Tack! Kul med lite siffror. (Han från GbgEnergi sade fö att man inte kunde anta bra värden bara för att man bodde "i stan" i hela Göteborg. I en del gamla områden, dvs idag mycket centralt belägna, så hade man legat efter med uppgraderingen och de hade idag ganska stora problem med bla spänningsvariationer. Mitt område var dock uppgraderat iom skrotningen av det luftburna nätet och inte mycket ny bebyggelse hade lastat ner det nätet).

Nu har jag fått siffrorna från Gbg Energi. De är som följer:

Angiven servislängd (mycket riktigt koppar, EKKJ 3x10+10 mm2): 38m
Jordslutningsström: Ik1: 883A
Kortslutningsström före skydd: 6832A
Kortslutningsström: 2452A (skyddet är DZ 3x25A)

Jordslutning
Total resistans: 220 mOhm
Total reaktans: 31 mOhm
Total impedans: 222 mOhm

Jag mätte som sagt 0.35 Ohm, men då i vutt i anslutning till centralen.

Centralen matas från överlämningspunkten med kabel ca 10m sedan mätare med mätarsäkringar (25A diazed), sedan 6mm2 koppar in till centralen (ca 40 cm) och därefter ca 30 cm 3G1.5 (10A diazed) till vuttaget jag mätte i. Jag är osäker på den matande kabelns dimension alltså den mellan mina "huvudsäkringar" och mina mätarsäkringar (jag har aldrig pillat med den). Den är antagligen från 60-talet; jag antar att det står mellan 10mm2 och 6mm2?

Så hur tolkar jag uppgifterna ovan och stämmer min mätning någotsånär med de siffror jag fått från nätleverantören?

• Gilla
Josse863
  • Laddar…
Någorlunda i närheten.
0.0172/10*10*2 + 0.0172/6*40*2 + 0.222/1.3 = 0.434

Det beror mycket på den exakta längden och arean på dina huvudledningar. Jag räknar med den uppgivna förimpedansen med 1.3 då den är uppgiven för varma ledare (worst case).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Någorlunda i närheten.
0.0172/10*10*2 + 0.0172/6*40*2 + 0.222/1.3 = 0.434

Det beror mycket på den exakta längden och arean på dina huvudledningar. Jag räknar med den uppgivna förimpedansen med 1.3 då den är uppgiven för varma ledare (worst case).
Jag tror du slinter lite vid din beräkning Bo, annars har jag missuppfattat något.
Det verkar i mina ögon som att vattenkokarmetoden gett ett bra närmevärde, om man tar med mätare och 2 ev 3 DII säkringar med angivna kabellängder på LSA:s sida kommer man bra nära det uppmätta värdet. Kanske tom så nära som 10-tals mOhm och det måste vara bra och godtagbart

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
sedan 6mm2 koppar in till centralen (ca 40 cm) och därefter ca 30 cm 3G1.5
Jo, här slant jag med en faktor 100 :blushing:, och arean på den 10 meter långa huvudledningen var ju inte säkert 10mm².
Men värdet blir då väldigt lågt. Finns det tumregler för en viss resistans i elmätare och säkringar som man behöver räkna med?

Så vitt jag vet räknar man inte med övergångsimpedanser i kopplingar. Är skruvarna bra spända så skulle jag tro att övergångsimpedansen är försumbar.
Jag har provat att mäta impedansen före och efter mätarsäkring en gång, det var i princip ingen skillnad.

Bo.Siltberg skrev:
Jo, här slant jag med en faktor 100 :blushing:, och arean på den 10 meter långa huvudledningen var ju inte säkert 10mm².
Men värdet blir då väldigt lågt. Finns det tumregler för en viss resistans i elmätare och säkringar som man behöver räkna med?
Eftersom vi skattar ett verkligt fall är det ju lämpligt att ta med även dessa delar, det är inget man normalt gör utan det är inbakat i spänningsfaktorn mm.
I detta fallet kan man sätta säkringarna ca: 10mΩ, mätare 5mΩ, 10m EKKJ4x6 60mΩ, 0.5m EKK 10mΩ och får då 220+10+60+10+5+10+10=325mΩ.
Jag tror man får vara nöjd med ett så rimligt resultat med vattenkokarmetoden, den är som sagt inte alls dålig och vill man mäta några gånger och ha koll på övriga omständigheter blir det mer än godkänt både för hempulare och proffs.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska försöka och kolla själv med samma metod, någon gång i vår-sommar då.
Och sen jämföra med de värden jag fått uppgivet.

