Hej
Vill sätta ett uttag i en vägg och tänkte använda rotdosa. Hur drar jag enklast fram flexröret in i befintlig plåtdosa? Utan att göra allt för stor påverkan på väggen. Misstänker att jag ändå kommer behöva ta upp något hål i gipset...

Eller hade det funkat tror ni att bara plocka ur befintlig plåtdosa rakt ur väggen och göra ett hål i den och mata fram flexröret? Dosan är bara fäst med en spik

Tacksam för tips
 
  • PXL_20260417_181001637~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260417_181010162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avgörande frågan är om det finns någon kortling i vägen. En väggscanner av god kvalitet kan ge svar. Kan du plocka ut plåtdosan går det nog att kika.

Jag skulle sätta uttaget direkt under strömbrytaren för att slippa kröka rygg, men det är jag det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Avgörande frågan är om det finns någon kortling i vägen. En väggscanner av god kvalitet kan ge svar. Kan du plocka ut plåtdosan går det nog att kika.

Jag skulle sätta uttaget direkt under strömbrytaren för att slippa kröka rygg, men det är jag det.
Sant, tänkte inte på kortling. Ska se ifall det är enkelt att plocka ur dosan.

Ska ha belysning till bänken bredvid och då blir det lite mer diskret på golvnivå 🙂
 
Måste man ha rör till kablarna i väggen idag ?
Vill minnas att en EU anpassning tog bort det.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Måste man ha rör till kablarna i väggen idag ?
Vill minnas att en EU anpassning tog bort det.
Nej, det behövs inte, om man lägger infälld lös kabel så måste den dragavlastas i bägge ändar.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Jag hade övervägt att byta plåtdosan till rotdosa den med, tror du kommer ha svårt att få nya röret att sitta bra i plåtdosan och jag antar att röret inte kommer klamras
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Gammalt hus med tretex skiva, inte gips. I vårt hus spikades den på massiv plankvägg. Mao ingen reglad väg. I så fall får du inte i en kabel utan att riva bort den och sen fräsa in spår för slang i bakomliggande vägg.
 
  • Gilla
Franksvard
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Måste man ha rör till kablarna i väggen idag ?
Vill minnas att en EU anpassning tog bort det.
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det behövs inte, om man lägger infälld lös kabel så måste den dragavlastas i bägge ändar.
Visste jag inte! Trodde rör var krav. Ska man bara slänga in en vanlig EKK menar ni? Känns fel på något sätt haha

P pjkw skrev:
Jag hade övervägt att byta plåtdosan till rotdosa den med, tror du kommer ha svårt att få nya röret att sitta bra i plåtdosan och jag antar att röret inte kommer klamras
Bra input, kanske jag får göra.
 
M mojjen skrev:
Gammalt hus med tretex skiva, inte gips. I vårt hus spikades den på massiv plankvägg. Mao ingen reglad väg. I så fall får du inte i en kabel utan att riva bort den och sen fräsa in spår för slang i bakomliggande vägg.
Så här såg väggen ut bakom tretxskivan innanför his oss (vi valde att regla ut väggen). Om du plockar ut ståldosan och den sitter infälld i massivt trö typ som bilden vänster om dörren då behöver du riva ner väggen och fräsa spår, regla ut eller lägga en utanpåliggande kabel/uttag. Det sista kan vara ett alternativ om det inte handlar om en total renovering, utan äldre utseende är ok.


IMG_4200.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Håltagning för dosan nere sedan skicka ner en bit exq från övre dosan, dra in den i rotdosan och montera fast den.

Glöm inte att dragavlasta kabeln i båda ändar. Det är nog både enklast och snabbast.
 
M mojjen skrev:
Gammalt hus med tretex skiva, inte gips. I vårt hus spikades den på massiv plankvägg. Mao ingen reglad väg. I så fall får du inte i en kabel utan att riva bort den och sen fräsa in spår för slang i bakomliggande vägg.
Jodå det är gips.
 
  • PXL_20260418_065453034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Håltagning för dosan nere sedan skicka ner en bit exq från övre dosan, dra in den i rotdosan och montera fast den.

Glöm inte att dragavlasta kabeln i båda ändar. Det är nog både enklast och snabbast.
Trodde inte att det var tillåtet med lös kabel i vägg. Det är ju helt klart lättast. Tack!
 
Du ska inte ha en lös kabel om det inte är påkallat på något vis. En lös slang behöver dragavlastas lika mycket. Se bara till att uttaget sätts rakt ned i linje med strömbrytaren. Då behövs ingen dragavlastning.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte ha en lös kabel om det inte är påkallat på något vis. En lös slang behöver dragavlastas lika mycket. Se bara till att uttaget sätts rakt ned i linje med strömbrytaren. Då behövs ingen dragavlastning.
Tack för infon. Hur gör man en dragavlastning för en EXQ/EKK mellan två rotdosor?

Ser ju inte ut som att Schneiders dragavlastare passar till deras rotdosa?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-dragavlastare-apparatdosa
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-rotdosa-multifix-bio-60mm-4xo16mm-vit
 
Som jag skrev, använd slang eller VP-rör, inte kabel om du inte måste.
Slangen behöver inte dragavlastas om du drar den rakt ned mellan två dosor - det är ett förväntat ledningsstråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.