29 115 läst ·
133 svar
29k läst
133 svar
Företag vägrar hämta kaffemaskin, vad göra?
Det tror jag, kunden önskar att ägaren till kaffemaskinen hämtar den, ägaren till kaffemaskinen hyr inte en plats i kundens kontor att ställa sin maskin på och om kunden vill att företaget hämtar sin utrustning från sitt kontor men vägrat att göra det så tror jag att handräckning är rätt väg att gå. Det skadar inte att ringa och fråga kronofogden om handläggningstider och om detta är något som de skulle kunna göra. Vad är nedsidan med att fråga, samtalet tar ett par minuter och det värsta som kan hända är att man får ett nej. Sedan kan man ju alltid säga till företaget att kontakt har tagits med kronofogden utan att behöva ljuga, man behöver ju inte berätta vad svaret var...K Kane skrev:
Säg att ni ska flytta och nya ägaren inte vill ha maskinen kvaranders07 skrev:
Ja-a, du... det är ju det som är frågan...
Precis som du spekulerar så vill jag inte röra maskinen för då kommer de alldeles säkert att hävda att vi skadat den.
De har fått skriftligt på att vi kommer att fortsätta betala tills avtalet löper ut redan.
Som sagt tidigare, min gissning är att de försöker på att få avtalet förlängt igen om de sen kan hävda att vi på något sätt försenat/försvårat hämtningen av maskinen. Hämtar de den nu så har de inte det argumentet kvar sen i maj...
Jag bara undrar?? Hur kan något gå sönder om både vatten och el kopplas bort??anders07 skrev:
Det tror jag inte... Den har gnällt på låg vattennivå någon gång men det sitter någon extra box för vatten tillförsel med ett filter och någon läckage kontroll...
Jag gissar att de kan kontrollera drifttid, och de kopplar in någon usb sticka, eller liknande när de har varit där på service vilket jag gissar tar med någon logg...
Och vad menas med driftplats? Där den är ställd eller menas hela lokalen som driftplats??
Förmodligen ingett som går sönder, men det blir avtalsbrott samt en bevisfråga för dig som användare om uthyraren efter att denna har tagit hem maskinen påstår fel i maskinen som du blir skyldig till..Bussmotor skrev:
Därav så vill man provköra maskinen på plats innan avhämtning så är det enklare med bevisförningen…
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
I slutändan så tror jag vilken domstol som helst skulle ogilla allt de påstår skulle kunna hända. Man kan ju inte vrida och vända på varenda stavelse i ett avtal och tro sig ha fördel av det. Det är ju mest hot isåfall......Lägger man fram bevis i form av otaliga kontakförsök, uppsägningar och allt vad det nu är så tror jag inte att de har mycket att hämta. Det är ju inte USA direkt..........
Hade samma klausul i vårt avtal, kontaktade dem och fick skriftligt bekräftat att leverantören till nya kaffemaskinen fick okej att koppla ur den gamla maskinen.
Fick däremot problem när gamla maskinen hämtades upp några dagar senare av budfirma bokad av företaget själv. Flera månader senare fick jag krav på att lämna in maskinen, som alltså var upphämtad av budfirma bokad av dom själva, men av någon anledning inte blev "inlevererad" i deras system... Det löste sig till slut då jag kunde bevisa med film-material att budfirman hämtat kaffemaskinen...
Fick däremot problem när gamla maskinen hämtades upp några dagar senare av budfirma bokad av företaget själv. Flera månader senare fick jag krav på att lämna in maskinen, som alltså var upphämtad av budfirma bokad av dom själva, men av någon anledning inte blev "inlevererad" i deras system... Det löste sig till slut då jag kunde bevisa med film-material att budfirman hämtat kaffemaskinen...
De kommer att hävda avtalet om du kopplar loss och kräva dig på så mycket pengar man kan med stöd av det du tyvärr skrivit under.anders07 skrev:
En något bisarr situation har uppstått för oss vad det gäller en kaffemaskin som serviceföretaget vägrar hämta.
Detta gäller alltså företag och inte mig som privatperson!
Vi har försökt avsluta avtalet redan två gånger tidigare, men då har serviceföretaget dels hävdad att p.g.a. en paus under Covid så har avtalet förlängts med ett år, den andra gången hänvisade firman till att vi sa upp avtalet för sent. Det måste sägas upp 6 månader i förväg och jag missade med två dagar, så då var det förlängt igen på ett år...
Det är inte någon större kostnad, och maskinen har använts en del, men fungerat dåligt och krävt många service'ar. Det sista året har den dock mest stått eftersom när vi ringt efter service har firman alltid ansett att vi har gjort något fel, alternativt inte underhållit/städat maskinen enligt avtal (vilket inte stämmer) och sen kommit med den ena efter den andra idiotiska förklaringen och sen debiterat både framkörning och servicekostnad för reparationen.
