Hejsan,
Har haft ett gammalt spegelskåp med lampa i badrummet som nu är borttaget. Tänkte sätta dit ny lampa men iochmed utformning av lampan räcker inte kablarnas längd till. Det är alltså 1 jord, 1 nolla (blå) och 1 tändkabel
Kan man skarva/förlänga dessa på smidigt sätt?
Finns det även något snyggt sätt att dölja kablarna då lampan inte sitter över själva ”utgångshålet” i väggen?
Är intresserad av hur man på bästa sätt går tillväga och inte vad som är tillåtet osv.
Mvh
Har haft ett gammalt spegelskåp med lampa i badrummet som nu är borttaget. Tänkte sätta dit ny lampa men iochmed utformning av lampan räcker inte kablarnas längd till. Det är alltså 1 jord, 1 nolla (blå) och 1 tändkabel
Kan man skarva/förlänga dessa på smidigt sätt?
Finns det även något snyggt sätt att dölja kablarna då lampan inte sitter över själva ”utgångshålet” i väggen?
Är intresserad av hur man på bästa sätt går tillväga och inte vad som är tillåtet osv.
Mvh
Om det är ett rör kablarna kommer ut ifrån (som dom ser ut att göra) så går det att dra nya från den kopplingsdosa som kommer ifrån (troligen så går dom direkt från störmbrytaren eller så går dom till en dosa vid taket ovanför strömbrytren). Går inte det så kan man sätta en lömplig kopplingsdosa och sedan "skarva" kabeln i den.
Det är inget rör så går inte att dra några kablar där.
Har du något exempel på kopplingadosa som ev. kan fungera? Är det något speciellt att tänka på kring själva kabeln? Om lampan inte kräver jord, var gör jag av jorden då?
mvh
Har du något exempel på kopplingadosa som ev. kan fungera? Är det något speciellt att tänka på kring själva kabeln? Om lampan inte kräver jord, var gör jag av jorden då?
mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
På bilden ser det ut som att det kommer FK i ett svart kabelskal som dragits på. Därmed bör det finnas i rör i väggen. Om inte, så sätt en kulodosa över kabelutloppet (om det är torrt där) och dra en installationskabel därifrån till lampan. Skyddsjordsledaren ska finnas med ända fram till lampan även om den inte används.
Det absolut enklaste är att sätta dit en dosa även om det är rör framdraget. Kanske inte det estetiskt snyggaste dock.M melonskiva99 skrev:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/utvandiga-dosor/elko-admiral-dosa-ip44
Här är en ganska liten dosa (kan finnas mindre och bättre) som klarar IP44. Det kan funka men det beror på vart den placeras i badrummet. Kan vara så att du behöver högre IP-klass.
Är armaturen dubbelisolerad rätt IP-klass för området i badrummet så lägger du in jord i kopplingsdosan och fäster tex en "ubåt" på den (alltså ansluter den inte till armaturen). Sen används bara fas och noll. Obs! Viktigt att armaturen är godkänd!
Och så klart allt detta kräver att du har behörighet, men det förutsätter jag......
Klicka här för att svara

