag...
Det är bra att tänka på att vattenkraft i sig inte är bra för miljön. Det är som med bilkörning, vi har nytta av den men den påverkar miljön negativt. Och till skillnad från bilen så lyder majoriteten av våra vattenkraftverk under 1918 års vattenlag som inte tog hänsyn till miljön. Det finns mycket att göra -en del är också på gång- för att ta bort de värsta avvarterna hos vattenkraften.

I Sverige slipper vi åtminstone utsläppsgaserna från vattenkraften men i de varmare delarna av världen som sydamerika, asien och afrika finns det exempel där det hade varit miljömässigt bättre (gällande utsläppsgaser) att bygga kolkraftverk.
Vi har dock andra problem som vattenkraftverken ger upphov till som minskad biologisk mångfald och algblomning i Östersjön (på grund av att kisel hindras av dammarna att transporteras ut i havet).

Citat: "...el producerad med vattenkraft kan släppa ut stora mängder växthusgaser; motsvarande tre gånger så mycket koldioxid som släpps ut av ett koleldat kraftverk som producerar samma mängd el. Orsaken är att den växtlighet som dränks när en ny damm anläggs ruttnar och ger upphov till utsläpp av dels koldioxid (om det finns syre till nedbrytningen) och dels metan (vid nedbrytning utan syre) som är en 25 gånger kraftigare växthusgas än koldioxid..."

Redigerat:
S
Snacket om avfallsförbränning kan ni nog lägga ner. Kraven på utsläpp från en avfallspanna är grymt mycket hårdare än från tex en flis eller oljepanna (i kraftvärmeverk)... En villapanna har ju ingen rening alls. Rökgasreningen i ett avfallsverk utgör ca 1/3 av anläggningens volym och det är strikt kontrollerat vad som kommer ut. Dessutom måste ju avfallet göras av nånstans, bättre med kontrollerad värmeproduktion än att lägga det på deponi. Sen är jag nog biaserad då farsan projektlett två avfallsanläggningar och jobbat med det i 35 år...
Finns det möjlighet till centraliserad värmeproduktion lär det vara bättre (mer kontrollerat) än att var och en eldar. Sen är det ju omöjligt för oss på landet...

• Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Det blir lite SD-retorik att börja prata om något annat. Tråden handlar om att "forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall". Dvs. småskaligt eldande i villapannor som är betydligt sämre än att det eldas i stora värmeverk med bra rökgasreningsanläggningar. Om alla hade en panna av årsmodell 2017 var väl en sak men så ser inte beståndet ut idag.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Men säg då någon form av uppvärmning, som med alla avseenden inräknade är bättre för vår planet än ved?

swirve skrev:
Rökgasreningen i ett avfallsverk utgör ca 1/3 av anläggningens volym och det är strikt kontrollerat vad som kommer ut. Dessutom måste ju avfallet göras av nånstans, bättre med kontrollerad värmeproduktion än att lägga det på deponi.
Förvisso kan det vara så, men att ta hand om sopor från övriga Europa mot betalning, är ju lika illa som att Europa dumpar diverse miljögifter i Afrika. :thumbdown:

mexitegel skrev:
Ja, annars såg jag att det finns en brasa att visa på Netflix nu.
Testade den, men gav helt kass värme. Vet inte om jag gjorde något fel?
Din plasma-TV är för liten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Känsligt ämne helt klart.

Vedeldning är enkelt men svårt. Man behöver bara få till en bra förbränning för att det ska bli så lite smuts i avgaserna som möjligt. Det gör man genom att ha en eldstad som har förutsättningar för bra förbränning, rent och torrt bränsle samt tillräcklig lufttillförsel.

Skulle gissa på att majoriteten av befintliga eldstäder inte är miljögodkända eller effektiva i förbränningen. Det handlar om eldstäder med gammal teknik men även nyare som man inte har underhållit på ett tillräckligt vis.

Den andra orsaken till nedsmutsningen är att vissa är egoistiska nog för att skita i hur det luktar för andra, så de eldar med fuktig ved, skräpvirke eller rent av sopor.

Man kanske skulle ta itu med smutsgrisarna på andra sidan Östersjön innan man börjar peta i smådetaljer här i Sverige. Var det inte för ett tag sedan luften i Stockholm var extremt smutsig pga östliga vindar?

Sen kan jag väl tycka att vanliga tegelkaminer utan någon som helst insats kan lukta ganska otäckt, både när man sitter inne och när man står ute. De kommer garanterat inte upp i någon högre kamin. Brukar hälsa på en bekant i ett 60-talsområde med murade kaminer med bara ett gnistgaller framför, och det är alltid att slänga kläderna i tvätten när man varit där. Även om det inte syns någon rök inomhus och han eldar med torr ved så sticker det i ögonen efter ett tag och det puffar ut synliga rökmoln från skorstenen hela tiden. I vårat hus har vi en modern braskamin och det ryker väl lite första 5 minuterna och det kan komma lite röklukt i rummet om man har otur men sen är det mer eller mindre luktfritt, både inne och ute. Är dessa två system lika "farliga"?

/Fru HLH

nikasp
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ajdå, alltså lite farligare att andas in eldrök än att äta chips. Tur man mest dricker whiskey ;)
Se bara till att det inte är rökig whiskey! :)

Attans, har nästan bara rökigt! När kommer jag dö?

swirve skrev:
Snacket om avfallsförbränning kan ni nog lägga ner. Kraven på utsläpp från en avfallspanna är grymt mycket hårdare än från tex en flis eller oljepanna (i kraftvärmeverk)... En villapanna har ju ingen rening alls. Rökgasreningen i ett avfallsverk utgör ca 1/3 av anläggningens volym och det är strikt kontrollerat vad som kommer ut. Dessutom måste ju avfallet göras av nånstans, bättre med kontrollerad värmeproduktion än att lägga det på deponi. Sen är jag nog biaserad då farsan projektlett två avfallsanläggningar och jobbat med det i 35 år...
Finns det möjlighet till centraliserad värmeproduktion lär det vara bättre (mer kontrollerat) än att var och en eldar. Sen är det ju omöjligt för oss på landet...
Har en anekdot kring detta. Min sambo jobbar i ett kommunalt bolag som bland annat anordnar studiebesök för främst utländska kommuner för att visa upp olika kommunala tjänster och funktioner. Jag tror när det var ett kinesiskt sällskap från Xian som besökte värmeverket som någon undrade vart vi samlade upp alla sjuka och döda pga alla gifter 😳

Jag tror det var samma sällskap som frågade hur mycket vi betalade kommunbefolkningen för att de självmant skulle åka till ÅVC och stå och sortera sina egna sopor 😂

Okunskapen kring sopförbränning och hur rent det faktiskt är nog ganska stor, faktum är ju att det är strikt förbjudet i många civiliserade länder, Kanada t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.