Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe
A ajn82 skrev:
Nu bara hoppas att existerande Gripen som diskuterats som stöd kan komma loss också.. att Ukraina inte skulle klara av flera typer av flygplan samtidigt ekar ihåligt när de nu vill köpa Gripen.. men de flesta har väl redan ansett att det ligger andra politiska orsaker bakom de uttalandena[bild]
Vill köpa, för vad? Ca en miljard sek per flygplan, är det något svenska skattebetalare ska stå för?

• Gilla
  • Haha
Hannu55 och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vill köpa, för vad? Ca en miljard sek per flygplan, är det något svenska skattebetalare ska stå för?
Det har talats om att använda de frysta ryska medlen till vapeninköp åt Ukraina. Hittills har endast avkastningen av de konfiskerade tillgångarna använts. Det blir i så fall intressant att se Rysslands reaktion och att ett sådant beslut kommer att sändas chockvågor genom hela det finansiella systemet då mindre demokratiska länder börjar oroa sig för sina tillgångar och söker sig bort från väst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tanken är väl att Ryssland får betala, det finns frysta ryska tillgångar motsvarande 1500miljarder kr på ett finansiellt institut i Belgien.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vissa saker kan vara en billig investering för framtiden eller enbart en kostnad idag, på det har vi inget facit ännu...

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Vissa saker kan vara en billig investering för framtiden eller enbart en kostnad idag, på det har vi inget facit ännu...
Investering för framtiden skulle jag säga att låta planen va kvar i Sverige, men vad vet jag...

• Gilla
  • Haha
Hannu55 och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Investering för framtiden skulle jag säga att låta planen va kvar i Sverige, men vad vet jag...
Eller kanske är det bästa om vi i en "framtid" inte behöver dem om de idag kan användas bättre för att skapa de förutsättningarna...
Men det facit har vi inte.

• Gilla
Bhp863 och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För pengar skulle jag tro.. detta är inte ett svenskt stöd utan en affärsuppgörelse

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Brukar även vara så att viss produktion läggs i landet som köper, finns ju exempel på Brasilien.

A Abies koreana skrev:
Tanken är väl att Ryssland får betala, det finns frysta ryska tillgångar motsvarande 1500miljarder kr på ett finansiellt institut i Belgien.
Yeeeeesssss. Jag går I trådens positiva anda. Belgarna börjar förstå åt vilket håll ett sådant vansinne skulle ta Europa.

"Väldigt väldigt riskabelt."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/2000-miljarder-pa-bordet-nar-eu-ledarna-mots

Äntligen en positiv uppgift. Det ger hopp inför framtiden. Yeeeeesssss!

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Yeeeeesssss. Jag går I trådens positiva anda. Belgarna börjar förstå åt vilket håll ett sådant vansinne skulle ta Europa.
Jag svarade en medlem här som undrade över om svenska skattemedel skall finansiera Ukrainas köp av svenska Jas 39 Gripen plan. För att vara övertydlig 😀 jag har inte supportat varken det ena eller det andra, bara informerat om dagsaktuella nyheter.

"tänkande August" var en klok person, tänkte först och talade sedan - kan det va´ nå´t för Intet kanske 😏

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag svarade en medlem här som undrade över om svenska skattemedel skall finansiera Ukrainas köp av svenska Jas 39 Gripen plan. För att vara övertydlig 😀 jag har inte supportat varken det ena eller det andra, bara informerat om dagsaktuella nyheter.
Yeeeeesssss.
Det var bara ett allmänt glädjebesked till ditt inlägg. Alltså inte en kommentar om din personliga uppfattning, om vilken jag vet, ringa.
A Abies koreana skrev:
"tänkande August" var en klok person, tänkte först och talade sedan - kan det va´ nå´t för Intet kanske 😏
Yeeeeesssss.
Verkligen. Det gäller oss alla, skulle jag vilja påstå. I detta fall framförallt EU som risker att bli sedd som väldens största tjuv. Och vem vill ge sina pengar till en opålitlig drucken?

Trodde aldrig att Belgien skulle bli Europas ledstjärna. Yeeeeesssss för Hercule Poirot och Van Damme.😁

• Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

"Väldigt väldigt riskabelt."

[länk]

Äntligen en positiv uppgift. Det ger hopp inför framtiden. Yeeeeesssss!
Vatnik.

• Gilla
pmd och 12 till
  • Laddar…
Skärmbild av DN-artikel där EU-ledare diskuterar att använda frysta ryska tillgångar för Ukraina. EU-minister Jessica Roséncrantz citeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
TommyC och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vatnik.
Dönick! YEEEEEESSSSS.😁

Redigerat:
4774
A ajn82 skrev:
[bild]
Ska Ukraina sedan vara skyldig Ryssland eller eu när de skriver att det är ett lån 😄

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.