Så börjar vi samla på oss lite statistik. =)

Detta skulle kanske vara värt att bryta ut till en egen tråd? Vad säger ni?

lars_stefan_axelsson skrev:
Nu har jag fått siffrorna från Gbg Energi. De är som följer:

Angiven servislängd (mycket riktigt koppar, EKKJ 3x10+10 mm2): 38m
Jordslutningsström: Ik1: 883A
Kortslutningsström före skydd: 6832A
Kortslutningsström: 2452A (skyddet är DZ 3x25A)

Jordslutning
Total resistans: 220 mOhm
Total reaktans: 31 mOhm
Total impedans: 222 mOhm

Jag mätte som sagt 0.35 Ohm, men då i vutt i anslutning till centralen.

Centralen matas från överlämningspunkten med kabel ca 10m sedan mätare med mätarsäkringar (25A diazed), sedan 6mm2 koppar in till centralen (ca 40 cm) och därefter ca 30 cm 3G1.5 (10A diazed) till vuttaget jag mätte i. Jag är osäker på den matande kabelns dimension alltså den mellan mina "huvudsäkringar" och mina mätarsäkringar (jag har aldrig pillat med den). Den är antagligen från 60-talet; jag antar att det står mellan 10mm2 och 6mm2?

Så hur tolkar jag uppgifterna ovan och stämmer min mätning någotsånär med de siffror jag fått från nätleverantören?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Gjorde jämförelsetest här på kontoret.
Kopplade in en last mätte upp 6,4A och spänningsfall 2V

2/6,4 = 0,3125 Ohm

Mätte upp samma mätpunkt med Eurotest AT : 0,314 Ohm

Kan alltså konstatera att "vattenkokartestet" är väldigt tillförlitligt!!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Man får be chefen om en vattenkokare till bilen alltså :)

Mikael_L
Har han inte råd med en fluke eller eurotest så finns det ju billiga testinstrument på SIBA. :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
PST skrev:
Som sagt inget en "hempulare" normalt behöver bry sig om. (Och absolut inte för småförbrukarinstallationer efter en jordfelsbrytare i ett litet bostadshus), Ev. skillnader i FK-längder mellan nolla och fas är insignifikanta i sammanhanget..

Exempel som man hittar på "Google" när man letar info om utlösningsvillkoret är gatubelysningsanläggningar. Där man på senare tid "upptäckt" att man inte fyller nuvarande utlösningsvillkor, och inte heller alltid kan säkra ner...men man får väl lokaljorda stolparna istället...
Finns en ev lösning ,som vi inststallerat i en anläggning.

http://vmc.se/index.php/produkter/ifuse-intelligent-kabelskydd.html

Christian 435 skrev:
Finns en ev lösning ,som vi inststallerat i en anläggning.

[länk]
Andra meningen jag läser innehåller ett stavfel, proffsigt ;)
"Systemet är mycket användbart vid långa kabellängder där belastningen är utsprid över hela längden"

Det ska vara spridd med två d...

yxis skrev:
Andra meningen jag läser innehåller ett stavfel, proffsigt ;)
"Systemet är mycket användbart vid långa kabellängder där belastningen är utsprid över hela längden"

Det ska vara spridd med två d...
Hoppas inte det påverkar funktionen😊.
Nämen det är rätt kul att pröva nya saker såsom denna. Och tänkte det kanske är nån annan som tycker det är intressant på detta forum.
Skall sätta två enheter i en anl där kortsl ström idag ligger endast nåra A över 5s i ifös smälttidsdiagram för 25A diazed..

Fast med så dåligt Zför kan det väl inte vara någon större mening med att ansluta en stor last, ledningen lär ju mest agera värmeelement, och den lilla last som är praktiskt användbar borde gå att säkra därefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.