Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag påstår inte att Ryssland är rädda för NATO, jag säger att man inte kan använda det som ursäkt, ens om man vore det.
OK, jag tolkade det som att du tror/tycker att Ryssland är rädd för NATO, och det var det jag vände mig mot. Resten av #314 håller jag med om.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag köper att man inte tillbringar all sin tid på forumet, men man kanske inte behöver kommentera saker då.
Seriefigur vid dator, talar om att stanna uppe sent för att reda ut en diskussion online, med text: "Someone is wrong on the internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
kashieda kashieda skrev:
Varför börja så sent?
Därför att innan dess var hela området (nuvarande Israel, Västbanken samt Transjordanien) det brittiska protektoratet Palestina. Det fanns ingen israelisk stat som behövde försvara sig, och arabstaterna höll sig relativt lugna. De ville förstås inte bråka med Storbritannien, speciellt som Storbritannien var tämligen välvilligt inställt till araberna.

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Al Nakba började redan 1948 för att nu kulminera i Israels fullskaliga folkmord på palestinierna.
Eftersom det inte fanns palestinier 1948 så kan förstås inte "folkmordet på palestinierna" ha börjat redan då.
Det här är fel tråd, så jag påpekar bara att det inte har förekommit något folkmord på "palestiner".

P
J jawen skrev:
Det var 1848, & Mexiko blev självständigt från Spanien först1821.
Mea culpa! Tack för korrekturet. 9 sitter precis bredvid 8 på mitt tangenbord, vilket är min, något klena, ursäkt.

P
Bara lånepaketet som EU-parlamentet klubbade igenom 24/10-24 var på upp till 35 miljarder euro.
Hur mycket är det i proportion till EU-länders samlade statsbudgetar?
(Väl värt pengarna, ändå).

P
Västvärldens oligarker har idag en ekonomisk styrka större än många länders bnp och drar sig inte för att använda sina ekonomiska resurser för att skaffa politisk makt. Krig är bra för affärerna och det militärindustriella komplext jublar.
Att verka utan att synas är ju ett lämpligt motto för familjen Wallenberg. Efter ett krig ska allt återuppbyggas så ännu ett tillfälle att berika sig.
Jag får lite konspirationsteoretiska vibbar av det där. Räknar du med Rothschild, World Economic Forum, Bilderberggruppen, Illuminati, George Soros, Sions vises protokoll och "mordet" på Nero?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
@pmd
Är du inget problem i en diskussion där du kommer in en månad senare och svarar på saker som andra redan diskuterat klart och där du förmodligen väntar ytterligare en månad innan läser svaren du får på dina inlägg?
Är jag inget problem? Jo, det tycks åtminstone som att du tycker att jag är ett problem.
Vanligen brukar jag skriva ett utkast som svar på något som jag tycker behöver besvaras, men inte lägga på det innan jag har läst igenom flertalet av inläggen i tråden, men ibland lyckas jag inte riktigt med det. Jag lovar att jag har gjort så i ganska stor utsträckning i den här tråden också.
Det här är fel tråd för en sån här dislussion, men jag har ingen aning om vilken som passar bättre. Kanske borde vi starta en ny tråd för metadiskussioner?

P
P Peter787 skrev:
Det gjode USA visst,
Nej, det gjorde inte USA. Läs mina tidigare inlägg om saken …
P Peter787 skrev:
Budapestuppgörelsen – Wikipedia [länk]
… eller läs den artikeln noga och följ referenserna.
Fotnot #2 leder till https://www.brookings.edu/articles/why-care-about-ukraine-and-the-budapest-memorandum/
i vilket det står följande:

Washington did not promise unlimited support. The Budapest Memorandum contains security “assurances,” not “guarantees.” Guarantees would have implied a commitment of American military force, which NATO members have. U.S. officials made clear that was not on offer. Hence, assurances.

P
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns väl många länder som blivit demokratiska utan att ha varit del av den europeiska kulturen som Taiwan, Sydkorea, Sri Lanka, Nepal och Namibia.
Av länderna du räknar upp tycker jag bara att Taiwan kan räknas som en fullvärdig demokrati, men det är ju helt riktigt att det landet inte har varit koloniserat av européer. Inte i någon större utsträckning, åtminstone.

P
Ok, då blev jag lurad, Dresden?
Vovtjansk.

P
Jo men med betoning på frivilligt och snart åttio år sedan, iofs ett vist beslut om man tänker på vad den hårda freden efter första världskriget förde med sig.
Jag tror dock inte att vi ska räkna med att Europas länder betalar något till Ryssland när Ukraina har vunnit kriget.
Fast under rätt omständigheter kanske det vore klokt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Är det inte snarare en militariserad poliskår? Har en massa vapen och ägnar sig åt att misshandla demonstranter.
Rosgvardija brukar benämnas som "nationalgardet" i väst. Jag tror dock att du kanske tänker på OMON som är en underavdelning i Rosgvardija.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P
Jag försöker hålla mig till sanningen även om den inte alltid är bekväm.
Det är tyvärr inte ett svar på min fråga.
Den statistik jag refererar till är officiell men jag har inte i detalj granskat hur den tagits fram.
Jo, jag har förstått att det inte är hittepå av the Economist. Det är en tidning som jag brukar lita på, så jag tvivlar inte på dess slutsatser. Det var bara min förvåning över Ungerns placering som fick mig att bli lite nyfiken på hur den beräknats. Det finns länkar till metodologin (tror jag) i Wikipediaartikeln, men tills vidare får det vara med djupare studier i ämnet för mig.

P
Under november månad erövrade Ryssland ytterligare drygt sjuttio tusen hektar ukrainsk mark vilket i sammanhanget är relativt obetydligt, kriget har mer eller mindre kört fast med låsta fronter.
Viktigt att vi fortsätter med stödet till Ukraina alltså. En försäljning av JAS 39E till Ukraina borde vara ett viktigt steg i det. Speciellt om Sverige kan donera ett antal JAS 39C/D innan leveranserna av E-versionen kan påbörjas. I kombination med ASC 890 är JAS 39 ett mycket bra system.

Vad alla kanske inte riktigt inser är att svensk krigsmateriel är framtagen med ett enda syfte: att bekämpa ryska stridskrafter.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P
Ukrainas framtid styrs av en föredetta komiker som nu kunnat berika sig oerhört.
Komiker och jurist.

"har kunnat berika sig" är eventuellt sant, men har han gjort det?
Går allt åt helvete för Ukraina har han och hans närmaste en trygg framtid i Israel.
(. Ja, uttalandet "I need ammunition, not a ride"[*] som svar på det amerikanska erbjudande om att bli evakuerad tyder ju på det … .)

[*] Just exakt så lär inte Zelenskiy ha sagt, men andemening och agerande under krigets första dagar kan sammanfattas så.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.