Nu har jag dock äntligen, efter en mängd e-mail, många samtal och ett brev äntligen fått bekräftelse på att avtalet är avslutat och löper ut i maj 2024.
Nu har vi tecknat ett nytt avtal på kaffemaskin (med en annan firma förstås) och skulle få den monterad, och bad det andra företaget att hämta sin maskin, och jag meddelade att vi avser att fortsätta betala tills avtalet löpt ut.
Men, nej, de vägrar hämta maskinen och meddelar att vi inte får koppla loss den själva eller flytta på maskinen för då har vi brutit avtalet och de har rätt till skadestånd enligt avtalet.
Jag måste gräva fram avtalet och det finns faktiskt en sådan punkt:
[bild]
Jag måste ju då ställa frågan, om vi har någon juridiskt kunnig person här; Kan verkligen detta avtalas att ett företag har rätten att kräva "utrymme", alltså mer eller mindre pantsätta, en yta i vårt kontor?
Det är ju en helt absurd situation och de verkligen vägrar att komma efter sin maskin...
Gissningsvis kommer de att försöka med någon variant på att vi sen inte gett dem möjlighet att hämta maskinen när avtalet löper ut så att de kan förlänga avtalet ytterligare ett år.
Vi kommer inte ens åt vattentillförsel för att koppla in den andra maskinen vi beställt eftersom den här stå i vägen.
Se upp.
En bra röris borde kunna bypassa deras maskin angående rörkopplingar men jag förstår din frustration.
Vad heter företaget?
Man kan tro att absurda krav på skadestånd är en del av affärsidén och kaffemaskiner tycks oskyldigt.
Jag tänker osökt på den där norske juristbedragarens affärsidé: att späcka alla kontrakt med absurda krav på skadestånd - som drevs in.
Meddela skriftligen att vatten och ström kommer att stängas av för ombyggnadsarbete i ytan om fjorton dagar och anmoda dem att koppla ur sin anläggning på ett säkert sätt för att förhindra skador. Då ombyggnaden kan orsaka damm och fukt anmodas de även att vidta åtgärder för att skydda sin utrustning, t ex genom att ta med sig den.
Skicka rekommenderat. Eller om ni har jurist, låt dem skicka anmodan.
Skicka rekommenderat. Eller om ni har jurist, låt dem skicka anmodan.
Konstigt att dom inte vill ha tillbaka sin kaffemaskin i förtid. Då skulle de ju kunna hyra ut den till någon annan på en gång och kamma in dubbla hyror. Det är nästan som om dom är medvetna om att den är skräp och inte går att hyra ut igen 🤔 Till och med som om dom istället hoppas på att ni ska flytta på den så att de kan skylla något existerande fel på det och kräva er på betalning innan de skrotar den.
Vi kan redan stryka rimliga saker eftersom företaget inte är rimligt.Bussmotor skrev:
Problemet är att maskinen verkar utan problem kunna logga vad som händer.
Om vi ändå tänker att företaget skulle vara ärliga så är det ändå vettigt att den inte ska kopplas loss.
Kopplas vattnet loss men den står ipluggad så kommer den försöka värma tills vattnet tar slut.
Absolut borde där finnas något system som håller koll på om vatten finns men sånt kan fallera.
Likaså om elen kopplas bort men inte vatten... börjar maskinen läcka och inte kan varna och sen är golvet skadat...
Men som sagt i detta fallet handlar det mer om att det inte ska stå i deras logg att maskinen är bortkopplad i förtid.
Så du tror att om strömmen går så läcker maskinen? Ja du det är inte illa om den skulle göra de. Har som sagt en sådan i vår förening och det är bara att koppla ifrån för det kommer inte hända ett skit.A Alexn72 skrev:Vi kan redan stryka rimliga saker eftersom företaget inte är rimligt.
Problemet är att maskinen verkar utan problem kunna logga vad som händer.
Om vi ändå tänker att företaget skulle vara ärliga så är det ändå vettigt att den inte ska kopplas loss.
Kopplas vattnet loss men den står ipluggad så kommer den försöka värma tills vattnet tar slut.
Absolut borde där finnas något system som håller koll på om vatten finns men sånt kan fallera.
Likaså om elen kopplas bort men inte vatten... börjar maskinen läcka och inte kan varna och sen är golvet skadat...
Men som sagt i detta fallet handlar det mer om att det inte ska stå i deras logg att maskinen är bortkopplad i förtid.