Ni som kan allt,
Vi skall renovera badrummet och kommer att träffa hantverkare snart.
Skulle bli väldigt tacksam om någon lite snabbt (ja, jag vet att det är ganska omfattande) kunde förklara de mest övergripande stegen så jag har lite kött på benen när jag pratar med dem. I stil med, 1. Regla upp
2. Sätta vilken typ av skiva,...
3. Montera brunn.. 4. Flyta..? osv..?? Frågetecknen är många!
Bor i parhus från -80.
Har läst på olika sidor men det är lite för ingående och inget övergripande..
Någon som vill förbarma sig över en okunnig?
Skulle bli väldigt tacksam om någon lite snabbt (ja, jag vet att det är ganska omfattande) kunde förklara de mest övergripande stegen så jag har lite kött på benen när jag pratar med dem. I stil med, 1. Regla upp
Bor i parhus från -80.
Hur ser du ut nu hos dig?Baxter skrev:Ni som kan allt,
Bor i parhus från -80.
Har du träbjälklag eller betongbjälklag?
Ska du ha plastmatta eller kakel som ytskikt?
Troligtvis har du reglat 60cc i vägg och då är det dessa att välja på:
1. Dubbelgips
2. Ett lager spånskiva/OSB och ett lager gips
3. Våtrumsvägg 2012 vilket innebär 15 mm plyfa och gips. Idetta fall behövs inga kortlingar.
I annat fall ska det vara minst 45cc om det ska vara enkelgips.
Sedan har du att välja på antingen GVK (mattbranchens regler) eller BKR (plattsättarnas regler) och GVK:s fall kan man använda pappgips i hela badrummmet och med BKR är det våtrumsgips i zon 1 vilket är i duschen och en meter ut ifrån duschen, resten får vara pappgips.
I GVK-fallet kan du välja på antingen plastmatta eller folie som tätskikt, sedan sätter man kakel på detta.
I BKR-fallet är det endast folie som gäller.
Om du har träbjälklag så är det armering och ett flytspackellager på minst 12 mm som gäller.
På betong behövs ingen armering och det är inga minimunhöjder som gäller.
Fallet i badrummet ska vara följande:
7-20 mm i det lokala duschfallet
5-10 mm på övriga ytor
i undantagsfall kan det praktiskt taget vara plant på övriga ytor om storformatsplattor ska läggas men det får aldrig förekomma bakfall.
Brunnar som är tillverkade innan 90-91 måste bytas.
Alla regler kan du hitta här:
http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
http://www.gvk.se/branschregler
Enligt Våtrumsvägg 2012 så är det väl 45cc på minimum 70mm reglar eller? I texten ovan tolkar jag det som om du skrivit om han har cc 60 så går det med alternativ 3....
Tusen tack!
Träbjälklag är det.
Vilken alternativ är att föredra, GVK eller BKR? Tanken är att det skall vara kakel/klinker.
Tidigare satt det en spegel i ram längs nästan hela långsidan. Vår önskan är att behålla spegeln men sätta den utan ram, alltså limma (eller hur man nu gör) in den i väggen med kaklet runt om. Får man göra så? Duschblandare (duschhörna eller litet badkar) kommer att sitta på motsatt långsida (avstånd mellan väggarna ca. 1,6m).
Träbjälklag är det.
Vilken alternativ är att föredra, GVK eller BKR? Tanken är att det skall vara kakel/klinker.
Tidigare satt det en spegel i ram längs nästan hela långsidan. Vår önskan är att behålla spegeln men sätta den utan ram, alltså limma (eller hur man nu gör) in den i väggen med kaklet runt om. Får man göra så? Duschblandare (duschhörna eller litet badkar) kommer att sitta på motsatt långsida (avstånd mellan väggarna ca. 1,6m).
Kvittar, enda fördelen med GVK och om det sätts plastmatta som tätskikt är att det är lättare att byta en skadad platta.Baxter skrev:Tusen tack!
Träbjälklag är det.
Ja, inga problem att sätta upp en spegel enligt din önskan.
När ni skriver i alt.3, 15 mm plyfa och gips. Är det våtrumsgips eller vanlig gips? Eller ska våtrumsgipset på utanpå?
Reglar man 45cc med 45*70 geglar på alla väggar? Och sen då 15 mm plyfa och sen gips...?
Läggs folie även på golvet?
Reglar man 45cc med 45*70 geglar på alla väggar? Och sen då 15 mm plyfa och sen gips...?
Läggs folie även på golvet?
Klicka här för att svara