21 921 läst ·
50 svar
22k läst
50 svar
Förra ägaren vill hämta saker !!
Ok, om det är så måste det finnas andra delar som också påverkar. När man tar bort en egendom som är "integrerad" i fastigheten vad gäller då om det uppstår skada eller att det efter borttagande kan anses att trädgårdsytan har ett onormalt slitage eller t.o.m. kan klassas som åverkan?Safet skrev:
Nu är jag visserligen inte jurist - men jag läser kap 2 §1 som att studsmattan skulle ingå i fastigheten, då den är fast monterad, dvs avsedd för stadigvarande bruk. Undantag gäller enligt §6 om tomträtt gäller.Safet skrev:
/per
Ooops.var för snabb..råkade missa att den både var nedgrävd och fast förankrad. :blushing:Per_Kylsten skrev:
Det är ju en väsentlig skillnad. Vid sådant fall måste man ju anse att studsmattan
ingick i köpet eftersom den har fogats till fastigheten för stadigvarande bruk.
Tycker också du skall vägra lämna studsmattan ifrån dig och be honom gå via tingsräten. Vad kommer han att fråga efter nästa gång, garaget ?, friggeboden ?
Om villan köptes via mäklaren, är det trolig att det står att fastigheten lämnas flyttstädat och att kvarlämnade saker äger köparen rätt att försla bort. Kostnaden skickas till säljaren.
Kolla kontraktet. Står det inget om att en del av egendomen/lösöre skall hämtas vid senare tillfälle, kan du hoppa studsmatta resten av ditt liv!
Annars blir det stöld!
Kolla kontraktet. Står det inget om att en del av egendomen/lösöre skall hämtas vid senare tillfälle, kan du hoppa studsmatta resten av ditt liv!
Annars blir det stöld!
Nu har helgen gått, TS, hur gick det ?
Ja - berätta för oss. Hur gick det?
/per
/per
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Visst vill vi veta! Annars måste vi spekulera...
...hoppas inte du skadades vid studsmattkramandet när den frånflyttades grävmaskin kom och grävde upp mattan
...hoppas inte du skadades vid studsmattkramandet när den frånflyttades grävmaskin kom och grävde upp mattan
Låter spännade - solklart fall av förslagen säljare! Allt han lämnat kvar vid tillträdet är ert om det inte står tydligt avtalat om annat. Ska tom stå i objektbeskrivningen om allt som 'sitter fast' och inte ska ingå i köpet!
Hoppas tystnaden inte betyder - 'snäll normalsvensk som inte vill bråka' :blushing:
Du kan alltid polisanmäla i efterhand - stöld är stöld!
Berätta!
Hoppas tystnaden inte betyder - 'snäll normalsvensk som inte vill bråka' :blushing:
Du kan alltid polisanmäla i efterhand - stöld är stöld!
Berätta!
Medlem
· Östergötlands län
· 202 inlägg
Jag vet att gungställning t.ex. tillhör fastigheten och det här är väl ungefär samma sak.
Roligt att se att så många har en förutfattad mening om vad det handlar om, vad jag kan läsa så har inte säljaren gjort något inlägg här,men han kanske inte vet om att det snackas om det här, va vet vi vad dom har haft för överenskommelse angående studsmattan, har själv grävt ner en studsmatta åt mina flickor p.g.a skaderisken och den gräver man inte upp mitt i vintern, som dom skriver så är den väl förankrad, innan kälen och isen har släppt så kan man inte ta upp den fören i mitten på sommaren och när det har torkat upp, dom skrev något om att han har lurat dom med något, vad det är vet ju ingen någonting om, tycker man ska lite fakta från bådas sidor innan man skriver, ha en bra dag,,,,,,,,,