Ooli Ooli skrev:
Vad menar du med preskriptionstid? Att vara ovis kring sin elförbrukning kan ju knappast anses vara ett brott?
Och är det nåt knas med mätaren så är det väl elbolaget egna fel, eller äger jag den? Menar inte att låta dryg, sorry
Att om mam fortsätter och betalar väldigt lite finns det risk att elbolaget kommer på felen och om de har de korrekta siffror på annat ställe så kan de korrigera fakturor upp till tre år bakåt. Då kan de ju bli en häftig återbetalning om man inte lagt undan av det man sparat.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Att om mam fortsätter och betalar väldigt lite finns det risk att elbolaget kommer på felen och om de har de korrekta siffror på annat ställe så kan de korrigera fakturor upp till tre år bakåt. Då kan de ju bli en häftig återbetalning om man inte lagt undan av det man sparat.
Jag förstår, ska ringa dem i veckan och höra med dem(y)

S
Byt inte till ny elmätare. ;)

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Du kanske är uppkopplad på grannens hönshus?

• Gilla
  • Haha
jonte0 och 17 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Du kanske är uppkopplad på grannens hönshus?
Nää vi bor ganska centralt :rofl:

• Gilla
Cajsa Gunnarsson
  • Laddar…
P
Ooli Ooli skrev:
Samtidigt så kan det ju knappast bli rättvist om de bara skenbestraffar bakåt i tiden genom nån genomsnittsförbrukningskalkyl. Långt ord;) som sagt jag har ju inte ens känt till detta innan men får väl ta och ringa dem i veckan och checka av.
Vi gör ändå inte av med mycket ström så det är lugnt
Eftersom mätaren är nätägarens egendom, och de ganska enkelt kan konstatera att förbrukningen inte motsvarar ett normalt hushåll, tror jag inte att de med framgång skulle vinna en tvist i domstol om retroaktiv debitering.
Sen kan det ju vara tidigare ägare som manipulerat mätaren och då får nog nätägaren gå på denne.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Ooli Ooli skrev:
Köpte ett hus om 148 + 60 kvadrat i somras.
Har inte tänkt så mycket på elen då vi har fjärrvärme.
En diskussion med en vän i helgen fick mig att gå in och kika på vår elförbrukning.
Den är låg. Väldigt låg.

Vi kör tvättmaskin typ 4 gånger i veckan. Diskmaskin varje dag. Vitvarorna är minst 10 år gamla. Frysen ännu äldre.

Kan detta verkligen stämma? :surprised:
Ser att du fått ner förbrukning runt 30 % i december. Bra jobbat! :)

• Haha
  • Gilla
Anne1515 och 9 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tack :D försöker hålla nere räkningarna!

• Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
Trolltråd.

• Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
Ooli Ooli skrev:
Testade att slå av på huvudsäkringen och kollade om det var nånting som funkade men nope. Antar att det är ett sätt att se ifall tidigare ägare kopplat på sig innan mätaren.
Eller tänker jag fel?
Bor du i Stenugsund eller :O

F Finndjävel skrev:
Trolltråd.
Nope men skojade till det lite med några svar här på slutet bara:D

H happy_sloth skrev:
Bor du i Stenugsund eller :O
Haha nää, Värmland!

Ulltand Ulltand skrev:
Förbrukningen är ju faktiskt till och med prognostiserat att minska med 52 % i december!:dizzy:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H
tensiden tensiden skrev:
Dyrt sen innebär upp till tre år bakåt i tiden. Preskriptionstiden är tre år för konsumenter. (Om jag nu minns rätt).

Så det går ju att också inte göra något åt saken. Den dagen elbolaget märker vad som är tokigt spelar du dum. Under tiden har du lagt undan så du har råd att betala vad som borde vara reell förbrukning. Har varit med om just detta, men då har elbolaget i fråga "varit vänliga" och strukit halva fakturan eller liknande eftersom det blir en ganska rejäl smäll annars.

Beror lite på etik och moral här.
var det inte en som vart tatt för elstöld nu då?
De gick tillbaka 9 år tror jag.

Kan mätaren ha blivit felregistrerad och hopblandad med grannen kanske? Det är inte första gången det har hänt. Grannhuset (eller något annat i närheten) kanske är ett obebott fritidshus eller liknande.

• Gilla
Quartto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.