16 614 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Erfarenheten från 2021/2022 borde säga oss att vi inte ska vifta bort truppkoncentrationer i Ryssland nära gränsen till ett grannland.B Bitterhetsakademin skrev:
Sidonot om Wikipedia. Det finns både mycket bra artiklar på Wikipedia och skitdåliga artiklar. En artikel med en stor notapparat är troligen bättre än en helt utan.B Bitterhetsakademin skrev:
Om man vill använda något man hittat på Wikipedia som argument så bör man följa den referens som finns om saken i artikeln (om ingen referens finns, så glömmer man lämpligen bort hela saken), läser referensen, och om den är vederhäftig använder man den som argument.
Det finns goda anledningar till att Wikipedia inte får användas som referens i akademin.
USA har ganska länge klassificerats som "flawed democracy" i demokratirankningar. (Referens saknas …).kashieda skrev:
Långt innan den orange presidenten tillträdde, alltså.
Det finns ju en del fundamentala problem med hur ett presidentval går till. Kongressen har inte riktigt samma problem.
Jag tror f.ö. att lokal demokrati sällan tas med i beräkningen av demokratiindex. Om det gjordes skulle man nog kunna få mycket varierande resultat över landet.
Varje gång det kommer en nyhet om avslöjad korruption i Ukraina borde vi jubla och applådera.A Abies koreana skrev:
Krigsskadestånd har förekommit i alla tider. Ibland med något slags rättsligt stöd, ibland mer som plundring. Jag är förvissad om att i det här fallet kommer man att grundligt överväga de rättsliga principer som är lämpliga.B Bitterhetsakademin skrev:
Någon sådan förhandling inledde inte USA när kriget började, varken 2014 eller 2022.A ajn82 skrev:Översättningar av assurance på svenska inkluderar försäkran, garanti. Men även om man accepterar att det alltid var tydligt att de inte hade för avsikt hjälpa till militärt, anser jag knappast att förhandla med Ryssland över Ukrainas huvud om att ge bort deras territorium faller under "security assurances".
I artikeln jag refererade till, eller kanske i en referens från den, redogörs för den juridiska skillnaden mellan "guarantee" och "assurance".
Vidare:
USA hävdar att åtagandet inte är "legally binding".
https://web.archive.org/web/20140419030507/http://minsk.usembassy.gov/budapest_memorandum.html
Här refereras till att varken pappa Bushs eller Clintons Vita Hus trodde att senaten skulle ratificera avtalet med två tredjedels majoritet (vilket behövdes för att det skulle börja gälla) om man skrev "guarantees" istället för "assurances".
«Words matter, and a big question at the time arose over whether to use the term “guarantees” or “assurances” in the memorandum." The United States provides guarantees to allies, such as NATO member states; the term implies a military commitment.»
https://edition.cnn.com/2014/03/04/opinion/pifer-ukraine-budapest-memorandum/
Ryssland är det enda land som säkert har brutit mot Budapestuppgörelsen. Jag är dock lite osäker på hur vi bör se på Vitryssland. Jag minns inte allt som står om Vitryssland i Budapestuppgörelsen.A ajn82 skrev:Det vi kan vara säkra på är att Ryssland definitivt brutit mot Budapestuppgörelsen i samband med deras invasion, men så har de också brutit mot många andra avtal t.ex INF-avtalet, genève-konventionen osv. Så alla som tror att ett förhandlat fredsavtal med dem är värt någonting i det långa loppet är duktigt naiva.