42 648 läst ·
138 svar
43k läst
138 svar
Förbrukar 20 kWh per månad
Att om mam fortsätter och betalar väldigt lite finns det risk att elbolaget kommer på felen och om de har de korrekta siffror på annat ställe så kan de korrigera fakturor upp till tre år bakåt. Då kan de ju bli en häftig återbetalning om man inte lagt undan av det man sparat.Ooli skrev:
Jag förstår, ska ringa dem i veckan och höra med demM MsTake skrev:
Eftersom mätaren är nätägarens egendom, och de ganska enkelt kan konstatera att förbrukningen inte motsvarar ett normalt hushåll, tror jag inte att de med framgång skulle vinna en tvist i domstol om retroaktiv debitering.Ooli skrev:
Sen kan det ju vara tidigare ägare som manipulerat mätaren och då får nog nätägaren gå på denne.
Ser att du fått ner förbrukning runt 30 % i december. Bra jobbat!Ooli skrev:
Köpte ett hus om 148 + 60 kvadrat i somras.
Har inte tänkt så mycket på elen då vi har fjärrvärme.
En diskussion med en vän i helgen fick mig att gå in och kika på vår elförbrukning.
Den är låg. Väldigt låg.
Vi kör tvättmaskin typ 4 gånger i veckan. Diskmaskin varje dag. Vitvarorna är minst 10 år gamla. Frysen ännu äldre.
Kan detta verkligen stämma?![]()
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Trolltråd.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 666 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 666 inlägg
var det inte en som vart tatt för elstöld nu då?tensiden skrev:
Dyrt sen innebär upp till tre år bakåt i tiden. Preskriptionstiden är tre år för konsumenter. (Om jag nu minns rätt).
Så det går ju att också inte göra något åt saken. Den dagen elbolaget märker vad som är tokigt spelar du dum. Under tiden har du lagt undan så du har råd att betala vad som borde vara reell förbrukning. Har varit med om just detta, men då har elbolaget i fråga "varit vänliga" och strukit halva fakturan eller liknande eftersom det blir en ganska rejäl smäll annars.
Beror lite på etik och moral här.
De gick tillbaka 9 år tror jag.