2 341 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Försegla flytspackel
Sida 1 av 2
Kanske en dum idé men är väldigt nöjd med utseendet av mitt flytspackel och vill gärna ha det som ytskikt i badrummet/duschen (tätskikt finns redan jag flytspackla på kaklat godkänt tätskikt)
Är det möjligt att få flytspackel vattentätt?
Är det möjligt att få flytspackel vattentätt?
Dubbla tätskikt är inte godkänt enligt bransch rekommendationerna…
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/
Rejäl skrev:
Köper det men borde väl inte vara några bekymmer då spacklet ”andas” så den vätan som inte rinner ner i brunn borde väl inte påverka?Rejäl skrev:
Men alltså, har du fall och tätskikt, och sen har du lagt flytspackel på det med fall igen?
Eller har du lagt tätskikt utan fall och sen flytspackel på?
Är det det senare så behöver du fundera på a göra om... Varken tätskikt eller flytspackel är gjort för att vara konstant blött!
Flytspackel håller inte som underlag i längden, det kan se fint ut nu, men det börjar lossna från det och spricka om du inte täcker det.
Om du har rätt tätskikt och gillar "looken" på flytspackel så kan ju mikrocement vara ett alternativ till golvtäckning.
Eller har du lagt tätskikt utan fall och sen flytspackel på?
Är det det senare så behöver du fundera på a göra om... Varken tätskikt eller flytspackel är gjort för att vara konstant blött!
Flytspackel håller inte som underlag i längden, det kan se fint ut nu, men det börjar lossna från det och spricka om du inte täcker det.
Om du har rätt tätskikt och gillar "looken" på flytspackel så kan ju mikrocement vara ett alternativ till golvtäckning.
Det är väl, rent tekniskt, inget problem att flytspackla ovanpå befintligt klinker så länge spackeltillverkaren tillåter det och man följer anvisningarna?anders07 skrev:
Dock får man ju inte lägga ett tätskikt uppepå eftersom det redan finns ett under klinkret.
Men jag har lite svårt att se poängen med det hela. Man spacklar inte över klinker i ett hyfsat nytt våtrum och är det gammalt så har man ingen aning om statusen på tätskiktet. Så i slutändan har man ju liksom inte köpt sig någon längre livslängd totalt sett på våtrummet.