Jag har beställt färdiga takstolar till mitt tillbygge och konstruktören har kommit fram till att upplagsbredden måste vara minst 245mm för att klara upplagskrafterna. Ett av upplagen kommer vara en limträbalk med bredden 115mm. Jag är i behov av att öka upplagsytan på ett bra sätt. Det enklaste hade varit att ta en bredare limträbalk men då den ska vara synlig och passa ihop med bef. byggnad är det tyvärr inget alternativ. Kan man montera vinkeljärn på limträbalken i syfte att öka upplagsbredden för takstolen?

Jag tycker det blir lite orimliga storlekar på upplagskrafterna. Är du säker på att konstruktören räknat rätt?

J justusandersson skrev:
Jag tycker det blir lite orimliga storlekar på upplagskrafterna. Är du säker på att konstruktören räknat rätt?
Jag tyckte med det lät mycket, jag kunde en gång i tiden räkna själv på det hela men har inte haft tid att sätta mig in i det hela. Det handlar om 2.2m höga takstolar på 13.2m med 11.4m mellan ytterväggarna.

Ja, med de stora takstolsdimensionerna blir det fråga om rätt rejäla upplagskrafter. Överslagsmässigt kanske 25 kN per takstolsupplag. Det blir väl mycket för en 115 mm bred limträbalk som tryck vinkelrätt mot fibrerna. Upplagstrycket ska helst inte överstiga 3 MPa. Enklaste åtgärden är att byta ut limträbalken mot en bredare (och mindre hög). Beroende på de faktiska lasterna kan jag tänka mig att 165, 190 eller 215 mm bredd kan bli aktuellt. Om du anger den nu aktuella balkhöjden, ska jag komma med ett förslag.

J justusandersson skrev:
Ja, med de stora takstolsdimensionerna blir det fråga om rätt rejäla upplagskrafter. Överslagsmässigt kanske 25 kN per takstolsupplag. Det blir väl mycket för en 115 mm bred limträbalk som tryck vinkelrätt mot fibrerna. Upplagstrycket ska helst inte överstiga 3 MPa. Enklaste åtgärden är att byta ut limträbalken mot en bredare (och mindre hög). Beroende på de faktiska lasterna kan jag tänka mig att 165, 190 eller 215 mm bredd kan bli aktuellt. Om du anger den nu aktuella balkhöjden, ska jag komma med ett förslag.
Ursäkta om jag kapar tråden, men funderar vad ni menar med upplagsbredden och limträbalken. Byter man ut hammarbandet på väggen mot en tjockare limträbalk? Ursäkta min tröga tankegång...

Som jag uppfattat det hela är limträbalken hammarband.

J justusandersson skrev:
J justusandersson skrev:
I ena änden av huset är det ett förlängt takutsprång, därav den bärande balken. Ca 1, 5 meter in är sedan ytterväggen placerad och den har konstruktören inte tagit med i beräkningarna för upplagskrafterna.

Jag räknade på upplagskrafterna och det blir 36.8kN per upplag förutsatt att man räknar med fritt upplagda takstolar. 270 mm upplagsbredd ger en kraft på ca 3Mpa. Frågan jag snarare ska ställa mig är hur mycket last jag kan räkna med att yttervägg tar upp?

Tillbyggnaden är en förlängning av befintligt hus som redan har samma typ av lösning. Jag har två balkar på 2 resp. 4m spännvidd av dimensionen 225x56 där man tydligt ser att 4m-balken sviktar och den måste jag göra något åt, men det är en annan historia.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.