Jag har precis rivit ur ett golv i en tillbyggnad på vårt hus.
Tillbyggnaden är från 1968.

Jag ser då att bjälklaget inte går ända in. Lägger jag ett golv på detta får jag ett överhäng på ca 25 cm.

Reglar är 220x50mm
Innanför sista regeln är den gjutna ytterväggen till källaren.

Enklaste sättet att fixa stöd nära väggen?

Jag tänker att det borde vara att ställa en regel ovanpå den gjutna ytterväggen till källaren med någon tjärpapp-under. Och ett par kortlingar mot den befintliga regeln.
Men 220mm lär ju vara svårt att hitta.

Tips?

• Bjälklag med exponerade reglar och en gjuten yttervägg, samt en svart hink delvis fylld med material. En fot med sko syns i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte skruva en regel i väggen? Troligen lättare att få i våg än att ställa en regel på källarmuren.

45x220 är annars en standarddimension du hittar på varenda brädgård.

mexitegel mexitegel skrev:
Kan du inte skruva en regel i väggen? Troligen lättare att få i våg än att ställa en regel på källarmuren.

45x220 är annars en standarddimension du hittar på varenda brädgård.
Skruva i väggen var min första tanke. Men det var tydligen väldigt orekomenderat att ha någon som helst golvtryck som bärs av väggen.

Låter märkligt, väggen står väl på källarmuren?

Som alt till 220 mm så bör 45x95 / 45x120 / 45x145 fungera utmärkt. Under den på lagom avstånd placeras klossar. Kortlingar kan vara i samma dimension (95/120/145). Det kan ju inte vara fråga om några nämnvärda laster som endast tynger på de 25 cm utanför sista golvregeln, väl?
Med klossar under blir det lättare att få rätt höjd om källarmuren är ojämn.

Om det av ngn märklig anledning inte funkar att fästa i väggen så bör det gå att fästa vinkeljärn i källarmuren så regeln är fixerad och inte kan röra sig med ev dynamisk golvbelastning.

• Gilla
olgerfelt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.