6 728 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Försäkringsregler för enkel utomhuspool
Hej!
Sneglar lite på att eventuellt köpa en enkel pool, Rondo från J&F Fritid http://www.jf-fritid.se/Vara_pooler/Rondo/rondo.html för att bygga in i vårt kommande soldäck bredvid altanen. Kommer spontant att vara cirka 50 cm under mark och resten ovan mark.
Nu till frågan: Finns det några krav på avstånd från husgrund, materialval etc. från försäkringsbolagen när det gäller sådana här? De innehåller ju trots allt en hel del vatten..
Någon?
Sneglar lite på att eventuellt köpa en enkel pool, Rondo från J&F Fritid http://www.jf-fritid.se/Vara_pooler/Rondo/rondo.html för att bygga in i vårt kommande soldäck bredvid altanen. Kommer spontant att vara cirka 50 cm under mark och resten ovan mark.
Nu till frågan: Finns det några krav på avstånd från husgrund, materialval etc. från försäkringsbolagen när det gäller sådana här? De innehåller ju trots allt en hel del vatten..
Någon?
Försäkringsbolagen följer http://www.byggahus.se/forum/pool/www.boverket.se regler. Sök på "pooler" , där finns en del att läsa. Jag har aldrig hört att den måste ligga med visst avstånd från huset.
Det är många som bygger in pooler i husets altan.
Det är många som bygger in pooler i husets altan.
Tack för ditt svar!FiaG skrev:
Jag fick dock bara två träffar när jag sökte på pooler, varav den ena hänvisade till Boverkets Byggregler BFS 1993:57 med ändringar. I det 142 sidiga webversionen fanns inte ett ord om pool...
Var har du läst mer konkret..?
När vi byggde pool var detta det enda som vi hittade och enligt kommunen och försäkringsbolaget följde de dessa regler. Det var svaren vi fick.
Vill du vara helt säker, kolla med ditt försäkringbolag.
Titta på sidan 129 eller dra i rullisten till 8:6.Bassäng.
http://www.boverket.se/upload/publi...993_57_med_andringar_till_och_med_2002_19.pdf
Vill du vara helt säker, kolla med ditt försäkringbolag.
Titta på sidan 129 eller dra i rullisten till 8:6.Bassäng.
http://www.boverket.se/upload/publi...993_57_med_andringar_till_och_med_2002_19.pdf
Aha.. Bassäng kallar Boverket det. Riktigt så stor hade jag inte tänkt mig.. ;D
Skämt å sido, så var det ju en bra upplysning att man måste skydda poolen så att inte exempelvis barn kan hamna där av misstag. Någon form av övertäckning är väl säkert aktuell. I synnerhet med förbiflygande fåglar som kanske missförstår syftet med poolen.
Företeelsen med så här stora utomhuspooler av denna konstruktion är ju relativt ny, så regelverket kanske inte riktigt har hängt med?
Vad jag funderar på är om man bör bygga upp någon form av "skyddsvägg" mot husgrunden till, som kan förhindra att stora vattenmängder kan forsa mot husgrunden om olyckan skulle vara framme..
Skämt å sido, så var det ju en bra upplysning att man måste skydda poolen så att inte exempelvis barn kan hamna där av misstag. Någon form av övertäckning är väl säkert aktuell. I synnerhet med förbiflygande fåglar som kanske missförstår syftet med poolen.
Företeelsen med så här stora utomhuspooler av denna konstruktion är ju relativt ny, så regelverket kanske inte riktigt har hängt med?
Vad jag funderar på är om man bör bygga upp någon form av "skyddsvägg" mot husgrunden till, som kan förhindra att stora vattenmängder kan forsa mot husgrunden om olyckan skulle vara framme..
Hej igen GoForIt.
Iom att man inte ska återfylla runt den poolen, så kan du ju ha ett "getöga" på plåten.
Kanske dra på ett lager rostskyddsfärg på insidan. Lägger du sen en drenering i poolgropen så leds ju regnvattnet bort.
Har du bra drenering runt huset så tror inte jag att det skulle bli problem med huset, om den mot förmodan skulle brista.
Om linern skulle gå sönder så märks det väldigt snabbt, vatten nivån sjunker.
0,5 tjocklek är väldigt vanligt i pooler, linerna är väldigt sega.
Kollade du byggserien under länken?
Bygga pool är det bästa vi har gjort, som du kanske hör. ;D
Iom att man inte ska återfylla runt den poolen, så kan du ju ha ett "getöga" på plåten.
Kanske dra på ett lager rostskyddsfärg på insidan. Lägger du sen en drenering i poolgropen så leds ju regnvattnet bort.
Har du bra drenering runt huset så tror inte jag att det skulle bli problem med huset, om den mot förmodan skulle brista.
Om linern skulle gå sönder så märks det väldigt snabbt, vatten nivån sjunker.
0,5 tjocklek är väldigt vanligt i pooler, linerna är väldigt sega.
Kollade du byggserien under länken?
Bygga pool är det bästa vi har gjort, som du kanske hör. ;D
Klicka här för att svara