Jag inser mer och mer att jag kommer behöva ett förfilter på frånluften när ventilationsaggregatet (Nibe FLM30) åker upp på vinden. Idag får jag rensa detta mer än en gång i månaden. Nu är ventilationsanläggningen planerad så att den hyfsat enkelt kan kompletteras med en filterkassett innan röret försvinner upp till vinden.

Hittills har jag bara hittat Lindabs FLK som verkar var rätt produkt. Någon som har andra tips? Det är 160mm-kanal det skall passa på.

flk_79x79.jpg

Redigerat:
Filterkassett FFR och filtermedia BFR.

alig.se har FLF lådor.

Tänk på tryckfallet, ta inte för liten låda.

Om du väljer strutfilter så kan det vara ide att gå upp i dimension, för lägre tryckfall. T.ex. vid 75l/s så har STR160 ca 80Pa, STR200 ca 30Pa och STR250 ca 15Pa. Har för mig att ett T-rör kan användas som låda/hållare för strutfilter.

Filterlådan bör ju bli billigare i längden då dom filtrena kan köpas på meter vara och klippas till i önskad storlek av dig.

Men som Mich sa, ta inte för liten låda.

Tackar! Vilken filterklass behöver man för frånluften? Tanken är att alltså att grovavskilja all skit som hamnar i ventilationsaggregatets filter tidigare i systemet. Det är mest textilludd som yr omkring som fastnar där. Idag sköljer jag ur filtret under kranen. Funkar fint.

G4 verkar bli bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.