kimf
håller på att göra köket och ska ha en takintegrerad fläkt över en hörnhäll.
På grund av takstolarnas placering kan jag inte helt fritt placera fläkten exakt där jag skulle vilja.

Tanken från början var att bygga en liten sänkning i taket just där fläkten ska sitta för att komma runt detta.

Men nu när jag fått sneväggen på plats och ritat ut stommarna som dem kommer hamna, så ser jag att det kommer gå att klämma in den hyfsat. Men förskjutet ca 10cm in mot köket.
Dvs helt centrerat i sidled, men inte helt centrerat åt andra hållet

Utskissad plats för takintegrerad köksfläkt på gipstak med markerade takstolar och elledningar, 10 cm förskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är det potentiella fläkthålet utritat. Det horisontella streck en bit in imfrpn framkanten är rakt ovanför bänkskivan.
Pågående köksrenovering med en markerad plats för takintegrerad fläkt, omgiven av omålade väggar och en nivåställare.
Skapa konto

Funktionsmässigt lär inte detta spela någon roll alls, men tror ni det visuellt kan se knas ut.

kimf
kimf kimf skrev:
håller på att göra köket och ska ha en takintegrerad fläkt över en hörnhäll.
På grund av takstolarnas placering kan jag inte helt fritt placera fläkten exakt där jag skulle vilja.

Tanken från början var att bygga en liten sänkning i taket just där fläkten ska sitta för att komma runt detta.

Men nu när jag fått sneväggen på plats och ritat ut stommarna som dem kommer hamna, så ser jag att det kommer gå att klämma in den hyfsat. Men förskjutet ca 10cm in mot köket.
Dvs helt centrerat i sidled, men inte helt centrerat åt andra hållet

[bild]
Där är det potentiella fläkthålet utritat. Det horisontella streck en bit in imfrpn framkanten är rakt ovanför bänkskivan.
[bild]

Funktionsmässigt lär inte detta spela någon roll alls, men tror ni det visuellt kan se knas ut.
Well, i brist på svar här över natten har vi nog bestämt oss försatt köra på den något förskjutna placeringen. Tror dels att det inte kommer synas nämnvärt, tror också fläkten kommer fungera något bättre när den inte är nersänkt. Då den mer effektivt bör kunna "suga luften från takt, vet inte om det stämmer dock.
Och även om en lite nersänkning av fläkten säkert hade sett bra ut, tycker jag nog det är snyggare att låta den försvinna i taket.

Till Mod: Valde dum rubrik på denna tråd. Skulle valt typ "Förskjuten placering av takintegrerad fläkt" eller liknande. Denna kommer inte gå att söka fram sedan om annan letar. Redigera rubriken om ni tycker det är lämpligt.

BirgitS
Det är nog väldigt svårt att se om något som är i maghöjd linjerar med något som finns uppe i taket, man får nog stå länge och titta fram och tillbaka, vilket inget gäst kommer att göra om ni inte påpekar saken.

P.S.
Om du vill att en moderator ska göra något är det nog bäst att du rapporterar ditt inlägg för de läser inte alla inlägg.

Rapportera inte! Den funktionen är till för att rapportera medlemmar som inte sköter sig.

OnT: vilken fläkt blir det? Blir den helt integrerad eller bygger du en låda runtom?

kimf
Yes, blev helt integrerad. Thernex Newcastle 90. Något klent blås tycker jag enligt specen. Men säljaren (som jag känner väl) lovade och svor stt det skulle bli skitbra i vårar rum.

Den blir helt infälld. Fick plats med den med 1cm marginal mellan två takstolar, så behövde inte bygga en låda enligt "plan B"

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
Till Mod: Valde dum rubrik på denna tråd. Skulle valt typ "Förskjuten placering av takintegrerad fläkt" eller liknande. Denna kommer inte gå att söka fram sedan om annan letar. Redigera rubriken om ni tycker det är lämpligt.
Nu har jag ändrat rubriken.

Funderar på en takintegrerad köksfläkt och undrar om du är nöjd med den du installerade?

Ping @kimf hur blev det? :)

kimf
Det blev faktiskt skitbra. Det faktum att den är några cm förskjuten. Det har jag HELT glömt bort. Blev påmind avd et här i tråden nu. Så det talar väl för att det inte syns om något.

Fläkten i sig är vi väldigt nöjda med. Kan inte påminna mig om att det blivit osigt någon gång i vårt 64kmv kök/vrum. Men hällen sitter ju i ett hörn. Hade nog krävts något mycket häftigare över en ö med mer yta runt om.

