Vi är ju alla olika men många av oss tycker att det är bättre att vara ärliga och inte försöka "lura åt sig" några kronor till varje pris.
Ungefär som vi vill att andra ska vara mot oss.
 
  • Gilla
TechChad och 11 till
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Vi är ju alla olika men många av oss tycker att det är bättre att vara ärliga och inte försöka "lura åt sig" några kronor till varje pris.
Ungefär som vi vill att andra ska vara mot oss.
Det kanske man vill. Men på vilket sätt lönade det sig i detta fallet menar du?
 
Ja det var ett lite tråkigt slut. Felkopplingen hos mig tog fem år att hitta.
Inte min uppgift att lära elbolaget att mäta ström.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Om elbolaget tror att man medveten utnyttjat ett fel ät nog sannolikheten högre att de kräver betalt tre år retroaktivt, vilket de har rätt till.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Om elbolaget tror att man medveten utnyttjat ett fel ät nog sannolikheten högre att de kräver betalt tre år retroaktivt, vilket de har rätt till.
Då skall dom även kunna visa på vad man har förbrukat. Det känns rätt osannolikt att visa på det med nån direkt konfidens vid en felkoppling. Det skall väldigt mycket till för att begära ens hälften i ett sånt läge för att garanterat inte kräva förmycket. Trist, det hade varit kul att se hur länge det hade gått..
 
Dom behöver inte bevisa nått utan kan debitera efter schablon efter hus och ort, när det visar sig att det är ett mätfel. Jag tror att du gissar och vill att det ska fungera på ett visst vis, men så är det inte.
Det är ju knappast första gången det har hänt så det finns "rutiner" på hur man gör.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nu visade det sig att mätaren även hade mätdata fast då i fel riktning. Jag gissar att mätaren själv kan aggregera data för 12 månader varvid det blir väldigt enkelt att motivera en schablon baserat på förra periodens förbrukning. Jag tror att i de flesta fall med moderna elmätare så går det nog ganska bra att hitta förbrukningsdata 3 år bakåt. Så man måste lyckas hålla sig undan i 3 år innan det ska löna sig.
 
R
F fsn skrev:
Är du säker? Det kunde ha gått ett par år till.... Från och med nu blir det dyrt. Så tills motsatsen bevisats så vill jag nog hävda att det hade lönat sig bättre att spela lite dum och inte sagt nåt.
Kan tycka att det är en rätt rutten inställning. Min moraliska kompass hade lett mig till samma beslut som TS nu tog. Jag blev uppfostrad att göra rätt för mig.

F fsn skrev:
Speciellt då det visade sig vara felkopplat och att man får anta att man som brukare aldrig är direkt beltalningsskyldig för nåtägarens felkopplingar.
Fast TS har ju förbrukat elen så det blir ju väldigt fel att kalla det för att "betala för nätägarens felkoppling".

F fsn skrev:
Då skall dom även kunna visa på vad man har förbrukat. Det känns rätt osannolikt att visa på det med nån direkt konfidens vid en felkoppling.
I det här fallet var väl en fas vänd fel så TS förbrukning på den visades som producerad EL. Då är det ju inte några problem att räkna ut rätt förbrukning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Kan tycka att det är en rätt rutten inställning. Min moraliska kompass hade lett mig till samma beslut som TS nu tog. Jag blev uppfostrad att göra rätt för mig.



Fast TS har ju förbrukat elen så det blir ju väldigt fel att kalla det för att "betala för nätägarens felkoppling".



I det här fallet var väl en fas vänd fel så TS förbrukning på den visades som producerad EL. Då är det ju inte några problem att räkna ut rätt förbrukning.
Vad du tycker är helt upp till dig och det skiter jag fullkomligt i. Har man i flera år haft en viss förbrukning och anpassat sin elavändnkng efter det så är det ändå rätt orimligt att förvänta sig, eller driva kravet på retroaktiv betalning. Och ja, självklart är det en fas som är ”åt fel håll”, och spontant är det ännu mer anmärkningsvärt att ett elbolag inte reagerar på det då produktion och konsumtion ligger på egna anläggningsID.
 
F
E elmont skrev:
Dom behöver inte bevisa nått utan kan debitera efter schablon efter hus och ort, när det visar sig att det är ett mätfel. Jag tror att du gissar och vill att det ska fungera på ett visst vis, men så är det inte.
Det är ju knappast första gången det har hänt så det finns "rutiner" på hur man gör.
Du får tro och tycka vad du vill men försök inte inbilla nån att nätägaren kopplar fel och att dom sen debiterar på schablon. Jävla sossefasoober. Kan bara vara en bidragstagare som kommer med en så inbicillt påstående.
 
T
F fsn skrev:
Du får tro och tycka vad du vill men försök inte inbilla nån att nätägaren kopplar fel och att dom sen debiterar på schablon. Jävla sossefasoober. Kan bara vara en bidragstagare som kommer med en så inbicillt påstående.

Jag håller med dig, du är så himla vis och klok :love:
Att läsa alla dina fina och underbara inlägg i den här tråden har varit likt en uppenbarelse. Det är tur vi har dig, annars skulle ju tråden bara bli hälften så lång och med hälften så smarta inlägg, tack! :heart::heart:

Ber om ursäkt för mitt inlägg som är en aning ot. Förstör kanske hela tråden:cry:


Tack för återkopplingen TS (y):ok:
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Har du stämt av din mätares räkneverk mot appens räkning? För att se att rätt mätare är upplagd mot appen.
Har själv lgh som jag knappt bor i mer än 1-2 dagar i veckan. Har lite led-belysning som automatisk går på och av kvällstid. Den drar 3-5kWh/dygn beroende lite på om man tittat på TV eller lagat lite mat. Men det ger ju en månadsförbrukning runt 130kWh (ingen elvärme) så 20kWh för ett hus där det tvättas och diskas är ju helt felaktigt.
3 kwh per dygn betyder att något drar ström ungefär som tre kylskåp som går på full effekt hela tiden. Ledlampor drar några få watt så du har något som inte stämmer. 5 kWh i snitt är möjligt att komma ned till med kallvattentvätt och diskmaskin också, om man vill vara sparsam. Lagar man mat i ugn så drar det dock lätt iväg.
 
I IsoJ skrev:
3 kwh per dygn betyder att något drar ström ungefär som tre kylskåp som går på full effekt hela tiden. Ledlampor drar några få watt så du har något som inte stämmer. 5 kWh i snitt är möjligt att komma ned till med kallvattentvätt och diskmaskin också, om man vill vara sparsam. Lagar man mat i ugn så drar det dock lätt iväg.
Är sällan hemma, men har kyl och frys, lite ledlampor som är på timer, tv-standby, router på, sonos standby. då blir det lite över 0,1kW i snitt per timme. Dagar jag är hemma så ligger det på 5-6kWh med lite matlagning och tv på kvällen.
 
F
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Är sällan hemma, men har kyl och frys, lite ledlampor som är på timer, tv-standby, router på, sonos standby. då blir det lite över 0,1kW i snitt per timme. Dagar jag är hemma så ligger det på 5-6kWh med lite matlagning och tv på kvällen.
Låter lågt. Bara min FTX-ventilation + cirkulationen på golvvärmen ligger på 4kWh eller eventuellt precis under det. Då har jag inte genererat nån värme, haft igång nån TV eller räknat in kyl och frys.

EDIT: Noterade inte att det var en lägenhet.
 
Kontakta elbolaget och be dom kolla. "Ärlighet varar längst"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.