Konstig firma men man slutar aldrig förvånas.
En riktig fuling tbx är ju att slå av säkringen och felanmäla att maskinen inte fungerar antingen då hävda att säkringen går igen (ljuga) eller spela dum. När de då kommer ut så ber man dem bära med sig åbäket ut. Eller iaf koppla bort den helt från vatten och el för att senare hämta maskinen.

anders07 anders07 skrev:
En något bisarr situation har uppstått för oss vad det gäller en kaffemaskin som serviceföretaget vägrar hämta.

Detta gäller alltså företag och inte mig som privatperson!

Vi har försökt avsluta avtalet redan två gånger tidigare, men då har serviceföretaget dels hävdad att p.g.a. en paus under Covid så har avtalet förlängts med ett år, den andra gången hänvisade firman till att vi sa upp avtalet för sent. Det måste sägas upp 6 månader i förväg och jag missade med två dagar, så då var det förlängt igen på ett år...

Det är inte någon större kostnad, och maskinen har använts en del, men fungerat dåligt och krävt många service'ar. Det sista året har den dock mest stått eftersom när vi ringt efter service har firman alltid ansett att vi har gjort något fel, alternativt inte underhållit/städat maskinen enligt avtal (vilket inte stämmer) och sen kommit med den ena efter den andra idiotiska förklaringen och sen debiterat både framkörning och servicekostnad för reparationen.

Nu har jag dock äntligen, efter en mängd e-mail, många samtal och ett brev äntligen fått bekräftelse på att avtalet är avslutat och löper ut i maj 2024.

Nu har vi tecknat ett nytt avtal på kaffemaskin (med en annan firma förstås) och skulle få den monterad, och bad det andra företaget att hämta sin maskin, och jag meddelade att vi avser att fortsätta betala tills avtalet löpt ut.
Men, nej, de vägrar hämta maskinen och meddelar att vi inte får koppla loss den själva eller flytta på maskinen för då har vi brutit avtalet och de har rätt till skadestånd enligt avtalet.

Jag måste gräva fram avtalet och det finns faktiskt en sådan punkt:
[bild]

Jag måste ju då ställa frågan, om vi har någon juridiskt kunnig person här; Kan verkligen detta avtalas att ett företag har rätten att kräva "utrymme", alltså mer eller mindre pantsätta, en yta i vårt kontor?

Det är ju en helt absurd situation och de verkligen vägrar att komma efter sin maskin...

Gissningsvis kommer de att försöka med någon variant på att vi sen inte gett dem möjlighet att hämta maskinen när avtalet löper ut så att de kan förlänga avtalet ytterligare ett år.

Vi kommer inte ens åt vattentillförsel för att koppla in den andra maskinen vi beställt eftersom den här stå i vägen.
Skär av era ledningar då har ni inte "kopplat loss" den från era ledningar. Ställ den nya maskinen men så ni kan "ställa tillbaka" den gamla när den ska hämtas!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Så du tror att om strömmen går så läcker maskinen? Ja du det är inte illa om den skulle göra de. Har som sagt en sådan i vår förening och det är bara att koppla ifrån för det kommer inte hända ett skit.
Inte nånstans hittar du det i min text.
Läs den en gång till och återkom

A Alexn72 skrev:
Inte nånstans hittar du det i min text.
Läs den en gång till och återkom
Likaså om elen kopplas bort men inte vatten... börjar maskinen läcka och inte kan varna och sen är golvet skadat...

Aajnor Aajnor skrev:
Likaså om elen kopplas bort men inte vatten... börjar maskinen läcka och inte kan varna och sen är golvet skadat...
Eller jag som tolkar dej fel kanske

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
P
Den typen av företag som drivs av nån jäkla spånkorg som vill jävlas så mycket som möjligt.

