Det finns tre varianter, elektriska, vattenburna och el/vattenburna. Men vilken ska man välja?
Vi har ingjuten golvvärme förberett för att koppla på en handdukstork. Då antar jag att det är en vattenburen vi skall ha.

Men hur fungerar de som är kombinerade el/vattenburna, kan man enkelt byta mellan de olika beroende på om man har golvvärmen på eller av? Hur ofta slår man då av golvvärmen? Brukar man göra det sommartid och då köra på elhanddukstorken? Måste man då byta ut termostaten eller är det enkelt att "switcha" mellan vattenburen/el?

Men då undrar jag om det verkligen fungerar med en kombinerad vattenburen/elektrisk då den är placerad alldeles intill badkaret? Har läst att de har stickkontakt! Den vattenburna handdukstorken kräver ingen el/vägguttag?

Vad ska vi välja?

välj el, smidigast enklast.
Tex på sommaren om man ha en vattenburen hur ska man få den varm då?? Inte med radiatorvattnet för det är ju 20 grader, Ofta väljer man att köra handukstorken via VVC varmvattencirkulation men det blir en komplicerad affär, Antingen enbart el eller den el/vattenburna

el och vattenburen har en oftast en elpatron som värmer vattnet som går i handdukstorken helt enkelt.

Placeras en elhandukstork inom 0.6 m från badkaret måste den vara fast ansluten. Vägguttag (IP21 eller bättre) får placeras bortom 0.6 m från badkaret och skall vara försedda med jordfelsbrytare.

Eftersom en handdukstork sitter fast monterad på väggen tycker jag inte det finns någon anledning att ansluta en sådan med stickpropp. Gör en fast anslutning, det blir bättre, säkrare och billigare.

Om man vill ha en fast anslutning, är det endast rör ut eller kopplingsdosa bakom, eller apparatdosa? Vi skulle vilja börja sätta lite skivor i badrummet, så vi förbereder med rör och dosor... Blir det sedan någon form av täcklock med utlopp eller hur blir det?

Endast 16mm rörutsläpp...bra att ha handdukstorken hemma så du vet exakt var anslutningen sitter och kan borra hålet genom väggen efter den,

Missar man får man sätta tex ett IP44-lock över rörutloppet! :D

pefo skrev:
Missar man får man sätta tex ett IP44-lock över rörutloppet! :D
Och då blir det hela inte riktigt lika snyggt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.