42 842 läst ·
138 svar
43k läst
138 svar
Förbrukar 20 kWh per månad
Jag har haft problem med att tibbers app har visat fel (uppenbart för lite el förbrukad), men att det blivit korrekt fakturerat. Om du har ett inloggat läge hos din nätleverantör där du kan se förbrukning borde det kunna ge en rimlighetskoll av om det är tibbers app eller din mätare.
Har du stämt av din mätares räkneverk mot appens räkning? För att se att rätt mätare är upplagd mot appen.
Har själv lgh som jag knappt bor i mer än 1-2 dagar i veckan. Har lite led-belysning som automatisk går på och av kvällstid. Den drar 3-5kWh/dygn beroende lite på om man tittat på TV eller lagat lite mat. Men det ger ju en månadsförbrukning runt 130kWh (ingen elvärme) så 20kWh för ett hus där det tvättas och diskas är ju helt felaktigt.
Har själv lgh som jag knappt bor i mer än 1-2 dagar i veckan. Har lite led-belysning som automatisk går på och av kvällstid. Den drar 3-5kWh/dygn beroende lite på om man tittat på TV eller lagat lite mat. Men det ger ju en månadsförbrukning runt 130kWh (ingen elvärme) så 20kWh för ett hus där det tvättas och diskas är ju helt felaktigt.
Man kan tycka och tänka vad man vill, och jag gör det med. Men det här är absolut inget ovanligt.K krfsm skrev:
Faktum är att jag till viss del just sitter och utvecklar den här typen av lösningar och ett av grundkraven från kunderna är "faktureringen skall vara 100% korrekt, om det står fel på mina sidor eller i appen är skit samma". Sen försöker jag ju åstadkomma en lösning som är 100% överallt, men ibland finns tekniska begränsningar och gammal legacy att ta hänsyn till som gör att det kan uppstå och även tillåtas att den löpande redovisningen diffar, men att fakturan blir rätt.
Så ja, fakturan är det man skall utgå från är det korrekta inrapporterade värdet. Det som står i appen under månaden behöver absolut inte vara rätt av olika anledningar.
Som flera sagt, kolla upp det här bums! Det borde vara 10 ggr höge.
Om mätaren är manipulerad kan du anses skyldig och få böter eller fängelse.
Men är det nytillträtt, och du själv anmäler det nu, så lär det inte bli några problem mer än möjligen retroaktiv betalning en period.
Om mätaren är manipulerad kan du anses skyldig och få böter eller fängelse.
Men är det nytillträtt, och du själv anmäler det nu, så lär det inte bli några problem mer än möjligen retroaktiv betalning en period.
...alltså om det inte framgick.
Sitt ner i båten och acceptera din låga elförbrukning.
Lev på ett "normalsnålt" liv, ha inte två Teslor som står på laddning den dagen det upptäcks.
Har inte du själv gjort något minsta fuffens så kommer du inte drabbas av böter eller fängelse.
Mest troligtvis var elförbrukningen låg även innan du bodde där.
Framförallt, börja inte odla cannabis, även om det verkar lockande.
Sitt ner i båten och acceptera din låga elförbrukning.
Lev på ett "normalsnålt" liv, ha inte två Teslor som står på laddning den dagen det upptäcks.
Har inte du själv gjort något minsta fuffens så kommer du inte drabbas av böter eller fängelse.
Mest troligtvis var elförbrukningen låg även innan du bodde där.
Framförallt, börja inte odla cannabis, även om det verkar lockande.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Du menar att det är så lika i administration och regler att det skulle vara direkt jämförbart? Bara för att ni till extremt stor del kör svensk ström i ledningarna i Finland så betyder det inte att det administrativt funkar på samma sätt.DennisCA skrev:
Tror jag inte en sekund på. Det finns ingen uppsida alls på det med priserna som är nu. Hur man än vänder på det så värmer han med snudd på direktverkande el. En luft/luft skulle vara ekonomiskt överlägsen mot direktverkande i kombo med kryptomining.E elmont skrev:
De som odlar professionellt är sällan trögskallar. Men visst, även om man inte riskerar att bli trögskalle så drar odlingen med sig andra risker.E elmont skrev:
Jag säger:
Odla inte knark
Utvinn inte krypto
Ladda inte elbilar
Bara lev på med vanligt liv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, det är riktigt. Det här är ett uppsåtsbrott. Men det finns lite olika uppsåt i svensk rättstradition.H hempularen skrev:Jag kan köpa att det troligen är straffbart om jag använder el som jag VET kommer via en förbikoppling, eller som på annat sätt är stulen. I så fall avleder jag el, även om jag inte själv har gjort förbikopplingen. Men för straffbarhet krävs i de allra flesta sammanhang att det måste finnas ett brottsligt uppsåt, VET jag inte att elen är stulen, så har jag inget uppsåt att stjäla el.
Dels det direkta (Jag slog han i hövvet för att han skulle dö!!!), likgiltighetsuppsåtet (Jag slog han i hövvet och det sket la ja i ifall han dog...), men så finns det även ett tredje, som jag har glömt vad det kallas i hastigheten, men låt oss kalla det dumskalleuppsåtet (Jag slog han i hövvet arton gånger, och de fatta la inte jag att han skulle dö?!!)
Även det sista fallet är en form av uppsåt. Svenska domstolar tolererar nämligen inte att man är hur dum som helst. Om inget annat sägs (t ex att den åtalade är oförmögen att förstå dylikt pga mental oförmåga, hög eller låg ålder osv.) så anlägger domstolen perspektivet att man skall kunna förstå vad en normalt funtad medborgare hade förstått i samma situation. I domskäl läser man ofta därför formuleringar av typen "NN har förstått, eller bort förstått att..." (Pss. läser man också ofta att "NN har visat likgiltighet inför risken att annan skulle tagit skada...") Alla dessa formuleringar riktar in sig mot uppsåt som ansetts bevisat.
Det här är naturligtvis den svagaste formen av uppsåt, svårare att bevisa, och vid lindrigare former av brott mycket sällan något man lägger tid på, men det skulle kunna bli aktuellt i ett sådant här fall i det att en åklagare skulle kunna resonera längs linjerna att man bort förstått att ström inte är gratis (fast det krävs antagligen mycket speciella omständigheter för att det skall gå så långt). Även om man inte vetat så skulle man ha anat att det förelåg så och handlat därefter.
Sannolikheten för att det skulle gå så långt är, bedömt, extremt liten, men den finns iaf i teorin. Det finns som sagt en typ av beteende som räknas som uppsåt även fast man bara varit för dum för att fatta bättre. (Eller, i de flesta fall så är det så enkelt som att domstolen inte tror på att du varit så dum. Och den finten går de inte på.)