Jag har en granne som vill riva en fastighet som består av en huvudbyggnad och ett gårdshus. Han vill ersätta det med en (1) enda byggnad med inbyggt garage. Det blir alltså bara en huvudbyggnad. Detaljplanen tillåter 150 kvm huvudbyggnad + 50 kvm gårdshus.

Den nya byggnaden är 225 kvm. Jag har fått en remiss (grannhörande) med rubriken "Förnyelse av tidigare beviljat bygglov" som anger att åtgärden strider mot detaljplan eftersom "byggnaden överstiger tillåten yta (200 kvm) med 25 kvm".

Som en del kanske ser så är det fel redan i remissen; eftersom de två tidigare byggnaderna ersätts med en enda byggnad, så säger ju detaljplanen att den får vara max 150 kvm. Den nya byggnaden är 225 - 150 = 75 kvm för stor. Dessutom så säger detaljplanen att marken som nu varande gårdhus/garage är byggt på endast får bebyggas med uthus (korsmarkerad mark), så >60 kvm är på korsmarkerad mark och ca: 8 kvm på prickad mark (som ej får bebyggas öh). Huvudbyggnaden på detaljplanen är märkt med "I" får får endast ha en våning. Det nya husets garage har en övervåning.

Det borde alltså inte gå att få igenom ett sådan ansökan. Problemet är att det tydligen finns ett gammalt bygglov från 2007, utfärdat till en tidigare ägare. Jag vet ej exakt hur detta såg ut då jag ej fått se detta, men jag har goda skäl att tro att det iaf inte är identiskt. Bygglovet gick ut 2009 då bygget aldrig påbörjades.

MEN då hittade jag följande information hos villaägarna:

8.2 Beslut
Beslut om bygglov, rivningslov och marklov tas av byggnadsnämnden eller en tjänsteman på delegation. Bygglov för ansökningar inom detaljplan ska ges om den åtgärd som ansökan avser, liksom den fastighet och det byggnadsverk som avses, stämmer med detaljplanen.
Bygglov ska även ges om fastigheten eller byggnadsverket visserligen avviker från detaljplanen, men åtgärden är tillåten enligt ett tidigare givet lov. Utöver dessa krav ska åtgärden följa övriga krav i plan- och bygglagen, såsom kraven på utformning av byggnader och tillgänglighet. Lov kan även beviljas för en avvikelse som är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas och bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Utanför detaljplan gäller att bygglov ska ges om åtgärden inte strider mot områdes- bestämmelser där sådana finns, inte kräver detaljplaneläggning och uppfyller övriga krav i plan- och bygglagen. För vissa kompletteringsåtgärder utanför plan ska bygglovet inte prövas mot lika många krav i PBL.

Kan den nya grannen få igenom ett bygglov som kraftigt avviker mot detaljplanen om hans bygglov är snarlikt ett gammalt bygglov som blivit beviljat?

Njaa.. Jag tror (med betoning på tror) att man inte kan tolka klausulen så. Den är avsedd för fallet att ett hus redan har byggts em bygglov som strider mot detaljplanen. Då skall bygglovsmyndigheten inte hänga upp sig på den avvikelsen när du söker ett nytt bygglov. Antag att du tidigare lyckats få igenom 20% överyta, några år senare vill du bygga en kupa. Om vi då antar att kupan inte strider mot planen, inte ytterligare ökar byggytan, då skall den inte avslås med hänvisning till att huset tidigare fått byggas för stort.

Ett bygglov som inte utnyttjas, byggstart inom 2 år, färdigt inom 5 år, är ogiltigt, det finns inte.

Om du titttar i Plan o bygglagen så kommer du att se att den citerade paragrarfen är en av flera som skall vara uppfyllda för att ett bygglov skall beviljas, en annan paragraf som jag tror står på raden efter är att åtgärden som skall beviljas lov i sig själv inte får strida mot det. planen.

• Gilla
Tilt
  • Laddar…
Ja, du har rätt. Tack!

PBL avser befintlig byggnad; om byggnaden en gång har fått bygglov men idag är planstridig, så ska det inte förhindra att bygglov ges för "åtgärder", d v s förändringar. Men åtgärden i sig får inte strida mot detaljplan. T e x: om man bygger ihop en huvudbyggnad med ett garage som får till följd att man överskrider tillåten yta för huvudbyggnad enligt detaljplan, det är inte tilllåtet.

Förutsättningar för bygglov
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med
detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser

a) överensstämmer med detaljplanen, eller

b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid
en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre
bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för
detaljplanen börjar löpa, och
4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första
stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket, 8 och 9 §§ samt 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9-11 §§, 12 § första stycket, 13, 17 och 18 §§.

Om åtgärden är en sådan ändring av en byggnad som avses i 2 § första stycket 3 b eller c, ska bygglov ges även om
fastigheten eller byggnaden inte uppfyller kraven i första
stycket 1. Lag (2014:900).

Hemmakatten
Vad är det du vill åstadkomma? Att grannen nekas bygglov? Pga att byggnaden skymmer, är för stor eller kommer för nära?

