45 145 läst ·
176 svar
45k läst
176 svar
Förhålla sig till nygammal granne?
Du glömde:P PatrikJo skrev:Så sammanfattningsvis. Din granne:
Tycker du ärligt talat att du ger det här rätt proportioner? Har han gjort så mycket oförrätter mot dig att du inte ens kan gå och säga hej när han flyttar in? Ärligt talat tror jag inte att grannen ser det som någon större förlust.
- Var lite av ett arsle för 20 år sedan
- Kör för fort med bilen
- Lägger grenar på uppfarter
- Har finare kläder än dig
- Han har inte lika många vänner som TS
- Han är inte lika kristen som TS
- Han är inte lika förmögen som TS
- Han är avundsjuk på TS
Jag förstår dig. När vi flyttade till nuvarande bostad visste vi inte vilken idiot till granne vi skulle få på halsen. Snäll som man är så har vi stått ut med det ena efter det andra. Men vi har summerat det och det är:stöld av medicin när maken bröt foten och fick starka tabletter, beställa varor i vårt namn och sedan vittja vår brevlåda och vi fick betala, kräva att få låna vår bil i tid och otid fast de har egen. Hälla ut färg på vår enskilda väg när vi blev arga och sa till. Hjälpa till att byta däck så vi tappade muttrarna och höll på att tappa hjulet på motorvägen. Ja det är ingen hejd på denna granne som tror sig vara bror duktig och en gåva från Gud till oss. Till sist fick jag kasta ut honom ur bilen när han skulle tränga sig in i baksätet när jag skulle till vårdcentralen fast maken sagt till att han inte fick åka med för coronan. Öh jag har ingen corona var svaret. Nä fy fn, så nu har vi inte pratat sedan augusti i år. Hade det bara varit mig det handlat om så hade han blivit utkastad första året. Maken tyckte han vara bra att ha när han behövde hjälp. Men det var mer själp än hjälp. Att han hämnas när vi blev arga ingår i hans personlighet. Han anser att han har rätt och alla andra har fel. Så nu har han inga vänner kvar alls i byn.Magnus Filip skrev:Vi är delägare i en fritidsbostad med några andra släktingar.
Granntomten har också en fritidsbostad. Det var rätt trevligt folk där och vi en del umgicks förr. Men för 20 år sedan byggde de utan att säga något till någon helt plötsligt en liten stuga nära vår tomt som de saknade bygglov för dessutom.
Huvudägaren till vår fritidsbostad kontaktade då kommunen som bara kunde konstatera att det var ett svartbygge. Så de fick faktiskt behålla byggnaden, men slita ut isolering och fönster osv. På villkor att de bara använde byggnaden som en bod och det har de gjort sedan dess. De hade tänkt att det skulle vara en gäststuga från början. Huvudägaren till vår fritidsbostad ville inte att någon skulle bo i stugan för det låg alldeles för nära vår tomt. Rätt logiskt och vettigt.
Men vad som mer hände för 20 år sedan var att en av de yngre delägarna till den andra fritidsbostaden var så förbannad på oss för att vi anmält så personen vandaliserade vår fastighet lite. (finns bevis för någon såg det). Sedan beställde denne person massa saker på postorder till vår huvudägare. Så vår huvudägare fick ett helsike för att slippa betala som massor som inte var beställt. Vi vet det för vi kunde se det på handstilen.
Det blev ingen polisanmälan men vi konfronterade vandalen som givetvis nekade, Sedan dess är i princip kontakten bruten. Ingen från grannhuset har heller bett om ursäkt eller försökt att gottgöra något. Klart som korvspad att de är skyldiga.
Nu har vi inte varit i kontakt på 20 år förutom vissa saker om väg och något enstaka annat. Inget annat.
Vi är där mycket sedan 20 år men grannen är mycket sällan där. Så vi har knappt sett dom på 20 år. Skönt!
Den yngre vandalen har nu köpt hela fritidshuset eftersom huvudägaren är för gammal. Vandalen skall riva det och bygga en villa och flytta dit permanent med sin partner och något äldre barn.
Hur skall man göra? Det blir lite jobbigt för vi är där ofta och de kommer att vara där jämt. Vi kommer att stöta på dom en del.
Har knappt sett röken av dom på 20 år innan.
Plätt Fia skrev:
Jag förstår dig. När vi flyttade till nuvarande bostad visste vi inte vilken idiot till granne vi skulle få på halsen. Snäll som man är så har vi stått ut med det ena efter det andra. Men vi har summerat det och det är:stöld av medicin när maken bröt foten och fick starka tabletter, beställa varor i vårt namn och sedan vittja vår brevlåda och vi fick betala, kräva att få låna vår bil i tid och otid fast de har egen. Hälla ut färg på vår enskilda väg när vi blev arga och sa till. Hjälpa till att byta däck så vi tappade muttrarna och höll på att tappa hjulet på motorvägen. Ja det är ingen hejd på denna granne som tror sig vara bror duktig och en gåva från Gud till oss. Till sist fick jag kasta ut honom ur bilen när han skulle tränga sig in i baksätet när jag skulle till vårdcentralen fast maken sagt till att han inte fick åka med för coronan. Öh jag har ingen corona var svaret. Nä fy fn, så nu har vi inte pratat sedan augusti i år. Hade det bara varit mig det handlat om så hade han blivit utkastad första året. Maken tyckte han vara bra att ha när han behövde hjälp. Men det var mer själp än hjälp. Att han hämnas när vi blev arga ingår i hans personlighet. Han anser att han har rätt och alla andra har fel. Så nu har han inga vänner kvar alls i byn.
