Badrumsrenovering kraftigt försenad.

Jag har anlitat en entreprenör för renovering av badrum i min lägenhet. Arbetet skulle starta i slutet av oktober och beräknades ta ca 2–3 veckor. Redan från början började det bli förseningar som entreprenören skyllde på sjukdom m.m. och arbetet har sedan skjutits fram vecka för vecka. Varje gång har han sagt att han “blir klar nästa vecka”. Han dyker upp ena dagen för att försvinna en längre period varje gång.

Jag bor inte i lägenheten just nu men har ändå ökade kostnader så länge renoveringen drar ut på tiden. Jag har haft tålamod eftersom entreprenören bett om ursäkt flera gånger och själv föreslog ett avdrag på 2 000 kr för besväret, som han senare själv ökade till 3 500kr men nu börjar det bli ohållbart.

Problemet är också att ROT-reglerna ändras vid årsskiftet och jag riskerar att gå miste om delar av avdraget p.g.a. förseningen. Jag har bett om delfaktura för arbetskostnaden så att jag kan hinna betala innan nyår, men fick då en delfaktura med material där endast 25 000 kr i ROT drogs (max är ju 50 000), vilket inte riktigt löser situationen.

Senaste beskeden har också varit motstridiga. I söndags sa entreprenören att VVS-installationen skulle ske på måndag/tisdag och även att han skulle bli klar senast på tisdag. På måndagen ändrade han sig och sa att andra saker skulle monteras och att VVS:aren skulle komma “under veckan”. När ingen dök upp ringde jag själv VVS-firman, som då sa att de inte alls har lovat detta dessutom har de ingen möjlighet att komma denna vecka. De nämnde även att entreprenören tagit på sig väldigt mycket jobb samtidigt och att det är nog därför han inte hinner med.

Jag börjar bli orolig för seriositeten i projektet. I offerten står att våtrumsintyg och övriga intyg ska ingå, men jag får inga svar nu när jag frågar om dessa.

Hur hade ni hanterat situationen?

Är det rimligt att kräva mer avdrag p.g.a. försening? Min avgift är högre än de 3 500kr han har dragit av hittills.

Går det att kräva ersättning om man går miste om ROT p.g.a. entreprenörens försening?
Det är troligtvis 20 000kr jag går miste om ifall jag betalar efter 31/12.

Alla erfarenheter och råd mottages tacksamt.

• Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Hej

Om förseningarna enbart beror på hantverkaren så är det rimligt att denne får ersätta dig för den ökade kostnaden om rut-avdraget blir lägre än om arbetet blivit klart i år.

Men sen beror det på vad som står i avtalet du har tecknat med entreprenören. Ett dröjsmål kan ge dig rätt att häva avtalet och begära skadestånd enligt hantverkarformulär-17 till exempel.

Bästa svaret

Farstatjej90
1. Betala ingenting
2. Dra av kostnader för allt som hantverkaren orsakar dig som t.ex. uteblivet ROT-avdrag.
Överenskommelsen var att vara klar i november och nu är det jul.
Obs att när du väl betalt hör du aldrig av den här hantverkaren igen, kommer bli helt oanträffbar, så betala inget förrän allt är klart och betala då efter du dragit av dina kostnader för avtalsbrottet
,...

• Gilla
mrmlz och 6 till
  • Laddar…
Äsch, skit i detta.
Hantverkaren är inte längre intresserad.
Är Du?

Leta nu rätt på någon annan, få jobbet gjort och bli nöjd.

H Hybro skrev:
Äsch, skit i detta.
Är Du?

Men våtrumsintygen då? Det är ju särskilt svårt när det gäller våtrum att häva och byta entreprenör, vem vill gå in och ta över? Ingen lämnar väl garantier på nån annans jobb?

TS borde nog, som Farstatjej90 säger, inte betala något i förskott, och sedan göra avdrag för den skada som uppkommit på grund av dröjsmålet...

Vad återstår att göra, TS?

• Gilla
Josef91 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Äsch, skit i detta.
Är Du?

Nja, finns det ett avtal med entreprenören så kan denne kräva skadestånd om TS tar in någon annan.

Läs i avtalet vad som gäller vid förseningar respektive hävning.
Eller kom överens med entreprenören att avbryta arbetet och enbart betala för det som har gjorts hantverksmässigt så här långt

Är det "bara" att montera upp grejerna, alltså är badrummet i övrigt klart?
Är det samma hantverkare som gjort allt eller har han i sin tur tagit in mattläggare?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tråkig upplevelse

Hur hittade du denna ”entreprenör”?
Offerta?