Det enda vi ångrar ganska mycket är att vi inte köpte den lite dyrare varianten där själva fläkten sitter på vinden istället för i själva fläkten. Det minskar fläktljudet en del.
Inte så att Fläktljudet är Så mycket värre än någon annan stans. Men hade varit trevligt med lägre. Dyr och jobbig åtgärd att ändra på nu.

kimf
Modernt kök med vita skåp, svart bänkskiva, vitt kakel, inbyggd spisfläkt och köksredskap.
Skapa konto

• Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
[bild]
Vad roligt, tack för dina svar.

Vanliga kommentarer oro är just
1. Ljud högre - det blir sällan mer ljud eller?
2. Kapacitet - en takfläkt måste dimensioneras 5 gånger så stark pga avstånd. Vad var er specificerad till (som ju verkar räcka).
3. Os på andra platser - väggar, runt om fläkten osv. Inga sådana upplevelser från er?

Sen skrev @Tingis en bra kommentar att han upplever mer fett på häll och bänk men man kan ju inte få allt.

• Gilla
Tingis
  • Laddar…
kimf
Kan säga att rent funktionellt funkar den grymt bra.
Men vi lagar väldigt lite kött hemma, max 1-2 gånger i månaden. Annan mat osar inte alls lika mycket, så kanske är vi inte ett ultimat hem att utvärdera den biten i. Men har ALDRIG upplevt problem med os på fel ställe. Vår kaklade vägg är även den fin, och inte full av fett från os.

Sen visst, den låter en hel del när man kör den på fullt ös, därav ångrar vi lite att vi investerade i kanalfläkten (går att sätta på taket eller på vinden, finns olika varianter). Men tror inte den låter så värst mycket mer än andra fläktar, detta är ju något som blir värre ju högre kapacitet man har i fläkten.

Sen tror jag att vår fläkt sitter ganska lägligt av ett hörn av ett stort rum, tror det hade krävts väldigt mycket högre kapacitet med en häll i en Ö i ett lika stort rum. Dels då det är så mycket mer öppen yta, dels för att det är mer spring och drag på en sådan placering.

Jag skulle rekommendera att köpa fläkten hos en lokal återförsäljare, ge dem era förutsättningar och låt dem räkna och föreslå en modell och gå på det. Då finns det lite andra möjligheter att ställa krav på dem om funktionen inte blir vad som utlovats.
Andra vitvaror kan med fördel köpas på nätet eller i lågprisvaruhus om man tycker det känns bra.

Min tanke har alltid varit att det ska uppstå en stor ring runt fläkten likt vår badrumsfläkt. Det kanske det i och för sig gör för takfläkt (kök) bara att den ligger halvvägs in i fläkten eller bakom kant insug, t ex.

En vit badrumsfläkt i taket som är igång, med synlig rotation och dammsamling.
Skapa konto

Tack för svaren! :)

Lime113 Lime113 skrev:
Min tanke har alltid varit att det ska uppstå en stor ring runt fläkten likt vår badrumsfläkt. Det kanske det i och för sig gör för takfläkt (kök) bara att den ligger halvvägs in i fläkten eller bakom kant insug, t ex.

[bild]

Tack för svaren! :)
Lyfter upp denna tråd igen. Söker folk med erfarenhet av takintegrerad köksfläkt. Är ni nöjda? Bilder? Hur räknade ni ut behovet av flöde?
Jag är sugen på att sätta en över vår köksö där vi idag har en fyrkantig fläkt som hänger ner och bullrar samt är i vägen.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Lyfter upp denna tråd igen. Söker folk med erfarenhet av takintegrerad köksfläkt. Är ni nöjda? Bilder? Hur räknade ni ut behovet av flöde?
Jag är sugen på att sätta en över vår köksö där vi idag har en fyrkantig fläkt som hänger ner och bullrar samt är i vägen.
Tror väldigt få lyckas genom att räkna sig fram det matematiska behovet. Däremot är det nog bra att göra som en överslagsräkning.

När vi byggde kök för två år sedan (obs ej tak) valde vi en fläkt med väldigt stark motor (högt flöde). Upplever den inte som exceptionell. Tror fläktmodell/kupa hade kunnat ge samma effekt.

Hur upplever du dina köksvanor idag? Genererar du mest os motsvarande att reda en sås eller snarare kött i gjutjärn sanna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.