Kanske dags att göra både nåt el och vattenjobb i fikarummet eller vart den nu står uppställd och på så vis tvinga dom till handling. förslagsvis framställs ultimatum kravet som flera föreslagits av lämpligt advokat eller juristföretag då advokat underskrifter och deras brevpapper tydligt visar att man tänker gå vidare om dom inte tar och slutar förhala och brukar göra såna här småskojare kissnödiga

Sen kontakta tillverkaren av maskinen och få reda på hur dom kopplas ur korrekt utan skador eller om företaget har nån reparatör som uthyraren ringer när den inte klarar att fixa felet så brukar det finnas nån reparatör som kommer. beställ funktionskontroll och urkoppling av den reparatören och helst filma skiten så kan skojarföretaget dra det vidare om dom vill med vittnen och film så lär dom inte vinna

Liten uppdatering då... Fått ett nytt brev från företaget med en offert på att lösa avtalet i förtid. Dels är ju datumet helt åt skogen med ett extra halvår tillagt, men sen någon extra avgift på 14.000 kr av någon ospecificerad orsak... 😂

Ringde Kronofogdemyndigheten och de var väldigt tillmötesgående och menade att vi har ett "bra case" men att det tar tid så hon trodde knappast att det skulle vara klart till maj, men nu har de ju lagt på ytterligare ett halvår så kanske värt att anmäla dem ändå...

• Wow
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Liten uppdatering då... Fått ett nytt brev från företaget med en offert på att lösa avtalet i förtid. Dels är ju datumet helt åt skogen med ett extra halvår tillagt, men sen någon extra avgift på 14.000 kr av någon ospecificerad orsak... 😂

Ringde Kronofogdemyndigheten och de var väldigt tillmötesgående och menade att vi har ett "bra case" men att det tar tid så hon trodde knappast att det skulle vara klart till maj, men nu har de ju lagt på ytterligare ett halvår så kanske värt att anmäla dem ändå...
Stoppa alla pågående betalningar ock skicka tillbaka ett brev med sista december som sista dag för hämtning och ingen förlängning alls. Bluffbolag likt detts ska inte finnas.

(häng ut dom här också, svarta listan)

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
För Att Vi Kan
Någon specificering måste det väl finnas på offerten?
Tyvärr tror jag att om ni låter det löpa ut till maj kommer de att hitta någon ny vinkel till att anse att avtalet är förlängt, och fortsätta låta bli att hämta automaten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vad de än skickar till er som uppdatering är väl per automatik inte annat än att anse vara ett galet förslag givet deras egna formulering kring att inget annat gäller än det som finns på papper med era båda parters respektive underskrifter

Gäller väl bara att ingen tror sig kunna "betala" sig ur detta vilket bara verkar ge en förlängning på ytterligare en tid innan de försöker sätta krokben på er igen på något sätt.

Som tidigare föreslagits i denna tråden tror jag enda sätter här är att få ut maskinen ur huset och detta genom att kräva att antingen ger de er tillstånd att koppla ur den, hämtar den själv eller så kommer den kopplas ut och återlämnas på deras bekostnad. Detta uttryckt på ett sätt som inte ger de annat än ett alternativ som faktiskt innebär ett steg framåt för er dvs att inte svara för dom måste innebära en acceptans för en bortkoppling. Förvisso kanske enligt någon slags princip av negativ avtalsbildning men om de nu själva aggerar som bandidos så kanske man inte fullt kan spela rent själv....

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Märklig man det där. Vad menar du med anmäla?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Märklig man det där. Vad menar du med anmäla?
En handräckning via Kronofogden

anders07 anders07 skrev:
En handräckning via Kronofogden
Varför är det bättre än att lämna maskinen direkt hos leverantören själva?

Den enda fördelen med en handräckning är väl att du helt plötsligt får en byråkratisk mellanhand kring var maskinen är fysiskt.

Det minskar väl inte risken på något sätt att företaget när de senare komma kunna påstå att maskinen fysiskt skadats pga hur den kopplats ur, hur den transporterats osv.

Även om kronofogden kan kännas lockande tror jag inte det löser merparten av potentiella problem här och framförallt hamnar man då i händer på deras långsamma handläggning som förmodligen ger företaget ytterligare spelrum för fulspel

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det bättre än att lämna maskinen direkt hos leverantören själva?
För att det står i avtalet att vi inte får koppla bort den själva. Då måste jag få "rätten" att göra det först...

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.