1 403 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Förreglingsbrytare och arbetsbrytare, behövs båda?
Om vi tänker oss en bänk för att testa elmotorer där man monterar upp en motor, fäller ner en lucka som sluter en förreglingsbrytare av modell XCSA801 och sen kör motorn. Lyfter man locket bryts de två trådarna som driver motorn.
Om man nu ska byta kolborstarna på motorn, är denna XCSA801 tillräcklig egentligen? Kan denna räknas som OK frånskiljare?
Jag är ju van vid att om man ska jobba i en maskin så stänger man på arbetsbrytaren och låser, mäter upp och arbetar sen men i detta fallet ska brytningen skötas automatiskt av att luckan öppnas. (och på så vis undvika att man missar arbetsbrytaren eller att koppla loss motorn fysiskt)
Om man nu ska byta kolborstarna på motorn, är denna XCSA801 tillräcklig egentligen? Kan denna räknas som OK frånskiljare?
Jag är ju van vid att om man ska jobba i en maskin så stänger man på arbetsbrytaren och låser, mäter upp och arbetar sen men i detta fallet ska brytningen skötas automatiskt av att luckan öppnas. (och på så vis undvika att man missar arbetsbrytaren eller att koppla loss motorn fysiskt)
Jag kan inte säga något om brytaren som sådan eller om några arbetsmiljökrav (är detta på ett företag) men ur min personliga synvinkel så skulle jag tveklöst haft en arbetsbrytare. Eftersom jag är en lat person hade jag satt en lampa (eller flera lampor om det är trefas) efter brytaren. Då kan man se att de(n) slocknar när man bryter och då vet man att det är spänningslöst. Jag skulle aldrig litat på endast en automatisk brytare.
Du ska bara använda den brytaren för manöverkretsen i en koppling som indirekt styr matningen till motorn. Rätt utfört är det en helt ok lösning men inte med brytaren som den är direkt kopplad till motorn.Tomtom79 skrev:
Om vi tänker oss en bänk för att testa elmotorer där man monterar upp en motor, fäller ner en lucka som sluter en förreglingsbrytare av modell XCSA801 och sen kör motorn. Lyfter man locket bryts de två trådarna som driver motorn.
Via två seriekopplade kontaktorer för kraften till motorn och manöver via ett övervakningsrelä som brytaren kopplas tvåkanaligt till så har du allt på plats. En kvittensknapp för återinkoppling efter stängd lucka och ev två komplementärt kopplade signallampor röd/grön som indikerar spänning till-från kröner verket.
Ja, något sådant tänker jag mig också hade varit state-of-the-art.GK100 skrev:
Du ska bara använda den brytaren för manöverkretsen i en koppling som indirekt styr matningen till motorn. Rätt utfört är det en helt ok lösning men inte med brytaren som den är direkt kopplad till motorn.
Via två seriekopplade kontaktorer för kraften till motorn och manöver via ett övervakningsrelä som brytaren kopplas tvåkanaligt till så har du allt på plats. En kvittensknapp för återinkoppling efter stängd lucka och ev två komplementärt kopplade signallampor röd/grön som indikerar spänning till-från kröner verket.
Det handlar om en gammal uppställning för att testa små DC motorer men det kan bli spänning uppåt 100VDC ändå så därför känns det lite kinkigt. Men men, tack för svaren, alltid skönt att få bekräftat sina tankar!
Klicka här för att svara