7 391 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Förskjuten placering av takintegrerad fläkt
Det steks en hel del så fläkten måste fungera väl. Därför jag söker någon med erfarenhet av takfläkt. Som jag förstår det krävs en starkare motor eftersom avståndet mellan Spis och fläkt ökar.Lime113 skrev:
Tror väldigt få lyckas genom att räkna sig fram det matematiska behovet. Däremot är det nog bra att göra som en överslagsräkning.
När vi byggde kök för två år sedan (obs ej tak) valde vi en fläkt med väldigt stark motor (högt flöde). Upplever den inte som exceptionell. Tror fläktmodell/kupa hade kunnat ge samma effekt.
Hur upplever du dina köksvanor idag? Genererar du mest os motsvarande att reda en sås eller snarare kött i gjutjärn sanna?
Ja det stämmer. Sen brukar takfläktar generellt börja på dubbla styrkan som lägsta möjliga specifikation. Men kan du ha fläkt på vinden eller taket så blir ljudet avsevärt mindre.Krille-72 skrev:
Samtidigt hur har du det med rummet, är köket i öppen planlösning så kommer din fläkt behöva rotera igång en större volym än ett litet kök med dörrar. Jag ringde Fjärråskupan och de var väldigt hjälpsamma på att prata motorstorlek, avstånd till häll, osv. Det kan vara värt ett försök på måndag
Jag kommer placera fläkten på vinden. Det är öppen planlösning och räknar man med hallen så är det säker 80m2 som är öppet. Sen finns en öppen trappa ner till nedervåningen ocksåLime113 skrev:
Ja det stämmer. Sen brukar takfläktar generellt börja på dubbla styrkan som lägsta möjliga specifikation. Men kan du ha fläkt på vinden eller taket så blir ljudet avsevärt mindre.
Samtidigt hur har du det med rummet, är köket i öppen planlösning så kommer din fläkt behöva rotera igång en större volym än ett litet kök med dörrar. Jag ringde Fjärråskupan och de var väldigt hjälpsamma på att prata motorstorlek, avstånd till häll, osv. Det kan vara värt ett försök på måndaghoppas det går bra för dig framöver, jag känner igen mig och min lösning blev inte helt bra. (Designfläkt från Siemens)
Ska ringa Fjärråskåpan. Tack för tipset. Det skulle egentligen kännas tryggare att ringa någon som inte vill sälja. Men samtidigt kan man ju lägga upp det så att vi kommer att köpa en fläkt i vilket fall.
Du får väl säga att du har budget på 30 000 kr så det verkar lagom realistiskt.Krille-72 skrev:
Jag kommer placera fläkten på vinden. Det är öppen planlösning och räknar man med hallen så är det säker 80m2 som är öppet. Sen finns en öppen trappa ner till nedervåningen också
Ska ringa Fjärråskåpan. Tack för tipset. Det skulle egentligen kännas tryggare att ringa någon som inte vill sälja. Men samtidigt kan man ju lägga upp det så att vi kommer att köpa en fläkt i vilket fall.![]()
Hur gick det med takfläkten? Funderar själv på att sätta in en takintegrerad köksfläkt men är lite osäker på om en sådan fungerar bra.Krille-72 skrev:
Jag kommer placera fläkten på vinden. Det är öppen planlösning och räknar man med hallen så är det säker 80m2 som är öppet. Sen finns en öppen trappa ner till nedervåningen också
Ska ringa Fjärråskåpan. Tack för tipset. Det skulle egentligen kännas tryggare att ringa någon som inte vill sälja. Men samtidigt kan man ju lägga upp det så att vi kommer att köpa en fläkt i vilket fall.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden