Hus från -64, gamla stora gjutjärnsbrunnar, i badrummet är dessa förminskade med moderna silar i plast, själva golvbrunnen är alltså kvar i original och större än silarna.
Jag funderar på hur detta är gjort, då vi i tvättsrugan i källaren har en riktigt stor och ful brunn som jag vill utföra samma manöver på. Lyckas dock inte googla fram något, finns det färdiga "förminskningssilar" att köpa, eller är det möjligen något som fixats på plats, någon vattentålig skiva av något slag, med hål för sil med moderna mått.

BirgitS
För att inte få problem med försäkringen vid en ev. vattenskada ska alla golvbrunnar som är installerade innan 1990 bytas vid en renovering. Detta eftersom det inte går att ansluta tätskikt till dem på en tillförlitligt sätt. Gjutjärn från 1964 kan också vara i rätt dåligt skick så att det kan gå hål i dem rätt som det är.

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Det blir ett skithål som är svårt att hålla rent när man sätter i en förminskning.

Det har funnits emaljerade vita silar till gamla brunnar.

Protte

Krilleman
Byt minst brunnen. (y)

Brunnen är inte planerad att bytas, den är plastad och tätskikt vore konstigt om det fanns.
Undrade bara om någon visste om någon produkt jag inte kände till.
Tänkte eventuellt fuska dit lite billig snygg klinker på den gamla, har en duschkabin, så vatten går rakt ner i brunnen, men vore ändå trevligt att lägga dit något snyggare än den gamla rostiga emaljerade ramen

Får se hur det blir, funderar ändå kring att bila upp brunnen, för då kan jag fixa eget avlopp till ho och tvättmaskin också, kanske duschhörna utan kabin också, men då måste det funderas kring tätskikt (halva hörnet mot yttervägg) o.s.v. m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.