98 648 läst ·
221 svar
99k läst
221 svar
Före detta sambo krånglar vid försäljning av bostad
Klassisk psykopat låter det som. Vänder och vrider på allt, konstant skapa osäkerhet, sälja, inte sälja, sälja men med orimliga krav. Allt som händer är hennes fel oavsett vilket. Nertryckt och manipulerad så långt att greppet finns kvar även efter att aset flyttar ut. Hon tänker fortfarande mer på vad hon skall göra för att inte göra fel än att fokusera på vägen framåt och ut.N nybyggarn3 skrev:
Ta in en bodelningsman som tvingar fram beslut, hon är troligtvis inte förmögen driva igenom detta på egen hand om aset har onda avsikter.
tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen är den enda möjligheten om inte Kurt går med på en reguljär försäljning med mäklare.
Det är inte komplicerat och astrid kan vara med i lokalen där budgivningen sker och om möjligt buda hem huset om hon har råd. Den möjligheten har dock även Kurt.
Jag förstår inte hur hon ska kunna behålla huset och bo kvar om hon inte kan köpa ut Kurt för halva värdet?
Det är annars det vanliga förfarandet efter en värdering.
Det är inte komplicerat och astrid kan vara med i lokalen där budgivningen sker och om möjligt buda hem huset om hon har råd. Den möjligheten har dock även Kurt.
Jag förstår inte hur hon ska kunna behålla huset och bo kvar om hon inte kan köpa ut Kurt för halva värdet?
Vi har väntat ett år nu på att Kurre ska ta sitt förnuft till fånga och gå vidare i livet. Tyvärr har det inte hänt ännu.F fsn skrev:Klassisk psykopat låter det som. Vänder och vrider på allt, konstant skapa osäkerhet, sälja, inte sälja, sälja men med orimliga krav. Allt som händer är hennes fel oavsett vilket. Nertryckt och manipulerad så långt att greppet finns kvar även efter att aset flyttar ut. Hon tänker fortfarande mer på vad hon skall göra för att inte göra fel än att fokusera på vägen framåt och ut.
Ta in en bodelningsman som tvingar fram beslut, hon är troligtvis inte förmögen driva igenom detta på egen hand om aset har onda avsikter.
Då är det läge att begära bodelning. Förhoppningsvis får det Kurt att gå med på en frivillig bodelning. Det är förmånligare om man lyckas komma överens. Gör man inte det är det nog ändå lämpligaste vägen att gå, även om det medför onödiga förluster.
Att behålla huset är tyvärr inget alternativ. Däremot har Astrid ett fritidshus som hon tack och lov äger själv. Där skulle hon kunna bo, men det kräver en del investeringar. För att ha råd med dessa måste huset säljas.B Boende45 skrev:tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen är den enda möjligheten om inte Kurt går med på en reguljär försäljning med mäklare.
Problemet är att Kurre har betydligt starkare ekonomi än Astrid. Det är inte självklart att han prioriterar ekonomi över att jävlas så mycket det går med Astrid.SågspånPappspikEternit skrev:
Så vitt jag förstår är bodelningsförrättaren allsmäktig, dock kan hens bodelningsuppgörelse överklagas till domstol om någon är missnöjd.
Astrid bör begära bodelningsförrättare snarast, se länken jag postade innan, där står hur det går till!
Hon kan locka Aset med en frivillig bodelningsöverenskommelse genom att berätta att det är de två själva som får betala kostnaden för bodelningsförrättarens arbete, vilket kan bli riktigt dyrt om det krånglas.
Även om TS färgar beskrivningen så låter det som för illa för att kunna lösas genom att vänta eller resonera, så även jag lägger min röst på att ta in oberoende och officiell hjälp. Känns kanske krångligt och långsamt, men om man tänker på att det gått ett år utan framgång hittills, så är det nog det enda vettiga.
För övrigt tycker jag vi ska kalla kurt-astet för hen i fortsättningen.
För övrigt tycker jag vi ska kalla kurt-astet för hen i fortsättningen.
Min frus bror har exakt samma läge som du har och dom på pappret är nu skilda men bor än så länge under samma tak.Dom pratar inte med varandra? utan använder jurister som för deras tala under data kontakt.Sista "samtalet" fick frun tillsägelse att lugna ner sig av sin egen advokat och läget som nu är bägges jurister har sagt att bara ett data samtal och dom inte kommer överens går det till domstol.Det som jag inte visste var att dom köpte gården innan dom var gifta och min frus bror la större handpening och nu har rätt att få ut mer vid försäljning.N nybyggarn3 skrev:
Om de inte har ett äktenskapsförord som reglerar det har båda sanna rätt till det.
trodde att när man väl var gifta så och vid skiljsmässa så delades det lika men enligt juristen så har det att göra med att dom inte var gifta när gården köptes då blir det annorlunda.
Nej, det blir det inte. Såvida det inte finns ett äktenskapsförord. Det finns även visst skydd mot sol och vårare, genom att det går att få undantag vid korta äktenskap. Man kan inte begära skilsmässa dagen efter vigseln och få halva gården.
Fast det är redan klart.Hon kommer lösa ut honom(får låna av sin far) och betala mer än om han skulle löst ut henne.Förklaringen från juristen är att om ena partnen betalar mer vid köp så blir det som ett äktenskapsförord automatiskt.