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Men våtrumsintygen då? Det är ju särskilt svårt när det gäller våtrum att häva och byta entreprenör, vem vill gå in och ta över? Ingen lämnar väl garantier på nån annans jobb?

TS borde nog, som Farstatjej90 säger, inte betala något i förskott, och sedan göra avdrag för den skada som uppkommit på grund av dröjsmålet...

Vad återstår att göra, TS?
Inte mycket kvar faktiskt, det är kaklat färdigt men ska instralleras dushdörrar, tvättställ och toalett. Sen behöver VVS dra rör/montera de.

Problemet är att vi är bara dagar kvar från nyår och med tanke på att jag ska hinna få faktura/intyg o därefter betala in så känns det som jag kommer gå miste om ROT delen.

Appendix Appendix skrev:
Tråkig upplevelse

Hur hittade du denna ”entreprenör”?
Offerta?
Precis, det var genom Offerta, avtalet vi signerat genom offerta säger inte mycket, mer än att det är en offert som jag signerat. Det enda de nämner är dröjsmålsavgiften ifall jag inte betalar inom 7 dagar efter fullgjort arbete.

J Josef91 skrev:
Precis, det var genom Offerta, avtalet vi signerat genom offerta säger inte mycket, mer än att det är en offert som jag signerat. Det enda de nämner är dröjsmålsavgiften ifall jag inte betalar inom 7 dagar efter fullgjort arbete.
Tyvärr är det så att Offerta är en plats där de lite sämre och oseriösa hantverkarna samlas.

Det är som du märker ”marknadsföring och reklam” inte något som har kundens bästa för sina ögon

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det "bara" att montera upp grejerna, alltså är badrummet i övrigt klart?
Är det samma hantverkare som gjort allt eller har han i sin tur tagit in mattläggare?
Han har bilat o lagt klinker själv däremot har han anlitat olika VVsare. Det skar sig med den första vad jag förstod det som o så fick han anlita en annan mitt under projektets gång, så ännu osäkert vem som ska ordna säker vatten intyget.

Farstatjej90
Skar sig? Han/hon fick väl sannolikt inte betalt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet är det sällan värt att häva, och också svårt vid dröjsmål. Bättre låta hantverkaren göra klart och lösa eventuellt skadestånd senare vid slutbetalning.

Angående ROT-avdraget håller jag med dig, det ser mörkt ut tidsmässigt. Beroende på hur offerten var formulerad kan hantverkaren enligt hovrättspraxis vara skyldig att stå risken för att ROT-avdraget inte beviljas. Detta gäller om det inte tydligt står att konsumenten är betalningsansvarig om ROT inte beviljas... Vad står det om ROT?

• Gilla
Josef91
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Enligt min erfarenhet är det sällan värt att häva, och också svårt vid dröjsmål. Bättre låta hantverkaren göra klart och lösa eventuellt skadestånd senare vid slutbetalning.

Angående ROT-avdraget håller jag med dig, det ser mörkt ut tidsmässigt. Beroende på hur offerten var formulerad kan hantverkaren enligt hovrättspraxis vara skyldig att stå risken för att ROT-avdraget inte beviljas. Detta gäller om det inte tydligt står att konsumenten är betalningsansvarig om ROT inte beviljas... Vad står det om ROT?
Det står ”Totalpriset efter skattereduktion förutsätter att arbetet kvalificerar för skattereduktion, att beställaren har det angivna utrymmet för skattereduktion samt att det inte redan har utnyttjats för annat arbete. Beställaren ansvarar själv för att kontrollera dess uppgifter.”
Vilket är nog rätt standard att ha med tanke på att beställaren kan ju ha utnyttjat all rot för året alternativt inte tjänat ihop tillräckligt för att ha rätt att dra rot.

Jag kommer göra som så att jag skickar ett allvarligt meddelande till entreprenören med att jag inte accepterar denna orimliga försening som hela tiden skjuts upp och förklarar att jag kommer kräva ersättning för försening och skulle rot minskas kommer jag även dra av det från honom. Mest så han vet vad som gäller, jag har varit tålmodig och ändå visat förståelse tidigare varje gång han bett om ursäkt o skjutit upp men den tiden är över nu.

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.