useless useless skrev:
Det är väl, rent tekniskt, inget problem att flytspackla ovanpå befintligt klinker så länge spackeltillverkaren tillåter det och man följer anvisningarna?
Dock får man ju inte lägga ett tätskikt uppepå eftersom det redan finns ett under klinkret.

Men jag har lite svårt att se poängen med det hela. Man spacklar inte över klinker i ett hyfsat nytt våtrum och är det gammalt så har man ingen aning om statusen på tätskiktet. Så i slutändan har man ju liksom inte köpt sig någon längre livslängd totalt sett på våtrummet.
Hur som, tror du jag förlänger livslängden med att olja/lasyr på spacklet?

useless useless skrev:
Det är väl, rent tekniskt, inget problem att flytspackla ovanpå befintligt klinker så länge spackeltillverkaren tillåter det och man följer anvisningarna?
Dock får man ju inte lägga ett tätskikt uppepå eftersom det redan finns ett under klinkret.

Men jag har lite svårt att se poängen med det hela. Man spacklar inte över klinker i ett hyfsat nytt våtrum och är det gammalt så har man ingen aning om statusen på tätskiktet. Så i slutändan har man ju liksom inte köpt sig någon längre livslängd totalt sett på våtrummet.
Ja, precis, det är väl lite det jag är frågande till...

Om man vill få bort gammalt klinker genom att dölja det så är ju steg 1 att bekräfta att tätskikt är 100% ok, och sen kontrollera att det går att lösa med avlopp och eventuella rörgenomföringar...

Vi får ju anta att det är gjort här då...

Sen lägger man klinker på befintliga klinker, eller ev. då mikrocement...

Men varför skulle man hälla flytspackel på?
Jag är ingen expert här, men det flytspacklet är inte avsett att ligga på "våta" sidan i badrummet, utan ska ligga under tätskiktet.

Detta kommer inte bli bra alls, det är inte ett ytskikt och kommer inte hålla.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, precis, det är väl lite det jag är frågande till...

Om man vill få bort gammalt klinker genom att dölja det så är ju steg 1 att bekräfta att tätskikt är 100% ok, och sen kontrollera att det går att lösa med avlopp och eventuella rörgenomföringar...

Vi får ju anta att det är gjort här då...

Sen lägger man klinker på befintliga klinker, eller ev. då mikrocement...

Men varför skulle man hälla flytspackel på?
Jag är ingen expert här, men det flytspacklet är inte avsett att ligga på "våta" sidan i badrummet, utan ska ligga under tätskiktet.
Är ett litet badrum som inte används så mycket. Jag hade hoppats på att komma undan med spackel istället för microcement eftersom det senare är så jäkla dyrt, men! Får väl helt enkelt lägga ett tunt lager mikrocement ovanpå detta. Nåt bra tips på microcement? Verkar bara finnas på lustiga hemsidor och inte hos någon handlare.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Själva spacklet verkar tåla vatten i alla fall, så det borde inte vara något problem.

Du får väl testa helt enkelt och se om det står emot normalt slitage.

• Gilla
gurra87
  • Laddar…
Transparant epoxy

R Rickard.lj skrev:
Transparant epoxy
Nåt tips på någon bra?

Vill du försöka "fuska" på enklaste sätt, beställ Konkral Sealer Elite+ och dra på.
Det kan säkert hålla några år... 😊

Jag har kört med Konkral mikrocement, sen finns ju Epodex och Designcement som är "seriösa" som jag känner till.

Konkral Sealer Elite+ Fungerar på de flesta betongunderlag och jag tycker att det verkar fungera väldigt bra.

anders07 anders07 skrev:
Vill du försöka "fuska" på enklaste sätt, beställ Konkral Sealer Elite+ och dra på.
Det kan säkert hålla några år... 😊

Jag har kört med Konkral mikrocement, sen finns ju Epodex och Designcement som är "seriösa" som jag känner till.

Konkral Sealer Elite+ Fungerar på de flesta betongunderlag och jag tycker att det verkar fungera väldigt bra.
Tack!

Epodex, skulle ringt och prata med säljare för att få en förståelse och se vad de rekommenderar

• Gilla
gurra87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.