Köpte ett hus om 148 + 60 kvadrat i somras.
Har inte tänkt så mycket på elen då vi har fjärrvärme.
En diskussion med en vän i helgen fick mig att gå in och kika på vår elförbrukning.
Den är låg. Väldigt låg.

Vi kör tvättmaskin typ 4 gånger i veckan. Diskmaskin varje dag. Vitvarorna är minst 10 år gamla. Frysen ännu äldre.

Kan detta verkligen stämma? :surprised:

• Appskärmdump av elektricitetsförbrukning med stolpdiagram, kostnader per dag, totalt för november.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • App-skärmdump av elförbrukning; cirkeldiagram och stapeldiagram; kostnad och kWh; daglig fördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Fredandel och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Låter väldigt osannolikt, bara en diskmaskin tar ≈1.5kWh per gång och inte ens det går ihop.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Låter väldigt osannolikt, bara en diskmaskin tar ≈1.5kWh per gång och inte ens det går ihop.
Ja eller hur, och den är ju minst 10 år så är ju inte jätte energisnål :pVi har autogiro också så har inte ens tänkt på det

• Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Känns som att något är fel. Om diskmaskinen går på kallvatten, som är det vanligaste, så drar den troligen ca 1 kWh eller mer per disk. Samma med tvättmaskin. Kyl o frys drar inte mycket om de inte är antika på riktigt. Men iallafall 10-20 kWh / månad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nja, skukke vilja säga att det är tokigt i elmätaren eller så har tidigare ägare varit lite kreativ.

Så du bör ringa din nätägare o prata med dom, billigt nu kan bli dyrt sen.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nja, skukke vilja säga att det är tokigt i elmätaren eller så har tidigare ägare varit lite kreativ.

Testade att slå av på huvudsäkringen och kollade om det var nånting som funkade men nope. Antar att det är ett sätt att se ifall tidigare ägare kopplat på sig innan mätaren.
Eller tänker jag fel?

• Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:

Dyrt sen innebär upp till tre år bakåt i tiden. Preskriptionstiden är tre år för konsumenter. (Om jag nu minns rätt).

Så det går ju att också inte göra något åt saken. Den dagen elbolaget märker vad som är tokigt spelar du dum. Under tiden har du lagt undan så du har råd att betala vad som borde vara reell förbrukning. Har varit med om just detta, men då har elbolaget i fråga "varit vänliga" och strukit halva fakturan eller liknande eftersom det blir en ganska rejäl smäll annars.

Beror lite på etik och moral här.

• Gilla
  • Ledsen
multix och 11 till
  • Laddar…
Ooli Ooli skrev:
Testade att slå av på huvudsäkringen och kollade om det var nånting som funkade men nope. Antar att det är ett sätt att se ifall tidigare ägare kopplat på sig innan mätaren.
Eller tänker jag fel?
Slå av på din mätare, du har en liten knapp oftast på den. Annars har du "kundens" brytare som bryter just efter mätaren.då ser du om något ligger innan mätaren.
Absolut enklast o göra så.

@tensiden precis, kan bli en jäkla näsbränna med dagens elpriser om det är ett rörligt avtal.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Dyrt sen innebär upp till tre år bakåt i tiden. Preskriptionstiden är tre år för konsumenter. (Om jag nu minns rätt).

Så det går ju att också inte göra något åt saken. Den dagen elbolaget märker vad som är tokigt spelar du dum. Under tiden har du lagt undan så du har råd att betala vad som borde vara reell förbrukning. Har varit med om just detta, men då har elbolaget i fråga "varit vänliga" och strukit halva fakturan eller liknande eftersom det blir en ganska rejäl smäll annars.

Vad menar du med preskriptionstid? Att vara ovis kring sin elförbrukning kan ju knappast anses vara ett brott?
Och är det nåt knas med mätaren så är det väl elbolaget egna fel, eller äger jag den? Menar inte att låta dryg, sorry

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
sysmali
Du köpte huset i somras. Hade tidigare ägare uppgett någon förbrukning? Finns det möjlighet att fråga tidigare ägare?

sysmali sysmali skrev:
Du köpte huset i somras. Hade tidigare ägare uppgett någon förbrukning? Finns det möjlighet att fråga tidigare ägare?
Mycket låg förbrukning men han bodde ej här sista två åren mer än nån helg då och då.

• Gilla
Fris
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Slå av på din mätare, du har en liten knapp oftast på den. Annars har du "kundens" brytare som bryter just efter mätaren.då ser du om något ligger innan mätaren.

@tensiden precis, kan bli en jäkla näsbränna med dagens elpriser om det är ett rörligt avtal.
L Lutte skrev:
Japp det var så jag gjorde och alla vitvaror och annat blev strömlösa. Och ja vi har rörligt

Kan vara så att fakturorna visar annat än statistiken, hos tex Jämtkraft stämmer inte statistiken ibland.

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:

Nu är elavtal personliga och följer inte fastigheten, så Ooli behöver inte bekymmra sig för vad som hänt innan han köpte fastigheten.
Sen ska nog inte elbolag tala så mycket om etik och moral...

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nu är elavtal personliga och följer inte fastigheten, så Ooli behöver inte bekymmra sig för vad som hänt innan han köpte fastigheten.
Sen ska nog inte elbolag tala så mycket om etik och moral...
Samtidigt så kan det ju knappast bli rättvist om de bara skenbestraffar bakåt i tiden genom nån genomsnittsförbrukningskalkyl. Långt ord;) som sagt jag har ju inte ens känt till detta innan men får väl ta och ringa dem i veckan och checka av.
Vi gör ändå inte av med mycket ström så det är lugnt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.