Kanske en dum idé men är väldigt nöjd med utseendet av mitt flytspackel och vill gärna ha det som ytskikt i badrummet/duschen (tätskikt finns redan jag flytspackla på kaklat godkänt tätskikt)

Är det möjligt att få flytspackel vattentätt?

S
Låter lite kalle anka!
Du har ju redan tätskikt säger du, varför dubbelt?

P
  • Gilla
gurra87
  • Laddar…
S swirve skrev:
Låter lite kalle anka!
Du har ju redan tätskikt säger du, varför dubbelt?
Vet inte hur min cementbaserade flytspackel beter sig när man duschar på det. Men kanske är lugnt?

P
G gurra87 skrev:
Vet inte hur min cementbaserade flytspackel beter sig när man duschar på det. Men kanske är lugnt?
Det är tyvärr redan pannkaka för tätskiktet ska ju leda vattnet ned i brunnen vilket ditt undre tätskikt inte kan!

Rejäl skrev:
Dubbla tätskikt är inte godkänt enligt bransch rekommendationerna…

[länk]
Rejäl skrev:
Det är tyvärr redan pannkaka för tätskiktet ska ju leda vattnet ned i brunnen vilket ditt undre tätskikt inte kan!
Köper det men borde väl inte vara några bekymmer då spacklet ”andas” så den vätan som inte rinner ner i brunn borde väl inte påverka?

P
G gurra87 skrev:
Köper det men borde väl inte vara några bekymmer då spacklet ”andas” så den vätan som inte rinner ner i brunn borde väl inte påverka?
Frågan är om spacklet tål konstant fukt under lång tid, du kommer att ha ett väldigt fuktigt rum som aldrig torkar ur om ni duschar dagligen..

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Flytspackel i sig är inte vattentätt utan det kräver att du kompletterar med ett tätskikt, för att hålla vattentätt. Enbart flytspackel ska inte heller ses som en färdig golvyta, utan du bör lägga ett passande golv ovanpå

Låter som jag antingen får kakla då… eller kan man komma undan med att olja spacklet?

Exakt vilken sorts flytspackel är det?

Men alltså, har du fall och tätskikt, och sen har du lagt flytspackel på det med fall igen?

Eller har du lagt tätskikt utan fall och sen flytspackel på?

Är det det senare så behöver du fundera på a göra om... Varken tätskikt eller flytspackel är gjort för att vara konstant blött!

Flytspackel håller inte som underlag i längden, det kan se fint ut nu, men det börjar lossna från det och spricka om du inte täcker det.

Om du har rätt tätskikt och gillar "looken" på flytspackel så kan ju mikrocement vara ett alternativ till golvtäckning.

Det går ju inte att bygga fall med...?

Har du alltså bara hällt ut det på befintliga klinker?

Hur har du gjort runt golvbrunn?

anders07 anders07 skrev:

Ja hällt ut på befintlig klinker, prima innan och har fall. Brunnen skrapa jag ut lite extra runt.

anders07 anders07 skrev:

Det är väl, rent tekniskt, inget problem att flytspackla ovanpå befintligt klinker så länge spackeltillverkaren tillåter det och man följer anvisningarna?
Dock får man ju inte lägga ett tätskikt uppepå eftersom det redan finns ett under klinkret.

Men jag har lite svårt att se poängen med det hela. Man spacklar inte över klinker i ett hyfsat nytt våtrum och är det gammalt så har man ingen aning om statusen på tätskiktet. Så i slutändan har man ju liksom inte köpt sig någon längre livslängd totalt sett på våtrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.