Plätt Fia skrev:
Jag förstår dig. När vi flyttade till nuvarande bostad visste vi inte vilken idiot till granne vi skulle få på halsen. Snäll som man är så har vi stått ut med det ena efter det andra. Men vi har summerat det och det är:stöld av medicin när maken bröt foten och fick starka tabletter, beställa varor i vårt namn och sedan vittja vår brevlåda och vi fick betala, kräva att få låna vår bil i tid och otid fast de har egen. Hälla ut färg på vår enskilda väg när vi blev arga och sa till. Hjälpa till att byta däck så vi tappade muttrarna och höll på att tappa hjulet på motorvägen. Ja det är ingen hejd på denna granne som tror sig vara bror duktig och en gåva från Gud till oss. Till sist fick jag kasta ut honom ur bilen när han skulle tränga sig in i baksätet när jag skulle till vårdcentralen fast maken sagt till att han inte fick åka med för coronan. Öh jag har ingen corona var svaret. Nä fy fn, så nu har vi inte pratat sedan augusti i år. Hade det bara varit mig det handlat om så hade han blivit utkastad första året. Maken tyckte han vara bra att ha när han behövde hjälp. Men det var mer själp än hjälp. Att han hämnas när vi blev arga ingår i hans personlighet. Han anser att han har rätt och alla andra har fel. Så nu har han inga vänner kvar alls i ch då saknar många sociala koder. Som ett barn.
[QUOTE
Hans föräldrar missade att uppfostra honom och visa vad viss vett och etikett är. Det är nog grundproblemet. Hade hade en rätt fri uppfostran minns jag. Det var mer lek än allvar under uppväxten och skolan var lågt prioriterad. Fotbollen, serietidningarna och mopeden var viktigare.
Vår granne bor och jobbar någon mil bort. Men flyttar sedan till landet, bredvid oss.
Ta gärna vara på all information från andra som de vet om personen. Det är bra för då ligger du steget före.
Börjar jobba idag.
Loggar ut lång tid nu
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Diagnosen kan vara Narcissist, eller ADHD.... Han verkar dock inte vara en fullbordad Psykopat...Magnus Filip skrev:Inte bara, de vandaliserade vårt hus, slet bort saker och så, men inte värre än att vi kunde fixa själva. Jag skall prata lite allmänt när vi ses nästa gång. Så får vi se. Han är faktiskt trevlig som person egentligen. Fast jag vet att han en annan sida också han kan vara elak mot andra och sabba och så. Någon som konkurrerar med hans företag vet jag att han jäklades med i lönndom. Han böjde böjde skylten med fäste och allt med en rörtång på gräsmattan framför företagarens hus så att inte skulle synas från vägen så lätt. . Han har sprutat majonäs innanför dörrhandtagen på en jättefin BMW en gång. Föraren var en dryg typ som parkerade på två rutor utanför affären och gav sjutton i det när folk sa till. Egentligen som jag ser det var han avundsjuk på BMWn. Då var han kanske 28 år gammal. Jag var med så för vi åkte tillsammans för vi umgicks en del då. Jag sa inget då tyvärr. Han har släppt ur luften ur däcken på bilar till några han inte gillar. Har sett själv. En förbaskad typ med andra ord.
Han testade liksom gränser på folk ibland och småbråkade. Han har ingen direkt känsla för folk och kan bli förbannad om de inte går med på det som han vill eller har annan åsikt.
Men är himla trevlig och charmig också. Man behöver känna honom lite för att förstå de olika sidorna
Sedan för att kanske gottgöra sitt sinne är han engagerad med att hjälpa barnbyar i Asien. Hjälper även handikappade.
Vilken är diagnosen?
Jag råkade ut för ett sånt psykfall som beställde 40 olika tidningsprenumerationer i mitt namn, för ca 10 år sedan, men jag kom aldrig fram till vem det var, men jag har mina misstankar.
Det var ett hiskeligt jobb med att ringa runt och avbeställa alla dessa tidningsprenumerationer, vissa vägrade till en början att acceptera min uppsägning, men då hotade jag omedelbart med Polisanmälan och då mjuknade dem ganska snart. men det var absolut obehagligt att någon över huvud taget kan göra en sån grej mot just mig. För mig är det helt obegripligt!
Vid ett anat tillfälle för ca 20-25 år sedan så var det troligen någon annan som beställde en enstaka tidningsprenumeration i mitt namn med en kränkande titel vid mitt namn.
Jag har aldrig förstått varför någon av dessa marodörer beställt dessa prenumerationer. Jag är nämligen inte en person som söker konflikter, utan försöker skapa vänskapsrelationer så gott det går. Så i grunden är det helt obegripligt för mig.
Jag har även för ca 8-11 år sedan råkat ut för någon som hade skickat in en adressändring från min nuvarande adress i Vallentuna som jag haft i 16 år till en adress i grannkommunen Täby hos en gammal farbror på ett äldreboende. Jag upptäckte det först när den gamle farbrorn ringde till mig och undrade varför han fick min post, som han fått i 3 veckor. Det var under sommaren så jag hade inte tänkt på att jag inte längre fick post från myndigheter. Jag fick en del post från privata företag som inte har automatisk adressuppdatering så jag hade inte märkt något alls.
Skatteverket införde inte långt senare en möjlighet att spärra adressändringar som inte görs med BankID.
Så illvilliga människor kan ställa till ordentligt med problem om man vill.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden