342 läst ·
6 svar
342 läst
6 svar
måste jag bygga om
Hej har ett Attefallshus brevid sommarstugan som inte har toalett eller kök. Denna attefallshus kallställs på vinterhalvåret och skulle där vilja veta om detta bygge är okej eller om de måste byggas om. ytter panel, spik reglar, vind papp, reglar med isolering i mellan sen inner panel i trä som ligger mot isolering. Alltså ingen ångspärr eller liknande i mellan isolering och inner panel. så min fråga är om inner panel i trä kan ligga mot isoleringen?eller om de måste kompletteras med ångspärr och/eller en distans mellan inner panel och isolering?
Redigerat:
Är det ett attefallshus OCH en sommarstuga?
Eller ett attefallshus inne i en somamrstuga?
Generellt är det viktigaste med byggnader att tak och fasad är tät. Att fukt vändras ut via ventilation.
Och att grunden är rätt så att huset skyddas från fukt
Eller ett attefallshus inne i en somamrstuga?
Generellt är det viktigaste med byggnader att tak och fasad är tät. Att fukt vändras ut via ventilation.
Och att grunden är rätt så att huset skyddas från fukt
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 612 inlägg
Nu hann Appendix före men inlägget är aningens otydligt och inte helt lätt att svara på.
Det jag (tror att jag) fattar är att du har en fastighet med en sommarstuga på. På den fastigheten har du senare byggt ett Attefallshus. Sen blir det desto otydligare. Jag tänker att det är svårt att svara om ett bygge (sommarstugan?) är okej eller inte med den begränsade informationen.
Dessutom tror jag att du själv sitter på halva svaret. Hur skicket på kåken är ger nog en bra fingervisning om bygget är ok eller ej. Uppfyller den dina krav under perioden den nyttjas etc?
Det jag (tror att jag) fattar är att du har en fastighet med en sommarstuga på. På den fastigheten har du senare byggt ett Attefallshus. Sen blir det desto otydligare. Jag tänker att det är svårt att svara om ett bygge (sommarstugan?) är okej eller inte med den begränsade informationen.
Dessutom tror jag att du själv sitter på halva svaret. Hur skicket på kåken är ger nog en bra fingervisning om bygget är ok eller ej. Uppfyller den dina krav under perioden den nyttjas etc?
Klicka här för att svara