Hej
Vill sätta ett uttag i en vägg och tänkte använda rotdosa. Hur drar jag enklast fram flexröret in i befintlig plåtdosa? Utan att göra allt för stor påverkan på väggen. Misstänker att jag ändå kommer behöva ta upp något hål i gipset...
Eller hade det funkat tror ni att bara plocka ur befintlig plåtdosa rakt ur väggen och göra ett hål i den och mata fram flexröret? Dosan är bara fäst med en spik
Tacksam för tips
Vill sätta ett uttag i en vägg och tänkte använda rotdosa. Hur drar jag enklast fram flexröret in i befintlig plåtdosa? Utan att göra allt för stor påverkan på väggen. Misstänker att jag ändå kommer behöva ta upp något hål i gipset...
Eller hade det funkat tror ni att bara plocka ur befintlig plåtdosa rakt ur väggen och göra ett hål i den och mata fram flexröret? Dosan är bara fäst med en spik
Tacksam för tips
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Avgörande frågan är om det finns någon kortling i vägen. En väggscanner av god kvalitet kan ge svar. Kan du plocka ut plåtdosan går det nog att kika.
Jag skulle sätta uttaget direkt under strömbrytaren för att slippa kröka rygg, men det är jag det.
Jag skulle sätta uttaget direkt under strömbrytaren för att slippa kröka rygg, men det är jag det.
Sant, tänkte inte på kortling. Ska se ifall det är enkelt att plocka ur dosan.Bo.Siltberg skrev:
Ska ha belysning till bänken bredvid och då blir det lite mer diskret på golvnivå 🙂
Gammalt hus med tretex skiva, inte gips. I vårt hus spikades den på massiv plankvägg. Mao ingen reglad väg. I så fall får du inte i en kabel utan att riva bort den och sen fräsa in spår för slang i bakomliggande vägg.
J Jonas928 skrev:
Visste jag inte! Trodde rör var krav. Ska man bara slänga in en vanlig EKK menar ni? Känns fel på något sätt hahaDemmpa skrev:
Bra input, kanske jag får göra.P pjkw skrev:
Så här såg väggen ut bakom tretxskivan innanför his oss (vi valde att regla ut väggen). Om du plockar ut ståldosan och den sitter infälld i massivt trö typ som bilden vänster om dörren då behöver du riva ner väggen och fräsa spår, regla ut eller lägga en utanpåliggande kabel/uttag. Det sista kan vara ett alternativ om det inte handlar om en total renovering, utan äldre utseende är ok.M mojjen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå det är gips.M mojjen skrev:
Trodde inte att det var tillåtet med lös kabel i vägg. Det är ju helt klart lättast. Tack!A avh67f skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du ska inte ha en lös kabel om det inte är påkallat på något vis. En lös slang behöver dragavlastas lika mycket. Se bara till att uttaget sätts rakt ned i linje med strömbrytaren. Då behövs ingen dragavlastning.
Tack för infon. Hur gör man en dragavlastning för en EXQ/EKK mellan två rotdosor?Bo.Siltberg skrev:
Ser ju inte ut som att Schneiders dragavlastare passar till deras rotdosa?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-dragavlastare-apparatdosa
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-rotdosa-multifix-bio-60mm-4xo16mm-vit
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Som jag skrev, använd slang eller VP-rör, inte kabel om du inte måste.
Slangen behöver inte dragavlastas om du drar den rakt ned mellan två dosor - det är ett förväntat ledningsstråk.
Slangen behöver inte dragavlastas om du drar den rakt ned mellan två dosor - det är ett förväntat ledningsstråk.



