45 146 läst ·
176 svar
45k läst
176 svar
Förhålla sig till nygammal granne?
TS:
Jag har bara läst två sidor så problemet kanske redan är löst men:
Jag tror att många har svårt att sätta sig in i din situation då dom inte har drabbats av något liknande. Good for them.
Risken med att skriva en sån trådstart i ett forum som det här, där det är någorlunda högt i tak (?), är att man kommer verka små-aktig. När folk sen börjar ta parti för grannen och andra hakar på, är det näst intill omöjligt att vända drevet.
När man ska försöka förklara en person som grannen (om jag har fattat det hela rätt) så handlar det i mångt och mycket om flertalet små-psykningar, vilka tagna ur sitt sammanhang blir tämligen bagatellartade, men sammantaget blir outhärdligt.
Ta det där med majonnäsen t.ex. Har man blivit utsatt för en massa riktad småskit, som man inte kan bevisa, men man VET kommer från en viss person, blir känslan av maktlöshet och utsatthet värre än för vilken annan människa som helst.
Speciellt när det handlar om en person som det inte går att resonera med.
Jag hade en gång en granne som var ungefär som din. För att bespara forumet en lång historia så ledde hans beteende till att vi tvingades flytta.
Jag vet precis hur det är.
Om det är en person som inte går att resonera med. En som inte bryr sig om sociala koder. En som gör precis som den vill utan att bry sig om andra, så kommer han aldrig be om ursäkt. Jag tror inte heller det spelar någon roll om du går dit och bjuder på öl (eller vad panelen föreslagit). Det kommer möjligtvis bli bra ett tag, men då den andra personens personlighet är som den är, kommer han inte ändra på den bara för att han får en öl.
Tyvärr.
En del är jättebra på att bara strunta i problem. Jag är det inte. Jag vill lösa alla problem som dyker upp. I ditt fall hade jag nog pratat med grannen för länge sen. Hade det inte hjälpt hade jag frågat honom vad fan problemet är. Vill han verkligen ha en dålig relation, när ni istället kan ha trevligt tillsammans?
Hade inte det heller hjälpt hade jag flyttat.
Så om du väljer att "bo kvar". Försök att glömma det gamla (eller har det kommit nya psykningar senare år?) och låtit det bero, men om han gör något igen måste du sätta ner foten HÅRT. Visa att du inte accepterar hans jidder.
Men vad du än gör, nämn INTE något om det som hände för att 20 år sen, det förlorar du bara på.
Edit: Har läst lite till och förstår att mitt inlägg kanske inte är helt relevant längre. Låter det stå kvar ändå.
Jag tror att många har svårt att sätta sig in i din situation då dom inte har drabbats av något liknande. Good for them.
Risken med att skriva en sån trådstart i ett forum som det här, där det är någorlunda högt i tak (?), är att man kommer verka små-aktig. När folk sen börjar ta parti för grannen och andra hakar på, är det näst intill omöjligt att vända drevet.
När man ska försöka förklara en person som grannen (om jag har fattat det hela rätt) så handlar det i mångt och mycket om flertalet små-psykningar, vilka tagna ur sitt sammanhang blir tämligen bagatellartade, men sammantaget blir outhärdligt.
Ta det där med majonnäsen t.ex. Har man blivit utsatt för en massa riktad småskit, som man inte kan bevisa, men man VET kommer från en viss person, blir känslan av maktlöshet och utsatthet värre än för vilken annan människa som helst.
Jag hade en gång en granne som var ungefär som din. För att bespara forumet en lång historia så ledde hans beteende till att vi tvingades flytta.
Om det är en person som inte går att resonera med. En som inte bryr sig om sociala koder. En som gör precis som den vill utan att bry sig om andra, så kommer han aldrig be om ursäkt. Jag tror inte heller det spelar någon roll om du går dit och bjuder på öl (eller vad panelen föreslagit). Det kommer möjligtvis bli bra ett tag, men då den andra personens personlighet är som den är, kommer han inte ändra på den bara för att han får en öl.
