Det skulle kunna vara möjligt om tvättmaskin och diskmaskin är inkopplade på varmvatten istället för kallvatten. Känn på tilloppsslangen någon minut efter att du startat maskinerna.
 
  • Gilla
chris47 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
var det inte en som vart tatt för elstöld nu då?
De gick tillbaka 9 år tror jag.
Det är stor skillnad på att på stjäla el genom att koppla förbi mätaren (olovlig energiavledning) och att elbolaget fakturerar fel på grund av att mätaren är trasig.
Det senare räknas som en felaktig/utebliven fordran med en preskriptionstid på 3 år enligt preskriptionslagens §2 andra stycket.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Under 400 kWh per månad går nästan inte att förbruka under dina förutsättningar. Så något är absolut fel. Felet är så stort att du "borde" inse att det är orimligt. Elbolaget kan därför kräva dig på pengar retroaktivt. Så anmäl detta omedelbart.
Nu är det länge sen jag arbetade på ett elbolag och jag var inte insatt i de här processerna men däremot hörde jag ett och annat i korridoren.
I de fall kunden avsiktligen försökt stjäla el och blev påkommen blev det ett polisärende och pengarna och mer därtill skulle in. Inget snack om saken.
I de fall där kunden inte gjort något fel utan elbolaget gjort fel hamnade det i en annan sits. Elbolaget ville ha in pengarna, men med stöd av ellagen gick det bara tre år bakåt i tiden mot privatkund. Företag är det 10 år. Dessutom spelade kunden i många fall "dum" och det hände att det rörde sig om enorma summor, så man valde att försöka komma överens om att ta hälften var eller liknande.

Antingen är det så att elen avleds på något felaktigt och olagligt vis. Eller så är det helt enkelt fel i mätvärdesinsamlingen. Det är relativt komplext och finns utrymme för fel av det här slaget.

Har man inga större skrupler är det rimliga att låta en elektriker man litar på kolla över så att man faktiskt inte tjuvar el någonstans utan att anläggningen ser helt tipptopp ut. Sen lägger man undan pengarna som annars gått till el och sitter still i båten till dess elbolaget hör av sig om de nu gör det.

Har man lite mer etik och moral hör man av sig till elbolaget och ber dom kolla på mätaren för den mäter för lite.
 
  • Gilla
Ooli och 1 till
  • Laddar…
E emilvikstrom skrev:
Det skulle kunna vara möjligt om tvättmaskin och diskmaskin är inkopplade på varmvatten istället för kallvatten. Känn på tilloppsslangen någon minut efter att du startat maskinerna.
Tvättmaskin och diskmaskin är kopplade på kallvatten (y)
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Sen misstänker jag att det är som med mycket annat, nuvarande ägare har ansvar för att prylarna är OK även om det är tidigare ägare som manipulerat något.
 
Mycket slarv från elföretagen nuförtiden med sånthär. Har själv märkt några dar där förbrukningen är uppenbart för låg, det var dock ett övergående problem såvitt jag kunde se, men man är ju osäker hur pass kan man lita på rapporteringen. Mina föräldrar har nu ett problem med ny mätare som rapporterar åt helsike fel till bolaget, dom fotar den varje dag för att ha fotobevis. Elbolaget säger nåt om att det är dålig kontakt där dom bor. Får väl skicka runt gubbar å avläsa igen som förr i tiden då dom inte kan få det moderna å funka.

Läs av din fysiska mätare och skriv ner, jämför mot vad som rapporteras till tjänsten.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Mycket slarv från elföretagen nuförtiden med sånthär. Har själv märkt några dar där förbrukningen är uppenbart för låg, det var dock ett övergående problem såvitt jag kunde se, men man är ju osäker hur pass kan man lita på rapporteringen. Mina föräldrar har nu ett problem med ny mätare som rapporterar åt helsike fel till bolaget, dom fotar den varje dag för att ha fotobevis. Elbolaget säger nåt om att det är dålig kontakt där dom bor. Får väl skicka runt gubbar å avläsa igen som förr i tiden då dom inte kan få det moderna å funka.

Läs av din fysiska mätare och skriv ner, jämför mot vad som rapporteras till tjänsten.
Du säger inte riktigt allt vad gäller dina föräldrars mätare. Är det bara fel värden i mina sidor/appen och fakturan rätt, eller är även fakturan felaktig? Och vad är det som blir fel? Visar det för mycket eller för lite?
 
Nej jag gjorde inte det, men det är eftersom jag söker inte nån hjälp för mina föräldrars problem, det klarar dom av själva.