Det är alltså på fyra punkter som ansökan ganska markant avviker från planen:
+ 75 kvm, +1 våning, prickad mark, huvudbyggnad på mark endast för uthus
(varav handläggaren har sett ½?)
Jag hade påtalat det i remissvaret precis så som du skriver i ditt inlägg.

Om du vill se det gamla bygglovet så är det bara du ringer kommunen och ber om en kopia, det är offentliga handlingar.

Det kan tänkas att de syftar på en generell princip om att en prövning med identiska omständigheter ska ge samma resultat när den görs vid ett annat tillfälle. Men sedan 2007 har ju lagen ändrats, så bara det gör att förutsättningarna ändrats. Dessutom är det väl så att just möjligheterna till omfattande avvikelser från detaljplan var en av de sakerna som skärptes. Annars låter Hempularens tolkning också trolig.

Finns det formellt något som kallas "förnyelse" av bygglov, som alltså skulle vara något annat än en vanlig nyansökan? (förenklad process, eller vad?) Giltighetstiden på beslut brukar man kunna förlänga, men jag har fattat som att det då ska göras innan de har gått ut. Om de en gång upphört att gälla får man söka om från början.

Hemmakatten skrev:
Vad är det du vill åstadkomma? Att grannen nekas bygglov? Pga att byggnaden skymmer, är för stor eller kommer för nära?
Vi bor på område med tomter som är ca: 24 x 18 meter (ca: 430 kvm). Det är en gammal bebyggelse med många q-märkta hus och byggnaderna står tätt. Man får alltså vara bredd att ha en granne tätt inpå. På tomten som är i sydöst vill de bygga en byggnad PÅ tomtgränsen som är 11,5 meter lång och 6,2 meter i nockhöjd.

En stor del av min tomt skulle hamna i skugga en stor del av dagen. Det finns en del av tomten som ej blir "drabbad", men den gränsar till samma granne som inte vill tillåta en veranda där eftersom den hamnar närmare än 4,5 meter och skulle innebära att "vi ser ned på honom". Vår tomt är 0,5 meter högre än hans och verandan skulle hamna på ca: 0,9 meters höjd över vår marknivå. Grannen vill inte tillåta en veranda, som faktiskt är lägre än praxis för bygglov, inom 4,5 meter från tomtgräns, men vill samtidigt bygga ett 11,5 meter lång byggnad på tomtgränsen.

Jag vet inte om det svarar på frågan, man jag tror att ni anar svaret...

Räknenisse skrev:
Det är alltså på fyra punkter som ansökan ganska markant avviker från planen:
+ 75 kvm, +1 våning, prickad mark, huvudbyggnad på mark endast för uthus
(varav handläggaren har sett ½?)
Jag hade påtalat det i remissvaret precis så som du skriver i ditt inlägg.
Ja, jag pratade med bygghandledaren om att huvudbyggnaden var alldeles för stor, han blev alldeles tyst (jag tror faktiskt att han hade missat det) och bad mig lägga till informationen i min remiss, vilket jag har gjort idag. Man kan ju aldrig vara säkert, men enligt vad jag har läst så har jag svårt att tro att byggnadsnämnden skulle godta så stora avvikelser från detaljplan. Men i så fall finns ju tre instanser att överklaga till.

O
Tilt skrev:
Ja, jag pratade med bygghandledaren om att huvudbyggnaden var alldeles för stor, han blev alldeles tyst (jag tror faktiskt att han hade missat det) och bad mig lägga till informationen i min remiss, vilket jag har gjort idag. Man kan ju aldrig vara säkert, men enligt vad jag har läst så har jag svårt att tro att byggnadsnämnden skulle godta så stora avvikelser från detaljplan. Men i så fall finns ju tre instanser att överklaga till.
Bli inte allt för förvånad om de godkänner det hela... Men troligtvis så borde de inte godkänna bygglovet, det är ganska stor skillnad från dp. Jag skulle inte ens försöka... Men alla är inte lika smarta som jag :p :D (de flesta är smartare :D )
Det här är ett bra exempel på varför man ska vara vän med sina grannar... Jag skulle resonera på samma sätt när det gäller det hela. (Sen måste jag erkänna att jag oavsett inte skulle gått med på ett sådant övertramp från DP)

Hemmakatten
Då förstår jag TS bättre. Med så små tomter är det ännu viktigare att detaljplanens regler följs. Att köpa en så liten fastighet bör innebära att man ska kunna lita på att reglerna följs och byggnadsnämnden bör tydligt tala om vad som gäller. Det borde de ha gjort från början när grannen lämnade in sin ansökan. Att ens överväga att godkänna en sådan ansökan verkar orimligt. Stå på dig

Redigerat:
OM den går igenom så lär den inte överleva ett överklagande. Se bara till att hålla dig noga informerad om ärendet, så de inte släpper igenom det och "glömmer" underrätta dig.

En så stor avvikelse, och överväger att släppa igenom det, luktar kompis-korruption eller värre.

Redigerat:
Tack för all input! Jag kommer definitivt att bevaka ärendet, bygghandledaren har två gånger skickat dokument till fel person (förra ägaren av min fastighet). Byggnämndens möte är nästa vecka och jag ska ringa fredag samma vecka...

Misstaget med namn, skulle ju kunna bero på att han lite slarvigt kör på samma handlingar som vid förra bygglovet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.