Tyvärr.
En del är jättebra på att bara strunta i problem. Jag är det inte. Jag vill lösa alla problem som dyker upp. I ditt fall hade jag nog pratat med grannen för länge sen. Hade det inte hjälpt hade jag frågat honom vad fan problemet är. Vill han verkligen ha en dålig relation, när ni istället kan ha trevligt tillsammans?
Så om du väljer att "bo kvar". Försök att glömma det gamla (eller har det kommit nya psykningar senare år?) och låtit det bero, men om han gör något igen måste du sätta ner foten HÅRT. Visa att du inte accepterar hans jidder.
Men vad du än gör, nämn INTE något om det som hände för att 20 år sen, det förlorar du bara på.
Edit: Har läst lite till och förstår att mitt inlägg kanske inte är helt relevant längre. Låter det stå kvar ändå.
Redigerat:
Läs från början. Allt är 20 år gammalt. Inklusive majonnäsen. Där var dessutom TS med, men ingrep inte.C Chentin skrev:TS:
Tyvärr.
Grannen verkar ha varit en djävla typ, jag inte skulle vilja ha nära. Så börjar historien. Läs från början så kommer du att upptäcka att TS är långt ifrån det fromma offer han framställer sig själv som. Och nu när han inte får hurrarop och ryggdunkar, gör han som så många förr. Flyr.
Staffan
Staffan
Dricka pilsner å sen komma på allt gammalt groll är nog inte så lämpligt...Okarlsson skrev:
Men nu är han 50? Han låter som vilken lätt egoistisk man som helst. Inget av "brotten" är värre än de flesta griniga farbröder tar sig för. Diagnosen är nog "grabb", alltså lätt barnslig man med bristande ansvarskänsla.
botemedel och rehabresa:
1. Begrav groll
2. Drick pilsner
3. Gå tillbaka till vanliga grannar
4. När han minst anar det, häll sand i hans bensintank och ta upp lån i hans namn.
Obs! Steg 4 är ett skämt![]()
Eftersom du inte vet det så kanske det är så att det är du som är den hemska grannen som ingen vill umgås eller prata med. Annars hade du vetat alla detaljer om alla i området och då hade du inte behövt undra.G gaidin skrev:
Förhoppningsvis bor du i ett friskt område istället för där TS har sommarstuga...
Haha, nä, jag bygger ingenting och har bra grannarV videopac skrev:
Däremot påminner kanske min ungdom om denna nämnda granne i viss mån
Hej!
Riktigt rolig läsning så här i vintermörkret och corona tider.
Tycker det verkar som TS är lite som
Täppas Fogelberg var i ring P1 förut.
Få igång en disktion och säga imot allt och alla även sig själv.
Riktigt rolig läsning så här i vintermörkret och corona tider.
Tycker det verkar som TS är lite som
Täppas Fogelberg var i ring P1 förut.
Få igång en disktion och säga imot allt och alla även sig själv.
Husägare
· Landskrona
· 102 inlägg
Var går gränsen i meter för att en gäststuga ska ligga både logiskt och vettigt?Magnus Filip skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har varit med om liknande saker och det är verkligen störande. Varför ska folk hålla på att basunera ut sin kärlek till en banan människa på det sättet?Magnus Filip skrev:
En man på en tidigare arbetsplats som helt plötsligt basunerade ut att han gift sig med en kvinna. Varför?
Eller en kvinna på en tidigare arbetsplats som berättade att hon flyttat ihop med en man.
Hur jobbigt som helst. Jag bytte självklart jobb för jag vill inte arbeta med sådana människor.
Obs, det kan finnas ett spår av ironi i det hela.
Kanske hade folk försökt para ihop kvinnan med olika män och hon ledsnade, eller så var hon bara glad och stolt över sin kärlek.