Jag ville bara upplysa TS om att felet här kan ligga i rapporteringen från mätaren till elbolaget, som för mina föräldrar.
 
H
useless useless skrev:
Det är stor skillnad på att på stjäla el genom att koppla förbi mätaren (olovlig energiavledning) och att elbolaget fakturerar fel på grund av att mätaren är trasig.
Det senare räknas som en felaktig/utebliven fordran med en preskriptionstid på 3 år enligt preskriptionslagens §2 andra stycket.
ja men det kan va egen förbikoppling med.
Men nu hade de brytit säkringarna och det slocknade.
Men behöver inte vara en felaktig mätare.
Folk är luriga.

kompis till mig byggde hus för 20 år sedan.
När de drog in servicen till mätaren gjorde han ett t på servicen och in i garaget.

så garaget med pannan i hade gratis ström.
Huset sålt sen flera år sedan.
Men satan den dagen det blir påkommet.
Fatta inte att han vågade.
 
G Gräsand skrev:
Ansvar för brott kan alltså komma att aktualiseras i fråga för den som utnyttjar en förbikoppling som någon annan gjort, tex genom att koppla in ett kylskåp eller slå på en värmepump på en anläggning där en manipulation av elanläggningen redan finns.
Har du något exempel på när en avseende manipuleringen helt ovetande person nyttjat en manipulerad anläggning och därför dömts för brott. Jag tycker det verkar helt orimligt. Kan omöjligen finnas uppsåt och att vårdslösheten i att underlåta att undersöka elanläggningen avseende manipulation, eller underlåtenheten att regera på de låga räkningarna, skulle kunna vara straffbar betvivlar jag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Ansvar för brott kan alltså komma att aktualiseras i fråga för den som utnyttjar en förbikoppling som någon annan gjort, tex genom att koppla in ett kylskåp eller slå på en värmepump på en anläggning där en manipulation av elanläggningen redan finns.
Det där låter väldigt konstigt, så konstigt att det inte kan stämma.

Jag kan köpa att det troligen är straffbart om jag använder el som jag VET kommer via en förbikoppling, eller som på annat sätt är stulen. I så fall avleder jag el, även om jag inte själv har gjort förbikopplingen. Men för straffbarhet krävs i de allra flesta sammanhang att det måste finnas ett brottsligt uppsåt, VET jag inte att elen är stulen, så har jag inget uppsåt att stjäla el.

Däremot så kan man troligen (fast tydligen tveksamt) bli betalningsskydlig för el som har avletts, även om du var ovetande. Så en saftig retroaktiv elräkning kanske man skall förbereda sig på.
 
  • Gilla
Ooli och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Dyrt sen innebär upp till tre år bakåt i tiden. Preskriptionstiden är tre år för konsumenter. (Om jag nu minns rätt).

Så det går ju att också inte göra något åt saken. Den dagen elbolaget märker vad som är tokigt spelar du dum. Under tiden har du lagt undan så du har råd att betala vad som borde vara reell förbrukning. Har varit med om just detta, men då har elbolaget i fråga "varit vänliga" och strukit halva fakturan eller liknande eftersom det blir en ganska rejäl smäll annars.

Beror lite på etik och moral här.
Jag hade kraftig underdebitering under några år, nätägaren tog på sig felet och jag skulle stå skadefri.
En aspekt jag kände vägde in för att acceptera gratis ström var att samma nätägare 10-15 år tidigare fulat sig och gett mig tillsvidarepris efter halva kontraktstiden, samt efter det slarvat bort två inskickade kopior på kontrakt.
Jag tog strid men samtidigt fanns det gamla människor som inte fattade/inte ville bråka.

En annan aspekt var att nätägaren aldrig försökt hjälpa mig med mina göromål, jag har fått klippa mitt gräs och skotta min snö själv.
Då kan inte de heller förvänta sig att jag ska hjälpa dem att mäta strömförbrukning eller göra något annat för dem.
Var och en har skött sitt eget s.a.s.

Till sist så har min mor lärt mig att man måste kunna acceptera att någon gör fel
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Nej jag gjorde inte det, men det är eftersom jag söker inte nån hjälp för mina föräldrars problem, det klarar dom av själva.

Jag ville bara upplysa TS om att felet här kan ligga i rapporteringen från mätaren till elbolaget, som för mina föräldrar.
Fast du och rimligtvis dina föräldrar bor i ett helt annat land än Sverige antar jag?
 
Menar du att Sverige och Finland har såpass olika elsystem att det funkar på annat sätt i Sverige
 
Släpp det här för allt i världen. Det kommer inte komma något gott ur det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.